Érdekelnek a hatékony történelemtanulás módszerek? Felejtsd el a magolást! Az nem működik hosszú távon. A cél, hogy a tanultak beépüljenek és ne a feledés homályába vesszenek. Helyette aktív tanulási stratégiákat kell alkalmaznod.
Most megmutatok néhány történelemtanulási technikát, amellyel képes leszel sokkal könnyebben tanulni és hosszú távon is emlékezni a tanultakra.
-
TEGYÉL FEL KÉRDÉSEKET!
A tananyagot csak egyszer/kétszer olvasd el FIGYELMESEN! Majd az anyag átismétlésekor NE ÚJRAOLVASD a tankönyv, vagy vázlat szövegét, hanem TEGYÉL FEL KÉRDÉSEKET magadnak a tanultakkal kapcsolatban! Ugyanis amikor először olvasol el valamit, sok mindent megértesz és leszűrsz belőle. Amikor azonban újraolvasod ugyanazt a szöveget, azt már végig az “igen, igen, ezt már tudom” érzésével teszed, így az újraolvasás kifejezetten felszínes. Ehelyett kérdésekre felelj! Ilyenkor újra leképződik az információ. Így aktívvá válnak a tanultak és megbizonyosodsz róla, hogy mit tudsz és melyek a hiányosságaid. Kérdések megalkotásakor próbálj meg a tanár fejével gondolkodni. Vajon mire lenne kíváncsi a töritanárod? Hasonló kérdéseket tegyél fel! Pl.:
– KI volt Wesselényi Miklós?
– HOL ütközött meg Jellasics a magyar sereggel és MIKOR?
– MIT JELENT az önkéntes örökváltság?
– MIÉRT álltak Bécs mellé a nemzetiségek? -
RAJZOLD LE az információt!
Minden aktív tanulási módszer – melynek során te magad teszed érthetővé az anyagot saját magad számára – nagyon sokat segít a tanultak tényleges rögzítésében. Ilyenkor ugyanis ténylegesen foglalkozol a dologgal, elmerülsz benne, és nem csak passzívan szemléled kívülről. Hogy mit lehet lerajzolni? Akár egy csata sémáját, vagy egy leegyszerűsített térképvázlatot, de egy gondolattérkép biztosan könnyen elkészíthető bármely anyagrészből.
-
HASZNÁLJ TÉRKÉPET a tanuláshoz!
-
KÖSD ÖSSZE AZ ÚJ TUDÁST A MÁR MEGLÉVŐVEL!
Kapcsold össze a már meglévő ismereteidet a régiekkel. Hatékony tanulás az eredménye, ha úgy gondolod újra az anyagot, hogy folyamatosan kapcsolatokat keresel a friss tanulnivaló és a már meglévő ismereteid között. Ezzel a módszerrel beépül a tudásod egy már meglévő ismeretláncba. Mintha egy gyöngysorra fűznéd fel a következő szemet. Ha egy szálon függnek ezek a gyöngyök, akkor kisebb eséllyel vesznek el, mintha csak az asztalon lennének szétszórva.
-
ADJ IDŐT A BEVÉSŐDÉSNEK!
Ne halaszd a tanulást az utolsó pillanatra! Helyette tagoltan, szakaszosan ismételd át az anyagot. Rendkívül fontos a tanulnivaló időbeni elosztása, illetve a tanulási szakaszok közti szünet. Ezeket a szüneteket pedig mindig aktívan, töltekezve kell megélni. Ilyenkor pihenj, szórakozz, hogy a már megtanult anyag le tudjon ülepedni. Utána ismételten jobban megy majd a koncentrálás.
-
ISMÉTELJ!
A hatékony tanulás záloga, hogy néhány nappal vagy héttel később újra elő kell hívni a korábbi anyagot. Így egy TZ, vagy vizsga nem lesz olyan ördöngös kihívás.
-
A KITARTÁS ÉS A SZEMLÉLET a lényeg, nem a tehetség
Fontos, hogy bízz magadban, hogy meg tudod tanulni! Tudni kell, hogy az eredmények nem feltétlenül azonnal jelentkeznek. Fokozatos fejlődést kell tapasztani a kitartó és helyes tanulás alkalmazása során. Nem igaz, hogy neked nincs tehetséged a történelemhez! Lehet, hogy eddig még nem voltál benne sikeres, de a változás csakis rajtad áll. Tegyél lépéseket érte és meglátod, gyümölcsöző lesz.
Folytatás:
Hasznosnak találtad ezt a cikket? Bátran oszd meg barátaiddal a Facebookon, és/vagy lájkold az oldalunkat!
Leave a Reply