Hódítás – Egyszerű játék tanórára

A Hódítás nevű játék bármilyen tantárgy tanítása/tanulása során felhasználható. Nemcsak iskolában, hanem otthon is. A továbbiakban történelemórán való felhasználását mutatom be.



Ismerjük meg a Hódítás nevű játékot!

A játékot optimálisan két csapat, vagy két személy játszhatja. A csapatok nagysága szerencsére korlátlan számú, így nem túl nagy osztály esetén is mindenki bevonható a játékba, tehát játszható.

Ehhez a játékhoz kevés kellékre van szükség, amit helyettesíthetünk IKT eszközökkel is:

  • Ha csak 2 személy játszik, akkor csupán egy négyzetrácsos papírlapra és egy dobókockára van szükség.
  • Ha pedig iskolai csoportok hódítanak, akkor vagy egy hagyományos négyzethálós táblára van szükség, vagy az interaktív táblán kell beállítani a négyzetrácsos hátteret, illetve ekkor is kell egy dobókocka, amit online kockával is helyettesíthetünk (Virtuális dobókocka).

A játék előkészítése:

A négyzetrácsos lapon/táblán kijelöljük a territóriumot, amit a 2 vetélkedő fél akar meghódítani. Ennek a területe téglalap alakú legyen. Ha rövidebb játékot szeretnénk játszani, akkor kisebb, ha hosszabb játékra van lehetőségünk, akkor nagyobb területet keretezzünk körbe. 7×7 mezőt ajánlok első alkalommal.

Átlósan a terület két sarkában fognak elhelyezkedni a várak, ahonnan a hódítást indítják majd a játékosok. Ha van egy kis időnk, akkor a vetélkedő felek rajzolhatnak is egy várat, de az is elég, ha csak egy nevet adnak birodalmuknak és ezt írják a két sarokba.

Kérdések összeállítása:

Ezt előre a tanár is megteheti, de a legjobb, ha maguk a játékosok írják meg a feladatokat. Ekkor a megalkotásuknál nem lehet segédeszközt használni, hiszen ha a diákok könyvből másolnak ki nehéz kérdéseket, akkor hogyan várhatjuk el, hogy az ellenfél tudja rá a választ. A kérdések mellé feltétlenül meg kell adni a helyes választ is. Minden kérdést egymás alá, sorszámmal ellátva írjanak le és a tanár ellenőrizze a helyességüket.

Hogy hány kérdést érdemes összeállítani? A kérdések számát legegyszerűbben úgy tudjuk meghatározni, ha a terület nagyságát elosztjuk 3-mal (mert 3 a dobások átlaga), majd hozzáadunk kb. a 30-40%-ot a rossz válaszokra felkészülve.
Pl.: 7×7=49,   49/3 egészre kerekítve 16, aminek a 40% kb. 6,   16+6 = 22. Tehát mindkét fél 11-11 kérdést állítson össze.

A hódítás menete:

A továbbiakban az aktuálisan soron lévő játékost/csapatot Hódítónak, a másikat Védőnek fogom nevezni.

1.  A Hódító játékos kiválasztja, melyik kérdést kapja. Úgy, hogy mond egy sorszámot. (A kérdés ekkor még nem hangzik el.)

2. A Hódító dob a dobókockával. Ahányat dobott, annyi négyzetből álló területet hódíthat meg.

 3. Elhangzik az előbb kiválasztott kérdés.
– Ha a Hódító tudja a kérdésre a választ a négyzetlapon körbe kell keretezni a megfelelő számú négyzetet, aminek téglalap alakúnak kell lennie, érintkeznie kell a birodalom eddigi területeivel (lásd: kép1) és nem lehet kihagyni 4 oldalról körbezárt területet (lásd: kép2). Ha a rendelkezésre álló terület ezt nem teszi lehetővé, akkor sajnos nem foglalhat a játékos. A birodalomszerzést papír használata esetén ceruzával kell jelölni, mert területvesztéskor radírozni kell! (Táblával könnyebb dolgunk van. ) A kérdés számát érdemes ráírni a hódításra (lásd: nyitókép), hogy véletlenül se kérjük 2x ugyanazt a kérdést.

Ha nem tudja a választ, akkor lehet passzolni, értelemszerűen ilyenkor nem lehet területet hódítani.

Ha helytelen választ ad, akkor egy négyzetnyi általa választott területet veszít a játékos. Ennek is lehet taktikai szerepe, mert lehet, hogy a meglévő birodalom formája nem előnyös, általa nem tud jól terjeszkedni a játékos. Területvesztéssel a birodalom akár kedvezőbbé is alakítható.

4. A Hódító és Védő játékosok folyamatosan egymást váltják. Egészen addig, amíg el nem fogy a terület. Az utolsó kis darab terület megszerzéséért komoly harc szokott folyni, hiszen ha például csak 4 egység maradt, de a dobás 6-os, akkor sajnos nem lehet hódítani.

Kiértékelés: Az a játékos/csapat nyert, akiknek a legnagyobb területe van. Össze kell számolni az elfoglalt négyzeteket.

A Hódító játékot ha csoportok játsszák, mozgassuk meg minden tagját! Pl.:

  • A kérdések elkészítését osszuk fel a csoport tagjai között, tehát mindenki írjon kérdést!
  • Mindig másik gyerek válasszon kérdést és adjuk meg neki a lehetőséget, hogy ő próbáljon meg válaszolni rá! Ha szükséges, a csapat segítheti.
  • Terület kijelölésére is mindig másik játékost kérjünk meg – hiszen minden gyerek élvezi, ha ő rajzolhat a táblára, vagy az IKT-ra.
  • A kockadobás (indítása) is legyen mindig más feladata.

Izgalmas, egyszerű játék, amiből sokat lehet tanulni.

Hasonló cikkek:

Jó szórakozást és jó tanulást!

Köszönjük, ha barátaidnak is ajánlod a bejegyzést és megosztod! Várunk a Facebook oldalunkon!

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..