Farsangolás töténelemórán

Aki a tanmenetével jól áll, annak lehetőség szerint érdemes a farsangi szokásainkat, hagyományainkat legalább egy óra terhére beemelni a hosszú farsangolás során az oktatásba. Némi fantáziával a tanulás és e téli ünnepkör kiválóan megfér egymás mellett a történelemórákon.

farsang vízkereszttől (január 6.) húshagyókeddig, azaz a nagyböjt kezdetéig tartó időszak elnevezése. Hossza változó. Idén, 2019-ben március 6-án zárul. Lássuk, ebbe a 2 hónapos intervallumba miként lehet becsempészni kicsi hagyományőrzést és játékot a történelemoktatás során!



Jelmezes bemutató

Farsang legismertebb hagyománya a jelmezekbe való beöltözés. Történelemórán kínálkozik is a lehetőség, hogy a diákok magukra öltsék régi korok ruházatát. Ha nincs a közelben olyan múzeum, ahol kipróbálhatják a tanulók, akkor kiadhatjuk csoportoknak a feladatot, hogy otthon állítsák össze valamely korszak viseletét. Majd egy tanuló, vagy az egész csoport bemutatja órán kiselőadás kíséretében. Esetleg eljátszhatnak egy jelenetet is (pl: cserépszavazás). Kiváló témák: őskor, ősi Egyiptom, ókori görögök, vagy rómaiak, vikingek, ősmagyarok, vagy akár ’56-os ifjak. Ezekhez az időszakokhoz könnyen lehet otthon kellékeket találni, vagy barkácsolni, ami nem jelent anyagi megterhelést.

A képet Várnainé Balogh Beáta készítette
Waldorf iskola. kép forrása: http://puszikave.blogspot.com
Farsang a múzeumban 1
Történelmi farsangra várja a kicsiket és nagyokat a Soproni Múzeum.

Cibere vajda és Bonc király

Cibere vajda neve a böjti ételre, a ciberére utal, Konc/Bonc király neve pedig a húsos, zsíros ételekre. A vajda és a király vízkeresztkor és húshagyókor harcol egymással. Ezt a harcot a középkorban dramaturgiailag előadták. Órán az előadás helyett beemelhetjük a néphagyományt úgy, hogy az osztály két csapata mérkőzik meg egymással vetélkedő formájában. Az egyikük Cibere vajda, másikuk Bonc király.

Batyus bálozás

A báloknak fontos szerepe volt a párválasztásban. Hagyományosan az ételt a lányok, az italt pedig a fiúk vitték. Órán is rendezhetünk batyus bált. Ki-ki amit tud, pici ropit, rágcsit, csokit hozzon magával, amit az óra végén, mint jól megérdemelt jutalmat elfogyaszt az osztály. Jó alkalom lehet olyan beszélgetésre is, amit hagyományos tanórán nem ejthetünk meg.

Fánk

Legkedveltebb farsangi ételünk a fánk. Ennek apropóján például nyomtathatunk apró papírfánkokat, melyekkel egy térképes vetélkedő során a gyerekek a történelmi helyszíneket ezekkel a fánkokkal jelölik. Majd a papírfánkokat más feladat során is felhasználhatjuk. Például vetélkedő során pontok helyett gyűjthetik a csapatok/tanulók.

Köszöntők

Farsangkor a kimondott szó mágikus erejével próbálták biztosítani a következő esztendőre a jó termést és a szerencsét. Órai motiváció gyanánt mi magunk is mondhatunk, vagy írhatunk az osztállyal egy jókívánságot, amely a jövendő történelemóráira és jegyeire vonatkozik.

Fordított világ

A farsangi záró három napot “farsang farkának” is nevezik. Ezek a felszabadult mókázás, vagy ahogyan mondják, a fordított világ napjai. Ilyenkor tartottak például zártkörű kocsmai asszonymulatságokat, vagy rendeztek farsangi paródiát (pl. temetésparódia) és álesküvőt eleink. Ezt a hagyományt akár egy fordított óra keretében is visszahozhatjuk. Ha erre nincs idő, lehetőség, egyszerűbb esetben lehet csak a vázlat “fordított”, amit a gyerekek nagyon élveznek. Pl.:
– tükörírás: A szövegszerkesztővel elkészült vázlatból képet kell menteni, majd tükrözni bármilyen képszerkesztővel (pl. Paint), órán pedig kivetíteni; (A szöveg elég nehezen olvasható, ezért legfeljebb rövid és csupa nagybetűvel írt szöveget ajánlok hozzá.)
– fejjel lefele vázlat: hasonlóan kell elkészíteni, mint a tükörírott verziót, csak itt szükség van egy vízszintes és függőleges tükrözésre is;
– alulról fölfelé írni a sorokat: kisebb számára ennek elolvasása is elég kihívás.
Ezt a pici mókát a vázlattal nagyon élvezik a gyerekek, jövőre garantáltan újrakérik 🙂 .

A fentebb leírt néhány egyszerű ötleten kívül biztos számtalan elképzelés megfogalmazódott benned is. Kérlek oszd meg velünk hozzászólással, vagy küldd el címünkre, hogy megírhassuk!

Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassanak ötleteink, módszereink! Lájkolj bennünket és kövess a Facebookon is! Köszönjük!

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..