félévi bizonyítvány
félévi bizonyítvány

Itt a félévi hajrá

Hamarosan nehéz napok elé néznek az iskolás gyerekek és szüleik, a tanárokkal karöltve. Itt a félév, és vele együtt az osztályzatok lezárása előtti hajrá.
🙁

Nem szeretnék ünneprontó lenni így karácsony előtt, de hamarosan visszatérünk a téli szünetről, s nyakig belecsöppenünk a félévi mókuskerékbe. Rengeteg tennivalója van ilyenkor gyereknek (+szülőnek) és pedagógusnak egyaránt. Ezért érdemes hasznosan eltölteni a szünidőt. Elsősorban pihenésre, töltekezésre gondolok és csak másodsorban a tanulásra, munkára.



Tanácsok diákoknak

Szánj időt a kikapcsolódásra! Olvass, társasozz, menj sétálni, töltsd el a szabadidődet a barátaiddal! Most van rá idő, a szünet után már nem biztos, hogy lesz rá alkalom. Ha a pihenést és a tanulást kombinálni szeretnéd, remek történelmi filmek és társasok is segítségedre lehetnek. Néhány történelmi témájú társasjátékkal ezen az oldalon is megismerkedhetsz (Timeline, Dobble, Brainbox, Pesti Srácok 1956).

Készíthetsz történelmi játékokat is. Néhány ötletet már mi is bemutattunk (Ötletgyűjtemény – Tanulás saját készítésű játékokkal), de előrukkolhatsz sajáttal is. Már maga az elkészítésük is sok örömmel és tanulással jár együtt, melybe bevonhatod a családot, vagy a barátokat is.

Ha családi programot terveztek, ma már igazán érdekes és látványos múzeumokba is ellátogathattok. Egyre több múzeumnak van interaktív kiállítása. Élj a lehetőséggel!

Szünet után jönnek az átlagszámolgatások. Tanár, diák egyaránt elvégzi. A jegyeddel akkor vagy elégedett, ha arányban van a tanulásba fektetett munkával. Azonban ha a jegyeid rosszabbak és elégedetlen is vagy vele, vond le a következtetést: oszd be jól a tanulási időt és figyelj a rendszerességre, a lényeg kiemelésre! Hajrá még az utolsó napokra! Segítséget is találsz hozzá, hogy munkád eredményes legyen (Hatékony módszerek a történelem sikeres tanulásához).

Jó tanács szülőknek

Segíts beosztani gyermekednek a szabadidejét, hogy valóban pihenéssel, töltekezéssel teljenek napjai és ne a számítógép és más kütyük szippantsák be. Abban is támogasd, hogy ne feledkezzen meg kötelességéről se, ha van elmaradása a tanulásban. Ne a szünet utolsó napjára hagyja a felkészülést.

Fontos kitérni arra is, hogy te, mint szülő, ne csak gyermeked osztályzataira koncentrálj. Ezek alapján nem lehet megítélni teljesítményét! El kell tudni fogadni, ha ugyan jegyei gyengébbek, de a képességeihez mérten jól teljesít. Segíts neki, amiben csak lehet, és főleg bátorítsd. Főképp, a jó képességű, de izgulós és emiatt rosszul teljesítő gyerekek kapjanak több biztatást. Ha pedig megérdemli, ne fukarkodj a dicsérettel, hiszen nagyon fontos, hogy a megfelelő tudás mellett, megfelelő önbizalommal is rendelkezzen gyermeked! Ha viszont ellazáskodta a félévet, piríts rá, de kritikád építő, motiváló jellegű legyen.

Mi van még hátra?

Még előttünk állnak a félévi felmérők, amikre azért ismételni, gyakorolni mindenkinek ajánlott. Ebben az időszakban a legtöbb iskolában mindennapos a feleltetés és az írásbeli számonkérés. Így van ez töriből is. Most még lehet szépíteni, helyrehozni az esetleges lazítások rossz eredményét. Persze azért már ilyenkorra tanárnak, diáknak egyaránt világos, ki milyen osztályzatra számíthat nagyjából. 🙂

A tanulók különbözően reagálnak a félévi nagy megmérettetésre.
– Akadnak olyan gyerekek, akik csupán a jegyre hajtanak, s nem a tudásra. Ők ezalatt az 1-2 hét alatt akarják megváltani a világot. Ennek persze a tanár is tudatában van. 🙂
– Mások sajnos elfáradnak januárra és óhatatlanul rontanak. Ezért is kell jól gazdálkodni a téli szünettel, hogy ez ne következzen be.

Köztudott, hogy nincs két egyforma ötös!

Sajnos nem mindig igaz, hogy a bizonyítványba bejegyzett osztályzat tükrözi a valóságot. Nincs könnyű dolga a pedagógusnak sem. Nem mindig könnyű objektíven megítélni a gyerek teljesítményét és osztályzatát. Szándékosan vettem e kettőt külön kalap alá. Hiszen tudjuk, hogy számtalan tényező befolyásolhatja a kapott osztályzatot. Csak néhányat említek meg ezek közül:

  • Lehet, hogy egy gyerek izgulós, ezért rosszabbul teljesít számonkéréskor.
  • Előfordulhat, hogy a képességeihez mérten apait-anyait belead a kisdiák, jegyei mégsem csillognak. Ezt is számba veszik a tanárok, pozitív elbírálással.
  • Esetleg családi nehézségei negatívan befolyásolják a tanuló felkészülését.
  • Előfordul, hogy az órán szorgalmas, ügyes diák jegyei azonban gyengébbek, dolgozatai rosszabbul sikerülnek. Ennek érdemes megkeresni az okát és segíteni a helyes tanulástechnika elsajátítását.

Konklúzió

El kell fogadni, ha a gyerek nem pont a várt osztályzatban részesül (és ezzel párhuzamosan, nem kell foglalkozni mások jegyeivel). Érdemes elgondolkozni rajta, milyen okok vezethettek oda. Ha pedig nem találja a szülő, fogadó időben (heti rendszerességgel van minden tanárnak, melyről az iskola tájékoztatást ad) a nevelő biztosan szívesen válaszol a kérdésekre. Amennyiben a megkeresés tájékozódás jellegű, biztos vagyok benne, hogy kollégáim készségesen megbeszélik az érdeklődő szülőkkel a született osztályzat körülményeit, okait.

A félévi hajrá után pedig mindenkinek, gyermeknek, felnőttnek egyaránt szüksége van a pihenésre!

Figyelmedbe ajánlom:

Ha tetszenek az ötletek, bátran oszd meg a bejegyzést! Várunk a Facebook oldalunkon is!

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*