Hogy tanuljak könnyen történelem évszámokat?

Ha most kezdtél történelmet tanulni, vagy nehezen birkózol meg a történelem évszámok tanulásával, akkor érdemes elolvasnod az alábbiakat. Gyakorlati és működő tanácsokkal segítünk, hogy Te is sikeres lehess.

Néhány aranyszabály történelem évszámok tanulásához

Először is le kell szögezni, hogy mindent úgy tudsz eredményesen és a legkevesebb ráfordított idővel megtanulni, ha motivált vagy. Az évszámok esetében, mivel ez egy igen száraz dolog, nehéz kialakítani a motiváltságot. Külső személynek (tanárnak, szülőnek) szinte lehetetlen, ha önmagad nem akarod. Ezért fontos, hogy mindjárt a történelemmel való ismerkedéskor pozitív élmények határozzák meg a tanulását. Ehhez hangsúlyt kell fektetni az időrendiségre, korok megtanulására, hiszen ha már egyszer kialakul egy rossz tapasztalat, vagy berögződés, akkor azon nehéz lesz változtatni. Például, ha az érdemjegyed dolgozatkor csak azért lesz rossz, mert az évszámokat nem tanultad meg, sajnos utálat fog kialakulni és könnyen lehet, hogy soha nem is fogod megtanulni alaposan az események időbeliségét. Ez a tanároknak is a felelőssége. Egy frissen belépő tárgynál nem kell sulykolni az időpontokat, elég inkább léptékekben (századokban, ezredekben) pontosan elhelyezni az eseményt (gondolok itt az ókorra).

Aranyszabály: ha van mihez kötni az évszámot, sokkal könnyebb megtanulni. Tehát, ha folyamatosan memorizálod az évszámokat, könnyebben birkózol meg az újjal. Szokták bírálni a magyar oktatási rendszert, hogy miért koronként és időrendben tanítjuk a történelmet. Sok országban a gyerek korának megfelelően és nem pedig egymás után következő eseményeket tanítanak. Teljesen jogos a megállapítás. Viszont kivételesen az évszámok tanulásánál és az időrendiség elsajátításánál mégis a mi oktatási rendszerünk nyújt jobb alapot.

Ha érted az ok-okozatokat, nagy segítséget nyújthat. Például: Az olasz egység létrejötte a tanagyag és a solferinói ütközet évszámát kell megtanulni – 1859. (Feltételezem, hogy nemzeti ünnepünkhöz mindenki tudja kötni 1848-at.) Abban az esetben, ha tudod, hogy az olaszok ellen nagyon sok magyar harcolt az osztrák császár seregében (holott ideológiailag az itáliaiakkal szimpatizáltak), mert 1848 után azzal büntette a felkelő magyarokat az udvar, hogy kötelezően besorozta fiainkat és külföldre vitte harcolni őket. Ebből következik, hogy Solferino csakis 1848 után lehetett pár évvel. Tehát időben el tudjuk helyezni, hogy az 1850-es években történt a csata. Ezek után már csak a pontos dátum megjegyzése a feladat.

ok-okozat

Minél több évszámot tudsz, annál könnyebb a láncra felhelyezni egy újabb szemet. Pl.: az 1200-as évek eseménytörténete a következő: Az aranybullát mindenki tudja, 1222. Ha már átlátod, hogy a Magna Charta Libertatum és az Aranybulla kb. ugyanakkor lett kiadva (1215 és 1222) és amúgy nagyjából hasonló a jelentőségük is, könnyebb dolgod van. Ugyanekkoriban a tatárok is nagyon mozgolódnak, sorra győzik le az oroszokat meg a kínaiakat, és már csak 20 év, hogy megérkezzenek hazánkba is. A Szentföld ekkoriban épp keresztény kézen van, pont ez az egyik oka a Magna Charta kiadásának. Közben a Szentföldre sorra mennek a keresztes hadjáratok. Tehát ha van képed az események láncolatáról, akkor legalább már azt látod, hogy mondjuk a tatárjárást nem az 1300-as években kell keresni, hanem az 1200-as évek közepén. Hogy most 41 vagy 42, az valójában kevésbé fontos.

Az, aki az évszámokat már a történelemtanulás kezdetén elkezdi alaposan megtanulni, az lesz sikeresebb később is. Ne akarj egyszerre túl sokat bebiflázni! Kell a fokozatosság, mint mindennél. Egy kísérletben 6.-os, 7.-es és 8.-os gyerekeket kérdeztek meg évszámtanulási szokásaikról. Míg egy 6. osztályosnál kimagasló arányban a biflázás jellemző, és kis számban köti valamihez az eseményt, addig ez az arány a 8. osztályra fokozatosan kezd árnyaltabbá válni.

Soha nem az évszám tanulásával kezdjük a leckét. Először mindig ismerjük meg a körülményeket: térbeliséget, eseményeket, összefüggéseket, személyeket. Ha már ezek mennek, akkor passzintsuk hozzá az évszámot! Sokkal sikeresebb lesz így a történelemtanulás.

Játékos ötletek történelem évszámok tanulására:

  • valamihez kötni pl.: 1051 – Messi mezszáma 10-es + kedvenc számom a Lara Fabian albumról az 5-ös + 1-es busszal járok edzésre = 1051
  • kiragasztott cetlik: a lakás különböző részeire, vagy egy sokszor látogatott helyre elhelyezed az évszámot. Ahányszor arra jársz, rápillantasz. pl.: fürdőszoba tükör mellé.
  • önmagad jutalmazása: ha a már gyakorolt évszámokat némi idő elteltével bizonyos darabszámban vissza tudod mondani, akkor „annyi jutalmat” adsz magadnak. pl.: annyi perc pihenést, gépezést, stb. adsz magadnak, vagy annyi zenét hallgathatsz meg, annyi nápolyit ehetsz, stb.
  • mozgáshoz kötni az évszámot: minden egyes számhoz valamilyen mozdulatot kitalálni és ezt évszámonként eljátszani, rögzíteni. pl.: Nagy Lajos törvénye – 1351: 1-es a csettintés, 3-as a taps, 5-ös fityisz, 1-es ismét csettintés.
  • matematika: persze nem minden évszámra lehet valamilyen szabályszerűséget felállítani, de ha alkalmas rá a dátum, akkor érdemes ezzel próbálkozni. pl.: Nándorfehérvári diadal – 1456: Az első számjeggyel nem foglalkozunk, mert magyar töriben minden évszám (leszámítva az államalapítás előttieket) 1-essel kezdődik, ezért csak az utána lévőket kell megjegyezni. Ezek szerencsére egyre növekednek (négy, öt, hat), így könnyű megjegyezni.
  • nevezetes dátumhoz kötni. (amennyiben lehetséges!) pl.: Magna Charta Libertatum – 1215: december 15-én született a tesóm
  • memóriajáték: papírkártyákat kell vágni. Egyik oldalára az évszámot, másik oldalára az eseményt írni. Mindet előbb az évszámmal lefelé fordítani. Ha tudod az eseményhez az évszámot, leveszed. Ha végeztél, fordítva is próbáld meg. Többször érdemes végigjátszani. Könnyen elővehető napokkal később is, pl. TZ-re gyakorláskor.
  • barátokkal tanulni: viccesen, szórakozva tanulni.
  • mnemonikus vers/szó/mondat: Kitalálni egy szöveget az évszámhoz, amiben a szavak betűszáma egyezik a számokkal. pl.: Augustus halála i.e. 44-ben volt és tudjuk, hogy a római béke köthető a nevéhez. Ezért a szöveg: Róma (4 betűs)+béke (4 betűs) = 44.
    Vagy 1335 a visegrádi királytalálkozó éve volt, így az eseményhez illene pl.: E vár ősi, uraim = 1 betű+3 betű + 3 betű + 5 betű.
    Nyilván megvannak a nehézségei, pl. nullát nehéz így leírni (1505 és 1550 közt nehéz különbséget tenni), de erre egy megoldás az, ha 0 helyett mindig 10 betűs szót használsz.
  • figyeld meg a képeket a töri könyvben, vagy keress hozzá egyet a neten. Ebbe a képbe valahova helyezd el az évszámokat (rajzold bele olyan helyre, ahova jól beleillik). Vizuálisan sokkal könnyebb tanulni. Ha beléd ivódik az esemény képe, könnyebb lesz felidézni.
  • rajzolás: próbálj egy ábrát készíteni az évszámból és hozzá kapcsolt helyszínből, névből.

Konklúzió a történelem évszámok tanulásával kapcsolatban

Érdemes kipróbálni minél több módszert és azokat felváltva alkalmazni és megkeresni az adott dátumhoz legjobban illeszkedőt. Ezek a játékok ugyan segítenek egy-egy évszám megjegyzésében, de hosszútávon egyetlen megoldás van rá, a megértés. A történelem nem évszámok, hanem egymással összefüggő események sora. Ha úgy olvasod, mint egy izgalmas igaz mesét, könnyebb lesz!

Hasznosnak találtad ezt a cikket? Bátran oszd meg barátaiddal a Facebookon, és/vagy lájkold az oldalunkat!

Ne maradj le a legújabb történelmi érdekességekről, a legfrissebb tanulást segítő tanácsokról! Itt iratkozz fel az értesítőre!
Mi pedig máris küldünk neked egy linket, kattints rá! Letölthető, a történelemtanulást segítő ajándékok várnak!

Név*
Email*
Kérjük, válassz!

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*