Amikor az iskolai tananyag megtanulásának nehézségei mutatkoznak, vagy a tanulók elutasítják a tanulással kapcsolatos tevékenységeket, vagy a diákok rövid ideig tudnak az adott feladatra figyelni, figyelmük könnyen elterelődik, próbáld ki az alábbi fejlesztő játékokat!
Összegyúrt történetek
A pedagógus két jól kombinálható történelmi eseményből egyet készít úgy, hogy a két szöveg mondatait összekeverve gépeli le. A párok megkapják a címekkel ellátott összegyúrt történetet. Közösen szétválasztják a 2 történet elemeit – színessel aláhúzzák a megfelelő sorokat. Majd külön-külön számozással sorba rakják a mondatokat és felolvassák. Ez a játék fejleszti a szövegértést, logikai gondolkodást és a figyelmet.
Retusálás
Egy kiválasztott szövegre festékpacákat, foltokat rakunk. A széleket is kicsit lecsipkedhetjük, akár meg is égethetjük. A gyerekek feladata a hiányos szöveg rekonstruálása. Lehet versenyszerűen, időre, párosával vagy kiscsoportban játszani. Ez a játék fejleszti a gondolkodást, figyelmet és a szövegértést.
Elfogynak a szavak
Felírjuk a táblára a megtanítandó szöveget. Ez lehet egy felsorolás, például a 7 törzs, a 7 vezér (bár az utóbbit többnyire megtanulják már alsóban). Majd kórusban mondjuk. Ha elmondtuk a végéig, akkor kezdjük elölről, de már egy kicsit nehezítünk. Egy szót letörlünk a tábláról. Amikor a hiányzó részhez érünk a táblán, ugyanúgy mutatjuk, mintha még mindig oda lenne írva a soron következőtag, de már csak emlékezetből mondjuk.
Megint újra kezdjük, megint kitörlünk egy újabb szót a szövegből… és így tovább, egészen addig, míg a végén a tábla már teljesen üres lesz.
Ha elég hosszú a szöveg, akkor jó sokszor el kell mondani, mire minden szó elfogy a tábláról, így egészen biztos, hogy megtanulják még a nehezen memorizáló gyerekek is.
Fogalomszalag
Kiváló egyéni fejlesztő játék, különösen akkor, amikor a fogalmak tanulása azért nehéz feladat, mert nehezen összpontosít, nehezen figyelsz oda tartósan egy száraz, meglehetősen unalmas memoriterre a tanuló.
Ekkor készíts minden fogalom nevéhez egy szókártyát. Ezek lehetnek színesek is, hogy jól elkülönüljenek. Majd minden fogalommagyarázatot írj le egy papírra. Úgy, hogy a szavak egymástól jó távol legyenek felírva. Utána a papírszalagot szavanként fel kell darabolni. Ha kész, már csak keverd össze a fogalmak darabjait és mehet a kirakózás. Értelemszerűen egymás után kell rakni az éppen kezünkbe kerülő szócetliket a hozzá tartozó szókártya mögé. Mindaddig lehet variálgatni, amíg az értelmes meghatározás össze nem áll. Többször végigjátszva már gyerekjáték megtanulni még a nagyon hasonló fogalmakat is.
A következő videó szemlélteti a módszert, azzal a különbséggel, hogy itt nem szavanként, hanem mondatrészenként van feldarabolva a papírszalag. Akár így is játszható a fogalomszalag játék.
Cserkészkendő
Kisebb létszámú osztályban, esetleg figyelemzavaros gyerekek fejlesztéséhez ajánlott játék a tananyag rögzítésére/feldolgozására. A tanulók hátratett kezekkel körben állnak. Egy tanuló középen áll és felolvas egy szöveget, mely lehet a tankönyvi szöveg, forrás, vagy a tanár által összeállított szöveg és lehet ismert, vagy ismeretlen is. A többiek folytonosan figyelik a felolvasást, közben kendőt adogatnak egymásnak kézről-kézre. A középen álló tanuló, ha a szövegegység végére ért, vagy a tanár jelez, abbahagyja az olvasást. A többiek ekkor szintén abbahagyják a cserkészkendő adogatását. Akinek a kezében maradt a kendő, ahhoz kérdést intéz a középen álló, vagy a tanár a hallott szöveggel kapcsolatban. Aki nem tud felelni a feltett kérdésre, az leül, vagy zálogot ad. Ha jól válaszolt a tanuló, akkor kaphat pontot, vagy helyet cserélhet az eddig középen állóval.
A játék nehézsége, hogy könnyen elterelődik a gyerekek figyelme a hallott szövegről a kendő adogatásakor. Illetve gyengén olvasó tanulók esetén nem érthető az olvasott szöveg. Fejleszti az olvasási készséget, figyelmet.
Rádió
Már ismert fogalom gyakorlására alkalmas játék.
Bár én magam hangsúlyozni szoktam, hogy a fogalom magyarázata nem vers, nem kell szó szerint tudni, elég ha megértik és saját szavaikkal el tudják mondani a tanulók. Mégis vannak olyan gyerekek, akik ennek ellenére ragaszkodnak a füzetbe leírt mondatokhoz.
Ha biztosan egyformán mondja mindenki a szöveget, akkor jó hangulatú ismétlést tudunk beiktatni a rádió játék segítségével.
A játékban kórusban mondják a gyerekek a tanultakat, de közben a megbeszélt jeleket kell figyelniük: ha felemelem a kezem magasra, akkor felhangosítom a rádiót, ha leengedem a kezem, akkor pedig lehalkítom, ha magam előtt keresztbe teszem a kezem, akkor lenémítom teljesen és mindenki magában mondja a szöveget. Ha ügyesek voltak, akkor mikor újra felhangosítjuk a rádiót, mindenkinek ugyanott kell folytatnia.
Fogalomtorony
Különböző méretű dobozokra szavakat írunk. A szavakból egy fogalmat fog tudni kirakni a tanuló. Az a feladat, hogy a dobozokat sorrendben rakja a gyerek egymásra: a mondat első szava kerül legalulra, az utolsó lesz a torony tetején. Először tehát ránéz a tanuló a szavakra, megpróbálja kitalálni, hogy melyik fogalmat fogja tudni kirakni, aztán kezdődhet a toronyépítés. Ha ledől a torony, akkor elölről kell kezdeni az építkezést.
Természetesen érdemes nehezíteni a tanulók dolgát és alulra a kisebb, könnyebben felborítható dobozokat rakni.
A játék a memorizálást segíti.
Melyik a felesleges szó?
Játék a már tanult fogalmakkal. Elmondjuk egy fogalom meghatározását, ám valahol hibásan kiegészítve, szót lecserélve. A tanulóknak ezt kell megnevezniük. Fejleszti a szövegértést és segít a memorizálásban.
Ha szeretnél még több történelemórán alkalmazható játékról olvasni, kövess minket a facebookon. Hétről-hétre újabb ötletekkel várunk.
Leave a Reply