Bingó

Bingójátékok történelemtanuláshoz

Miért ajánlom a bingót történelemórára? A bingójáték bármilyen órán bevethető, bármilyen tananyagnál alkalmazható, legyen az ismétlés, áttekintés, óra eleji bemelegítés. Mivel ebben a játékban a szerencsének is nagy szerepe van, a gyengébb képességű tanulók is könnyebben érhetnek el sikereket! Használható egyénileg, vagy csoportmunkához is és minden gyerek bevonható ebbe a játékba. Lássuk!




Előkészítés

Egy bingóval fűszerezett óra előkészítésébe is érdemes bevonni már a gyerekeket is! Ehhez írja össze mindenki, hogy milyen események kerültek szóba az adott tananyaghoz kapcsolódóan, vagy az ismételni kívánt fejezetben. Gyűjtsenek össze évszámokat, személyeket, akik szerepeltek az anyagban/fejezetben, milyen helyekről tanultunk, milyen fogalmakat kellett megjegyezni. (A folyamat során a gyerekek máris ismételnek – elolvassák, leírják -, rendszereznek.) Ezután egyeztetjük a tanulók listáját, kihúzzuk a feleslegeseket, téveseket, a táblára felírjuk a végleges listát. Most már jöhet a játék. Minden gyerek kap egy üres játéktáblát (vagy rajzol egyet – de ez időigényesebb), amire beírja a feladatnak megfelelő adatokat.

Természetesen úgy is megoldható ez a játék, hogy a tanár kész játéktáblákat oszt szét a tanulók között, de hatékonyabb, ha a gyerekek maguk is részt vesznek az adatgyűjtésben.

Évszámbingó

Évszámbingó

A sablon letölthető: évszámbingó

A történelem tanulásakor az évszámok tűnnek legkézenfekvőbbnek, aminél jól használható ez a játék. Hogyan?
Teleírjuk a játékmezőt évszámokkal, a gyerekeknek pedig csak át kell majd húzni a megfelelőt.
Ennél azért több lehetőség rejlik még az évszámbingóban is!

Az előzőleg összegyűjtött évszámokkal írják tele a gyerekek a bingótáblát. (Közös előkészítés híján a tanár adjon meg évszámokat, amelyek közül választhatnak a tanulók!) A játék során a tanár mond egy eseményt, a tanuló pedig megkeresi a hozzá tartozó évszámot. Áthúzza. Amikor az ábrán megvan a bingó, akkor máris jelzi a diák.

Ekkor tartsunk egy kis ellenőrzést: melyik évszámot jelölted, mi történt akkor szerinted?
Ez a kérdés elhangzott-e, benne volt-e a felsorolásban, jól jelölte-e a gyerek a játéktábláján. Ha minden kérdésre igen a válasz, akkor nyert. Ha véletlenül hibásan húzott át egy évszámot és így lett bingója, akkor nem nyert, hanem folytatódik tovább a játék.

Színes évszámbingó:

Lehet a színekkel is nehezíteni a feladatot. Ha mi nyertünk a csatában, akkor legyen piros a mező, ha vesztettünk, akkor legyen kék.
Világtörténelem tanításakor minden országnak más színt választunk. A tanulók az országoknak megfelelően színezzék a táblán az események időpontját. Ezzel a módszerrel az is jól áttekinthetővé válik, hogy melyik országokban melyik események zajlottak kb. egy időben.

Évszámbingó némi csavarral:

Olyan bingótáblát készítünk, amiben nem számok, hanem nevek, események vannak. A meghatározásnak megfelelően a kérdés számát kell a helyes cellába írni. Itt minden cellába kerül egy szám. pl. 1. meghatározás: Pragmatika S. által kerül trónra – akkor Mária T. kap egy egyest. A végén pedig bizonyos cellák számát be kell karikázni. pl.: Karikázd be az első sor 3., a második sor 5. cella számát, stb. A bekarikázott számokból egy évszám fog összeállni. Mi az?
Aki jól dolgozott, annak jön ki a helyes évszám, majd még egy próbát ki kell állnia, tudnia kell az eseményt is hozzá :-).

Fogalombingó

Fogalombingó

A sablon letölthető: fogalombingó

Az évszámokhoz hasonlóan játszhatjuk. Az előre egyeztetett listából írnak fogalmakat a táblájukba tetszőleges sorrendben a gyerekek. A játék során a meghatározást ismerteti a tanár, ez alapján kell rájönnie a diáknak, hogy melyik fogalmat kell kihúznia a bingótáblán. Ha valaki felkiált, hogy bingó, akkor ellenőrizzük, hogy jó fogalmakat húzott-e át a tábláján.

Ellentétbingó

Nem egyszerű feladat annyi ellentétet összegyűjteni, hogy bingózni is lehessen, de ügyesebb csoportoknál érdemes ezzel a játékkal is próbálkozni. Ha sikerül elég ellentétpárt összegyűjteni, akkor kezdődhet a játék. (Pl diktatúra – demokrácia, sajtószabadság – cenzúra)
A történelmi fogalompárok egyikének a meghatározását mondja el a tanár (tehát először azt kell kitalálni, hogy melyik fogalomról van szó), majd ennek az ellentétét kell a gyerekeknek áthúzni a táblájukon.
Az ellenőrzés ebben az esetben még fontosabb, mint az előző változatoknál. Lehet, hogy odáig eljutott a tanuló, hogy kitalálta a fogalmat, de nem jót választott ellentétnek. Mindenképpen beszéljük meg, hogy melyik fogalom mit jelent, és hogy mi az ellentéte!

Név/Személybingó

Névbingó

A sablon letölthető: névbingó

A gyerekek a történelmi személyek neveit írják a táblájukba.

Variációk személybingóra:

  • Az egyik variációban a nagy tetteiket, életrajzi eseményeiket sorolja a tanár, ami alapján rá kell jönniük  a tanulóknak, hogy kiről van szó, melyik nevet kell áthúzni a táblán.
  • A másik variációban a ragadványneveket ismerteti a tanár, így kell kitalálniuk, hogy kiről van szó. Ezt a típust fordítva is lehet, melyben a bingótáblán szerepelnek a ragadványnevek és a tanár sorolja a valódi neveket.
  • Nehezített verzióban a bingótáblára a ragadványnevek kerülnek, a tanár pedig a nagy tetteket ismerteti. Így előbb arra kell rájönniük, hogy kiről van szó, majd arra is, hogy mi volt a ragadványneve.

Képbingó

Képbingó

A sablon letölthető: képbingó

  • A képes bingónál a táblák rácsai kis képeket rejtenek. Készülhetnek táblák a történelmi helyszínekről, személyekről, eseményekről, térképrészletből.
    A gyerekeknek a leírás alapján kell rájönniük, hogy melyik kép kapcsolódik az elhangzottakhoz (pl. legyen piros az a hely, ahol kinyomtatták a 12 pontot; csíkozd be azt a személyt, aki bevezette a tizedet).
    Egyszerűbb változatban csak a konkrét megnevezés alapján kell kitalálni, hogy kiről, miről van szó (Kossuth Lajos; Lánchíd), majd a képet kiszínezni.
  • Ezt a játékot is lehet fordítva játszani. A gyerekek tábláján szerepelnek a nevek, helyek, események és a tanár mutat különböző képeket, amiket fel kell ismerniük a gyerekeknek.
    Nagy előny a Smart tábla ennél a játéknál. Hiszen akár  Power Point dokumentumot is készíthetünk hozzá, amely a képeket és a kérdéseket is tartalmazza.

Barchoba-bingó

Játék menete: Egy személyhez kapcsolódó 3-5 fontos eseményt írunk a játékmezőre, de a gyerekek nem tudják, hogy kiét. Természetesen felírunk a táblára olyan eseményeket is, amik nem kapcsolódnak hozzá. A győztesnek a végén azt is ki kell találnia, hogy kiről van szó.

Például:
– Nagy összeget ajánlott fel egy személy a megalapítására.
– Megkönnyítette az átkelést a Dunán.
– A dunai és balatoni hajózáshoz szükséges közlekedési eszközöket gyártották itt

A gyerekek tábláján megtalálható az MTA, a Lánchíd, az Óbudai Hajógyár, de mellette megtalálható még például a Pesti Hírlap, a Nemzeti Múzeum is. Akkor fog nyerni egy diák, ha a megfelelő mezőket húzta ki és rájön, hogy az elhangzott állítások mind Széchenyi Istvánhoz kapcsolódtak.

Sok témakörnél felhasználható a játék. Néhány példa közülük:
– I. István törvényei, amihez néhány másik Árpád-házi uralkodó intézkedéseit soroljuk még fel
– Mária Terézia rendeletei II. József rendeleteivel keverve
– várháborúk csatái, várkapitányai, ezekhez mehetnek a török ellenes csaták más időpontokból, más hadvezérek
– a szabadságharc csatái, vagy hadvezérei, egyéb Habsburg-ellenes harcok, felkelések szereplőivel keverve
– a két világháború csatái

A bingó szabályai:

  • A játéktáblán 9-25 mező található (3×3, vagy 4×4, vagy 5×5) – ennél nagyobb táblát nem érdemes órán használni.
  • Egy-egy meghatározás, személy, évszám több mezőre is felkerülhet.
  • Minden gyereknek, vagy csapatnak egyéni a táblája, nem egyforma táblákon játszanak a gyerekek.
  • A közös listán mindig több lehetőség legyen, mint ahány mezős játéktáblájuk van a gyerekeknek. Ha 3×3-as táblákkal játsszunk, akkor a fali táblára legalább 12 fogalmat, személyt, évszámot, stb írjon fel a tanár, ezek közül válasszanak a gyerekek, hogy mit írnak be a saját táblájukra.
  • Ne lássák egymás lapját a gyerekek, saját tudásuk alapján jelöljék a megoldásokat.
  • A játék során minden jónak gondolt megoldást áthúznak a gyerekek. Amikor vízszintesen, függőlegesen, vagy átlósan egymás mellett 3 mezőt áthúztak, akkor kiabálnak, hogy bingó.
  • Ellenőrzés során meggyőződünk róla, hogy jó megoldásokat választott a diák, vagy nem. Ha jól választott, nyert. Ha nem volt hibátlan a megoldás, akkor még folytatjuk a játékot.

Tippek tanároknak:

Ha csak pár perces ismétlésre van lehetőség, akkor is lehet a tarsolyban néhány bingótábla, amit a tanár oszt ki a gyerekeknek. Erre az esetre érdemes laminálni a bingólapokat, hogy többször is felhasználható legyen. Táblafilccel használható, majd a végén letörölhető, vagy játékfigurák ráhelyezésével jelezheti a tanuló a megoldásokat.

Az interneten angol nyelvű bingó készítők (bingo maker, bingo creator) találhatók (pl.: myfreebingocards, bingocardcreator). Ha szavakat akarsz beleírni, könnyebb dolgod van, de létezik olyan weblap is, amelyik képekkel is tud bingótáblát készíteni.

Bingót online is játszunk az osztállyal, feltéve, ha van hozzá eszköz és wifi a suliban. Ilyenkor elég csak a linket/QR kódot megadni a diákoknak és mindenki előtt egyéni tábla lesz. Ez már egy másik cikk témája lesz 🙂

Tetszett ez a bejegyzés? Bátran oszd meg barátaiddal a Facebookon, és/vagy lájkold az oldalunkat!

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*