Játékok egy zsinór mentén

Olyan játékok kerülnek terítékre, amelyeket tanórán egy-egy kifeszített zsinór mentén lehet játszani. Mivel nem szokványos tanítási kellék a zsinór, ezért is élvezettel vesznek részt a gyerekek a játékban és a szervezésben. Már az előkészületekkor érdeklődéssel latolgatják, vajon mire is fogják használni.



1. Időzsinór játék

5.-7. osztályos gyerekeknek ajánlom, kisebb osztálylétszám esetén.

Ezt a játékot akkor célszerű kipróbálni, ha az osztálynak nehézségei vannak az évszámokkal, időegyenessel és az időrendiséggel. Az Időzsinór játék során úgy tanulnak, hogy közben mozgásban is vannak a tanulók, ezzel segítve a megjegyzést és az energiák lekötését!

Alapjáték:

A teremben kihúzunk hosszant egy zsinórt, majd a gyerekeknek véletlenszerűen kiosztunk egy-egy kartoncsíkot, melyekre egy-egy esemény van felírva. Ezután elhelyezünk egy (vagy több) időbeosztást a zsinóron támpont gyanánt, amely lehet esemény, vagy évszám is. Ezt legegyszerűbben egy-egy papír felcsíptetésével lehet megtenni. (A rögzítéshez használhatunk csipeszt, gémkapcsot, vagy madzagot is.) Majd a gyerekeknek a zsinór mentén olyan sorrendbe kell felsorakozniuk, ahogy az események időrendben történtek. Megbeszélik, egymást igazgatják a tanulók. Amikor elkészültek, hangosan  sorban elmondják az eseményeket, ki-ki a magáét. Ha hiba van a zsinór mentén, akkor kijavítjuk és kezdjük elölről sorolni az eseményeket. Mindaddig ezt tesszük, amíg mindenki a helyére nem kerül. Így többször is sor kerül az események sorrendjének elmondására és meghallgatására, ezzel elősegítve a rögzítést.

A játék további kiegészítése/folytatása:

(Elhagyható.) A gyerekek időrendben maradva a zsinór egyik oldalára sorakozzanak fel. (Pl. mindenki a zsinór bal oldalán álljon és azt a jobb kezével fogja.) Ekkor további új eseményt mond a nevelő. A gyerekek megbeszélik hova kell elhelyezni ezt. Majd annak a gyereknek, akinek az eseménye után történt az új, neki a zsinór másik oldalára kell átállnia és megfognia ezt a kartoncsíkot is. Ezt ismételjük annyiszor, ahány új eseményt akarunk beilleszteni. Miután befejeztük a kiegészítést, ismét elsorolják a tanulók az összes eseményt, kiegészítve az újakkal is. Az a tanuló, akinél több kartoncsík van, az mindegyiket felolvassa helyes sorrendben.

2. Zsinórvetélkedő

Vegyes csoportok esetén alkalmazható játék, életkortól függetlenül.

Egy zsinórt kell kifeszíteni úgy, hogy a csapatoktól egyenlő távolságra legyen. Tanteremben erre talán egyedüli hely, ha a tábla két szélélez fogatjuk a zsinórt. Erre borítékokat csíptetünk fel, melyekben különböző feladatok vannak: összekötős, keresztrejtvény, képfelismerő, szóbeillesztő, időszalag, stb. Fontos, hogy hasonló nehézségű és megoldási időt igénylő feladatokat állítsunk össze.

A gyerekek nem tudják melyik boríték mit rejt. Minden csapatból egy tanuló kimegy és egyszerre kiválasztanak egy-egy borítékot. Gyorsan helyükre sietnek és megoldják együtt a csapattagok a benne rejlő feladatot. Ha végeztek, iparkodhat a  csapat egy másik tagja (érdemes előre megbeszélni, ki lesz az) egy újabb borítékért. A továbbiakban kétféle célja lehet a játéknak:

  1. Minden csoportnak azonos számú feladványt kell megoldania. Az a csapat nyer, amelyik  a leghamarabb végez és helyes az összes megoldása. Fontos, hogy miután egy feladattal végeztek, ahhoz többet már nem nyúlhatnak a tanulók. Hogy ezt be is tartsák, érdemes az elkészült munkákat az asztal közepén pl. egy-egy törikönyvvel letakartatni.
  2. Amelyik csapat gyorsabb, az több borítékot és pontot szerez. De persze csak akkor ér pontot, ha jó is lett. Ha pontegyenlőség lenne, akkor a gyorsabb nyer.

3. Bandolo

Ez a játék elsősorban otthoni tanulás során használható. Elkészítésekor is sokat lehet tanulni, de újra és újra elővéve, a játék segítségével könnyedén el lehet mélyíteni a tudást.

Persze tanárok is elkészíthetik, főleg fejlesztéskor lehet hasznát venni. Legnagyobb előnye, hogy évről-évre előszedhető.

Készíts saját Bandolo játékot! Csak egy-két keményebb kartonlap és egy kb. méteres zsinór szükségeltetik hozzá, meg némi fantázia.

Ezt a játékot eredetileg nyelvtanuláshoz, vagy egészen kis gyerekek ismereteinek bővítéséhez gyártják. Sok változatát árulják. Miért ne lehetne történelem témában is készíteni egy Bandolo játékot?

Elkészítés menete:

  1. A kartonlapot széltében vágjuk 3 részre. A kartoncsík egyik keskenyebb oldalát kerekítsük le és lyukasszuk ki. Mindegyik kartonlapot ugyanígy daraboljuk és formázzunk meg. (Tipp, használjunk különböző színű lapokat.)
  2. A kartoncsíkokat a a zsinórt befűzve fogassuk össze. Csomózzuk meg elöl és hátul is a kötelet, úgy hogy a zsinór hosszabb fele hátulra kerüljön. Lényegében egy legyezőt kapunk, ha szétnyitjuk a lapokat.
  3. Mérjük ki a kartonlap mindkét hosszanti oldalán a következő értékeket lentről számolva: 2 cm, 5 cm, 8 cm, 11 cm, 14 cm és 17 cm. A bejelölt helyeken lyukasztóval készítsünk mélyedéseket, úgy hogy ezek a gödrök félkör alakúak legyenek – a cél, hogy a zsinórt bele tudjuk akasztani.
  4. Legvégül a kartoncsíkokra elkészítjük a feladatokat. Mindegyik lapkára kerül egy cím. Majd az összekötős feladatoknak megfelelően felsoroljuk a két oldalon a maghatározásokat tetszőleges sorrendben. A hátulján pedig az ellenőrzéshez vonalzóval berajzoljuk a megoldást. Ugyan 6 vágat van 1 oldalon, de nem szükséges 6-6 meghatározást írni (lásd a képet).

Feladat: a zsinór segítségével a tanulók kössék össze a megfelelő kifejezéseket. A zsinór helyes vezetése:
– a legfelső bal oldali kifejezésnél kell kezdeni,
– ezt összekötni a jobb oldali párjával,
– a madzagot a lapok elején kell áthúzni,
– majd hátul kell visszavezetni a baloldali második kifejezéshez,
– stb…
Ellenőrzés: Ha a tanuló jól dolgozott, a hátulján a megoldás pont a fűző alá esik.

A Bandolo lapokat minél színesebbre készítjük, annál szórakoztatóbb. Érdemes rajzokat, képeket is elhelyezni rajta.



4. Csipeszelő

Két tanulói pad közé kifeszítünk egy zsinórt. Egy fogalom szavait, vagy a 7 vezért, stb. külön-külön lapra felírjuk. A feladat, hogy egyszerű ruhacsipesszel, vagy papírcsipesszel a zsinórra tűzze fel a tanuló a szavakat megfelelő sorrendben. Egyszerre több diák több helyszínen, több fogalmat/eseményt is kirakhat. Ha végeztek egy sorozattal a tanulók, akkor forgó módszerrel, azaz a diákok vándorolva újabb zsinóron próbálhatják ki magukat.

 

A játékot nemcsak sorozatok kirakására használhatjuk, hanem kiválogatásra is. Pl.: A 12 pontot leírjuk egy-egy lapra és mellé írunk helytelen pontokat is. Mint például Unió Erdéllyel és Önálló Erdély, vagy Nemzeti Bank és Nemzeti Pénz is szerepel a meghatározások között. A feladat, hogy csak a helyeseket csipeszeljék fel a diákok a zsinórra.

Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassanak ötleteink, módszereink! Lájkolj bennünket és kövess a Facebookon is! Köszönjük!

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..