középkor játékosan

Játékos középkor

A Mutasd meg ötletedet! felhívásunkra érkezett beszámoló Rapos Vivien gyakorlótanártól. Aki bemutatta, hogy a Szombathelyi Zrínyi Ilona Általános Iskola jelenlegi 5.c osztályának diákjai igazán izgalmas és játékos heteket tudhatnak maguk mögött.



Vázlat, évszámok, személyek, vaktérkép… csak pár szó azok a szavak közül, amik hallatán egy ötödik osztályos kisgyermek riadtan nézhet a történelemtanárra.
Játék, érmék, jutalom, dicséret, szintek… csak pár szó azok a szavak közül, amik hallatán egy ötödik osztályos kisgyermek érdeklődően, kíváncsian nézhet a történelemtanárra.

Az 5. c osztály tanulóiban nem tudatosítottam direkt, de valójában gamifikáltam velük a középkor témakörét. Előzményként jó pár óra hospitálást már elkönyvelhettem magamnak, hogy minél jobb képet kapjak az osztályról, hiszen ennek a folyamatnak elengedhetetlen része az, hogy minél jobban megismerjem a gyermekeket. Pár hét után eljött az idő a játékosításra.

Már a legelső órán közösen lefektettük a játékszabályokat. Amíg a témakör tart, óráról órára, különböző feladatokkal érméket gyűjthettek a kisdiákok.

Például, 10 érme járt azért, ha valaki készített otthon egy várat bármilyen formában, vagy készített egy prezentációt, és azt előadta az órán. Sok, változatos feladat közül választhattak, de minden esetben két dologra biztos, hogy szükségük volt: szorgalomra és kitartásra.

A tananyag feldolgozása természetesen zajlott a saját ütemében, de minden egyes órát próbáltam színesíteni valamilyen feladattal, ami a játék érzetét kelti fel bennük: kvíz, középkori kódfejtés vagy csoportversenyek. A célom a játékosítással az volt, hogy ne a „száraz” anyag feldolgozására kerüljön a hangsúly, hanem az órai játékos feladatokkal, illetve az otthon elkészíthető munkákkal közelebb kerüljön hozzájuk a történelem, egyes esetekben akár megfoghatóvá váljon – hiszen készítettek viking és lovagi pajzsot is, címert: a legszorgalmasabbak mindhármat elkészítették!

A motiváció is kulcseleme a háttérmunkámnak. Minél több érmét gyűjtöttek, annál magasabb szintre juthattak, csakúgy, mint az online játékokban. Minden egyes tanuló a szolga szintjéről indult, majd következett a szabad paraszt, földesúr, polgár és a király szintje. Szerencsére sikerült a legtöbbjüket ösztönözni, és fel is ismerték a játékunk lényegét. Így lett az első király az osztályban H. Balázs!

Hétről hétre jutalmaztam őket, hogy lelkesedésük ne hagyjon alább. Órai munkáért kaphattak dicséretet, valamint ha valaki elsőként ért el egy szintet, ő is plusz elismerésben részesült, de egyik órán B.Marcellnek sikerült megoldania egy középkori keresztrejtvényt elsőként, hibátlanul, így azon az órán ő sem maradhatott ki a jutalmazásból.

Egy alkalommal a Redmentán elkészített feladatlapot kellett megoldaniuk iskolai tableteken, így keveredett az online, mai világ a középkorral 45 perc keretén belül. Akik hibátlanul, vagy maximum három hibával töltötték ki a tesztet, bezsebeltek pár érmét.

Úgy tapasztaltam, hogy a gyerekek élvezték azt, amit hétről hétre csináltunk. Köszönöm nekik a kitartásukat, lelkesedésüket! Köszönöm a szülőknek az otthoni segítséget a feladatok elkészítéséhez! Aki pedig folyamatosan támogat, segít, jobbnál jobb ötletekkel lát el, nem más, mint az 5. c történelemtanára, Várnainé Balogh Beáta. Köszönöm a megbízhatóságát, lelkesedését a játékosítás és élménypedagógia iránt! Kedves 5. c-sek, vár ránk a honfoglalás, játékosan!

írta: Rapos Vivien

Tetszett ez a bejegyzés? Bátran oszd meg barátaiddal a Facebookon, és/vagy lájkold az oldalunkat!

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*