Hogyan tanuljak könnyen történelem évszámot?

Most kezdtél történelmet tanulni? Esetleg nehezen birkózol meg az évszámok tanulásával? Akkor érdemes elolvasnod az alábbiakat:
– Gyakorlati és működő tanácsok, hogy te is sikeres lehess.
– Konkrét módszerek, melyekkel könnyebben megtanulhatod a nehéz évszámokat.



Néhány aranyszabály történelem évszám tanulásához

1.Először is le kell szögezni, hogy mindent úgy tudsz eredményesen és a legkevesebb ráfordított idővel megtanulni, ha motivált vagy. Az évszámok esetében, mivel ez egy igen száraz dolog, nehéz kialakítani a motiváltságot. Külső személynek (tanárnak, szülőnek) szinte lehetetlen, ha önmagad nem akarod. Ezért fontos, hogy mindjárt a történelemmel való ismerkedéskor pozitív élmények határozzák meg a tanulását. Például, ha az érdemjegyed dolgozatkor csak azért lesz rossz, mert az évszámokat nem tanultad meg, sajnos utálat fog kialakulni és könnyen lehet, hogy soha nem is fogod megtanulni alaposan az események időbeliségét. Ez a tanároknak is a felelőssége. Egy frissen belépő tárgynál nem kell sulykolni az időpontokat, sokszor elég inkább léptékekben (századokban, ezredekben) pontosan elhelyezni az eseményt (gondolok itt az ókorra).

2. Aranyszabály: ha van mihez kötni az évszámot, sokkal könnyebb megtanulni. Tehát, ha folyamatosan memorizálod az évszámokat, könnyebben birkózol meg az újjal. Szokták bírálni a magyar oktatási rendszert, hogy miért koronként és időrendben tanítjuk a történelmet. Sok országban a gyerek korának megfelelően és nem pedig egymás után következő eseményeket tanítanak. Van igazság a megállapításban. Viszont kivételesen az évszámok tanulásánál és az időrendiség elsajátításánál mégis a mi oktatási rendszerünk nyújt jobb alapot.

3. Ha érted az ok-okozatokat, nagy segítséget nyújthat az évszámok tanulásában is. Például: A kiegyezés dátumát (1867) le lehet vezetni események sorozatából (pl.: 1865 Deák húsvéti cikke; 1866 – Habsburg vereség a poroszokkal szemben; stb.).

ok-okozat

4. Minél több évszámot tudsz, annál könnyebb a láncra felhelyezni egy újabb szemet. Pl.: az 1200-as évek eseménytörténete a következő: Az aranybullát mindenki tudja, 1222. Ha már átlátod, hogy a Magna Charta Libertatum és az Aranybulla kb. ugyanakkor került kiadásra (1215 és 1222) és amúgy nagyjából hasonló a jelentőségük is, könnyebb dolgod van. Ugyanekkor a tatárok is nagyon mozgolódtak, sorra legyőzik az oroszokat, kínaiakat, és már csak 20 év, hogy megérkezzenek hazánkba is (1241). Tehát ha van képed az események láncolatáról, akkor legalább már azt látod, hogy mondjuk a tatárjárást nem az 1300-as években kell keresni, hanem az 1200-as évek közepén. Hogy most ’41 vagy ’42, az valójában kevésbé fontos.

5. Az, aki az évszámokat már a történelemtanulás kezdetén elkezdi alaposan megtanulni, az lesz sikeresebb később is. Ne akarj egyszerre túl sokat bebiflázni! Kell a fokozatosság, mint mindennél.

6. Soha nem az évszám tanulásával kezdjük a leckét. Először mindig ismerjük meg a körülményeket: térbeliséget, eseményeket, összefüggéseket, személyeket. Ha már ezek mennek, akkor passzintsuk hozzá az évszámot! Sokkal sikeresebb lesz így a történelemtanulás.

Játékos ötletek történelem évszámok tanulásához

Egy kísérletben 6.-os, 7.-es és 8.-os gyerekeket kérdeztek meg évszámtanulási szokásaikról. Míg egy 6. osztályosnál kimagasló arányban a biflázás jellemző, és kis számban köti valamihez az eseményt, addig ez az arány a 8. osztályra fokozatosan kezd árnyaltabbá válni. Nézzünk néhány módszert, mely segít a biflázást kiváltani:

  • okos-telefon lekódolása: A telefonodon kódként állítsd be a megtanulni kívánt évszámot. Miután gondolom, sokat használod, így a kód is hamar rögzül és cserélheted a következő megtanulandó évszámra 🙂 .
  • asszociáció: pl.: 1051 – Messi mezszáma 10-es + kedvenc számom a Lara Fabian albumról az 5-ös + 1-es busszal járok edzésre = 1051
  • kiragasztott cetlik: a lakás különböző részeire, vagy egy sokszor látogatott helyre elhelyezed az évszámot. Ahányszor arra jársz, rápillantasz. Pl.: fürdőszobai tükör mellé, toalettajtóra, stb.
  • mnemonikus vers/szó/mondat: Kitalálni egy szöveget az évszámhoz, amiben a szavak betűszáma egyezik a számokkal. pl.: Augustus halála i.e. 44-ben volt és tudjuk, hogy a római béke köthető a nevéhez. Ezért a megjegyzendő szöveg: Róma béke, mely szavaknak a betűszámát kell leszámolni – Róma (4 betűs)+béke (4 betűs) = 44.
    Vagy 1335 a visegrádi királytalálkozó éve volt, így az eseményhez illene pl.: E vár ősi, uraim = 1 betű+3 betű + 3 betű + 5 betű.
    Nyilván megvannak a nehézségei, pl. nullát nehéz így leírni (1505 és 1550 közt nehéz különbséget tenni), de erre egy lehetséges megoldás az, ha 0 helyett mindig 10 betűs szót használsz.
  • önmagad jutalmazása: ha a már gyakorolt évszámokat némi idő elteltével bizonyos darabszámban vissza tudod mondani, akkor „annyi jutalmat” adsz magadnak. pl.: annyi perc pihenést, gépezést adsz magadnak, vagy annyi zenét hallgathatsz meg, annyi nápolyit ehetsz, stb.
  • mozgáshoz kötni az évszámot: minden egyes számhoz valamilyen mozdulatot kitalálni és ezt évszámonként eljátszani, rögzíteni. pl.: Nagy Lajos törvénye – 1351: 1-es a csettintés, 3-as a taps, 5-ös fityisz, 1-es ismét csettintés. Akkor működik, ha sok évszámot tanulsz meg ugyanazon jelek használatával.
  • matematika: persze nem minden évszámra lehet valamilyen szabályszerűséget felállítani, de ha alkalmas rá a dátum, akkor érdemes ezzel próbálkozni. Ilyen pl. a nándorfehérvári diadal – 1456, vagy a francia forradalomhoz kötődő 1789-es évszám is, ahol sorra növekednek a számjegyek. Hasonló az angol polgárháborús évszám is, az 1642, ahol kettesével csökkenek a számjegyek. És még számtalan hasonló példa akad.
  • nevezetes dátumhoz kötni. (amennyiben lehetséges!) pl.: Magna Charta Libertatum – 1215 esetén: 12. hónap 15-én született a tesóm.
  • memóriajáték: vágj papírkártyákat, mely egyik oldalára az évszámot, másik oldalára az eseményt írd. Előbb fordítsd az évszámmal lefelé őket. Ha tudod az eseményhez az évszámot, leveszed az adott kártyát. Ha végeztél, fordítva is próbáld meg. Többször érdemes végigjátszani. Könnyen elővehető napokkal később is, pl. TZ-re gyakorláskor.
  • barátokkal tanulni: viccesen, szórakozva tanulni. Amit élvezettel csinálsz, az jobban is megy. Persze közben végig a feladatra kell koncentrálni!
  • figyeld meg a képeket a történelemkönyvben, vagy keress a neten a témához illőt és nyomtasd ki. Ebbe a képbe valahova helyezd el az évszámokat (rajzold bele olyan helyre, ahova jól illik). A legtöbb ember vizuális típus. Ha beléd ivódik az esemény képe, könnyebb lesz felidézni.
  • rajzolás: próbálj egy ábrát készíteni az évszámból és hozzá kapcsolt helyszínből, névből.
  • időszalagon bejelölni: ha több évszámot is meg kell jegyezni egy témából, akkor célszerű elhelyezni egy egyenesen. Így az évszámok egymáshoz való viszonya jól látható, a vizualitás segítségével könnyebben megjegyezhető.
  • készíts Bandolót, vagy évszámlapozó füzetet.

Konklúzió a történelem évszámok tanulásával kapcsolatban

Érdemes kipróbálni minél több módszert és azokat felváltva alkalmazni és megkeresni az adott dátumhoz legjobban illeszkedőt. Ezek a játékok ugyan segítenek egy-egy évszám megjegyzésében, de hosszútávon egyetlen megoldás van rá, a megértés. A történelem nem évszámok, hanem egymással összefüggő események sora. Ha úgy olvasod, mint egy izgalmas igaz mesét, könnyebb lesz!

Hasznosnak találtad ezt a cikket? Bátran oszd meg barátaiddal a Facebookon, és/vagy lájkold az oldalunkat!

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*