tanulás papírcsipeszekkel

5 játéktipp a könnyebb memorizáláshoz

Mindannyian ismerjük, amikor a diákok nehezen fogadnak be egy-egy fogalmat, memoritert, stb. Ilyenkor a legjobb egy jól megválasztott játék. Játszva sokkal könnyebben megy a tanulás. Ez az út vezet egy fáradt ügyes diákhoz (mondjuk a 6. órában) és egy gyengébb képességű, esetleg SNI-s tanulóhoz is. Összeszedtem néhány olyan ötletet, amelyek akár órán, vagy korrepetáláson is jól használhatóak.



Elfogynak a szavak

Felírjuk a táblára a megtanítandó szöveget. Lehet egy fogalom szövege, de lehet egy felsorolás is, például a 7 törzs, a 7 vezér (bár az utóbbit többnyire megtanulják már alsóban). Amikor kész a szöveg, akkor kórusban kezdjük el mondani, közben követjük a szöveget a táblán (mindig rámutatunk arra a szóra, amit éppen mondunk).

Ha elmondtuk a végéig, akkor kezdjük elölről, de már egy kicsit nehezítünk. Egy szót letörlünk a tábláról. Amikor a hiányzó részhez érünk a táblán, ugyanúgy mutatjuk, mintha még mindig oda lenne írva, amit mondani kell, de már csak emlékezetből mondjuk.
Megint újra kezdjük, megint kitörlünk egy szót a szövegből… és így tovább, egészen addig, míg a végén a tábla már teljesen üres lesz.
Ha elég hosszú a szöveg, akkor jó sokszor el kell mondani, mire minden szó elfogy a tábláról, így egészen biztos, hogy megtanulják még a nehezen tanuló gyerekek is. (A 7 törzset legalább legalább nyolcszor elmondjuk ezzel a módszerrel, de mondhatjuk akár kilencedszer, tizedszer is, végigmutogatva az üres táblán azt a helyet, ahol a törzs neve fel volt írva. Nagyon ritka, hogy valaki ennyi idő alatt ne jegyezze meg.)

A gyerekek kihívásnak tekintik, hogy akkor is el tudjanak mindent mondani, amikor már nem olvasható. Egymást túlkiabálva próbálják megmutatni, hogy kinek van a legjobb memóriája, ki emlékszik minden egyes szóra.

Csipeszelő

Két tanulói pad közé kifeszítünk egy zsinórt. Egy fogalom szavait, a 7 vezért, stb. külön-külön lapra felírjuk. A feladat, hogy egyszerű ruhacsipesszel, vagy papírcsipesszel a zsinórra tűzze fel a tanuló a szavakat megfelelő sorrendben. Egyszerre több diák több helyszínen, több fogalmat/eseményt is kirakhat. Ha végeztek egy fogalommal a tanulók, akkor forgó módszerrel, azaz a diákok vándorolva újabb zsinóron próbálhatják ki magukat.

A játékot nemcsak sorozatok kirakására használhatjuk, hanem kiválogatásra is. Pl.: A 12 pontot leírjuk egy-egy lapra és mellé írunk helytelen pontokat is. Mint például Unió Erdéllyel/Önálló Erdély, vagy Nemzeti Bank/Nemzeti Pénz is szerepel a meghatározások között. A feladat, hogy csak a helyeseket csipeszeljék fel a diákok.

Rádió


Már ismert fogalommal érdemes gyakorlásra használni a játékot.
(Bár én magam hangsúlyozni is szoktam, hogy a fogalom magyarázata nem vers, nem kell szó szerint tudni – csak értsék meg és tudják elmondani saját szavaikkal is, hogy mit jelent a szó -, vannak olyan gyerekek, akik ennek ellenére ragaszkodnak a könyvben olvasott, vagy a füzetbe leírt mondatokhoz, szó szerint.)

radioHa biztosan egyformán mondja mindenki a szöveget, akkor jó hangulatú ismétlést tudunk beiktatni az órába a rádió segítségével. (Úgy is játszhatjuk, hogy nem vesz benne részt az egész osztály, csak azok, akikkel például korrepetáláson szó szerint begyakoroltuk.)

Ebben a játékban is kórusban mondják a gyerekek a tanultakat, de közben engem (vagy egy kiválasztott tanulót) néznek folyamatosan. A megbeszélt jeleket kell figyelniük: ha felemelem a kezem magasra, akkor éppen felhangosítom a rádiót, ha leengedem a kezem, akkor pedig lehalkítom. El is lehet némítani pár másodpercre és meg kell próbálni mindenkinek ugyanúgy mondani magában is a szöveget, hiszen amikor újra felhangosítjuk a rádiót, akkor mindenkinek ugyanazt kellene mondania! Nagyon kell figyelni!

Tipp: készíthetünk egy “gombot” papírból, amit feltehetünk a táblára. Ezen egy nyíl mutathatja a hangerőt. 
Technikailag jól felszerelt osztályokban pedig egy interaktív hangerőszabályzót is használhatunk, kivetítünk egy ilyen gombot.

Földönkívüli

Most jár először a Földön a földönkívüli (egy kiválasztott gyerek), aki semmit nem tud a világról, a történelemről elképzelése sincsen, viszont nagyon kíváncsi! Meg akarja tudni, hogy az a furcsa szó, amit éppen most hallott az órán, mit is jelent pontosan. A bátor jelentkezőnek az a feladata, hogy érthetően elmondja az idegennek, hogy mire kell gondolnia, amikor ezt az új szót hallja történelemórán!

Fokozhatjuk a hangulatot, ha a földönkívüli értetlenkedik egy kicsit és feltesz néhány kérdést. Valamelyik részlet még mindig nem világos, hogy is van ez pontosan?

Tipp: Készíthetünk valamilyen eszközt (álarcot, lepelt, bármit), amit magára ölthet a földönkívülit alakító tanuló. Így még hitelesebb, hogy ő tényleg messziről jött, tényleg egy idegennek kell magyarázni.

Fogalomtorony

fogalomtoronyKülönböző méretű dobozokra szavakat írok, vagy feliratozott papírt ragasztok. A szavakból egy fogalmat fog tudni kirakni a tanuló. Az a feladat, hogy a dobozokat sorrendben rakja a gyerek egymásra: a mondat első szava kerül legalulra, az utolsó lesz a torony tetején. Először tehát ránéz a tanuló a szavakra, megpróbálja kitalálni, hogy melyik fogalmat fogja tudni kirakni ezekből a szavakból, aztán kezdődhet a toronyépítés. Építés közben mondani is kell, hogy hogy szól a mondat. Ha ledől a torony, akkor elölről kell kezdeni az építkezést is és a hangos szövegmondást is.

Természetesen érdemes nehezíteni a tanulók dolgát és alulra a kisebb, könnyebben felborítható dobozokat rakni (tehát  a mondat első szavait ilyen dobozokra felírni), hiszen a tanulás szempontjából hasznosabb, ha többször is elmondja a diák a definíciót. Felülre pedig a nagyobb dobozokat érdemes rakni!

(Előkészületet igényel:

  • Be kell gyűjteni üres papír-, műanyag-, fémdobozokat – teafilteres doboz, kekszes doboz, telefon doboza, stb.
  • Rá kell írni minden dobozra egy-egy szót a definícióból. 
  • Gondoskodni kell a tárolásról! Ha már elkészült egy ilyen eszköz, ne vesszen kárba, máskor is lehessen használni.

Tipp: ha papírra írjuk a szavakat, akkor a dobozokat többször is fel tudjuk használni. Minden témához feliratot kell csak cserélni, de a dobozok maradhatnak!)

Hasonló játékos ötleteket fogalom tanulásához itt olvashatsz!

Hasonló cikkek:

Hamarosan még több történelemórán alkalmazóható játékot mutatunk be. Ha tetszenek az ötletek, bátran oszd meg a bejegyzést! Várunk a Facebook oldalunkon is!

kép forrása: http://arlenepellicane.com/wp-content/uploads/2013/03/paper-clothespin.jpg

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..