Kalandozások az ókori Rómában

Nemcsak a reneszánsz emberét ihlette meg az ókori Róma. A diákok is szívesen készítenek korabeli tárgyakat történelemórán. A gyermeki kíváncsiságot és kreativitást érdemes kiaknázni pár különleges ötlettel. Szükség is van némi játékos tanulásformára, mert szerintem száraz és nehéz a gyerekek számára ez a témakör. Pedig igen sok érdekességgel lehetne fűszerezni a tanórákat.



“Apró lánggal is hatalmas máglya gyújtható

Néhány apró ötlet, mellyel a téma iránti elköteleződést kívánom erősíteni:

1. Etruszk ábécé

A fejezet címénél eleinte kihagyunk egy sort. Majd amikor az etruszkokról tanulunk, az üres sor helyére felírjuk az etruszk ábécé betűit felhasználva RÓMA nevét. Szorgalmi feladatként pedig a törifüzet vinyettájára a tanulók felírhatják a nevüket etruszk írásjelekkel.

Képtalálat a következőre: „etruszk abc”

2. Ráhangoló kirándulás

Tudom, nem mindenkinek adatik meg, hogy az osztállyal egy római emléket megnézzen. Én szerencsés vagyok. Korábbi iskolám épp a római limes egy határőr településén található, Crumerum vicusa polgári településen, ahol egy őrtorony volt. Látnivaló csupán egy hajdani császárszobor feliratos talapzata és a Sánc-hegy, ahol az őrtorony állt, de mindig örömmel sétáltunk ki oda és néztük meg. Jelenlegi iskolámtól pedig a tokodi római tábor maradványai találhatók alig több mint 1 km-re. Ezt a néhány emléket  megnézve könnyű ráhangolódni az ókori Róma tananyagra.

3. A jó munka gyümölcse egy császári arckép

A fejezet során plusz-, vagy piros pontok helyett római császárok arcképét kapják a gyerekek, melyekből ha 10-et összegyűjtenek, ötöst kapnak érte. Ha nem tudják beváltani a képeket, mert nem gyűlik össze a 10, akkor a meglévőket a témazáró dolgozat érdemjegyébe is lehetőség van beszámolni (témazáróban 1-1 pontot érnek). Így mindenkinek érdemes iparkodni. 🙂

Roman Emperors
forrás: https://hu.pinterest.com/pin/294071050664259035/?fbclid=IwAR2_KNPSQkk25DRqgYvinN3LPLBOw5dkltplAiIukhRX65HXXRPUB8W1v9A

Ezeket a császárképeket gyűjtögetve, a nebulók megismerkednek 1-1 császár nevével, nézegetik egymás gyűjteményét és cserélgetik is, hogy a “legszimpatikusabb” legyen az övék.

Bármiért lehet kapni képet: órai munka, szorgalmi feladat, stb. Persze olykor egyet-egyet elvesztenek a gyerekek, ezért érdemes könyvelni is a kiosztott császárprofilokat.

4. Római számok

Ha már Róma a tananyag, akkor használjuk a római számokat! Ezért a füzetbe a vázlatpontokat római számokkal írjuk és az évszámokat is lejegyezzük velük zárójelbe az arab számok mellé.

5. Római lakoma

A híres és hírhedt római lakomákról ki ne hallott volna? – hát ismerjék meg a diákok is! Az ötlet Kamocsa Esztertől származik, melyet tanítványai nagy igyekezettel valósítottak meg.

Római lakoma

6. Babérkoszorú

A fejezet végén, aki ötösre teljesíti a témazáró követelményeit, fejére teheti a babérkoszorút (talán még egy selfi is belefér).

7. Séta Pannónia provinciában

A gyerekek szeretik a klasszikus számítógépes kalandjátékokat. Erre építve interaktív történelmi kisfilmet készítettek. Ez egy új kategória a kisfilmek terén, melynek neve EDUgames, azaz dokumentumfilm és a számítógépes játék ötvözete. A diákok lehet, hogy élvezettel nézik majd ebben a számukra ismerős formában, hogy milyen lehetett az élet Pannóniában, amikor még a Római Birodalom egyik tartománya volt. A filmet a Hyperion Interaktív Oktatásfejlesztő Kft. készítette (oldalukon több videót is találsz).

8. Ókori római játék

A témakör végén az osztály jutalma egy ókori római játék megismerése. Hiszen a rómaiak nagyon szerettek játszani. Több klasszikus társasjátékot is játszottak, melyek közül jó pár fennmaradt, de kissé feledésbe merült mára. Persze csak óra végi néhány percre van idő, ezért a választott játéknak is egyszerűnek kell lennie. Ehhez ajánlom a következő játékokat, melyeknek leírását megtalálod a linkre kattintva: Micare, Terni Lapilli és Latrunculi (Ostromjáték).

Ludus Latrunculorum



9. Ügyeskedés történelemórán

Csoportmunkában dolgozva minden csoport más-más kézműves feladatot kaphat.

  • Római szandál készítése: A3-as karton és 0,5 méter tetszőleges zsinór, vagy szalag felhasználásával készül. Sablon letölthető innen. (A sablon kisebb méretű, mint egy 5. osztályos gyerek lába, ezért érdemes nagyítani rajta.)
    Paper pattern for Roman Sandal
  • Római mozaik készítése többféle babból, lencséből, sárgaborsóból és kukoricából.
    Néhány tanács: nagyon vacakolós feladat, ezért javaslom, hogy vagy egy kisebb kartonra ragasszanak a gyerekek (elég a 10×10 cm). Előbb rajzolják meg a képet, utána ragasztózzák be jó vastagon az alapot, majd helyezzék el a terméseket. Ha valakinek akad otthon néhány használaton kívüli CD tokja, az is remekül felhasználható. (Ehhez speciális ragasztó is szükséges.) A magokat kis tálkákban érdemes kiosztani a gyerekeknek, mert a zacskókból kiszórják és Hamupipőkét fogják színre vinni ókori Római mozaik készítése helyett.
    Bean Mosaic in a CD case. Great idea for Nature Craft for kids! (Teach recycling, too!)Mini Matisse: Sharing is Important
     I made this project for my daughter’s Girl Scout Troop for a project in being resourceful.  After reading “Clover’s Story” we used leftover dried beans, rice & pasta and…
  • Római ékszer készítése papírtörlő-, vagy WC-papír dudából. Klasszikus darab a római karperec-kígyó, de lehet vastag karperecet is készíteni, mely csőtészta felragasztásával nyeri el a domború mintát. (Nem csak lányoknak!)
    Romans loved jewellery and solid gold bracelets and rings were often worn by women. Bracelets in the form of snakes were very popular and it was thought th How to make a Roman serpent bracelet:: Time Traveller Kids Learn to make Egyptian style bracelets using recycled toilet paper rolls! Großartig Anleitungen auf dieser Seite!!!
    #costume #crafts #dress 
  • Babérkoszorú készítése kartonpapírból. Érdemes egyből színes kartonlapot felhasználni az elkészítéséhez.
  • Harci szekér készítése papírból. Korábbi cikkünkben már bemutattuk elkészítését. A leírást és a sablont itt találod.
    szekér

10. Szorgalmi feladat otthonra:

Római út készítése hungarocell táblára:
A hungarocell szerencsére könnyen beszerezhető, nincs szükség egy egész táblára, csak egy darabkára. Sok házat szigetelnek, hulladék mindig van. (Én is szoktam bevinni azoknak, akik nem tudnak szerezni.) A hungarocellbe gödröt kell vájni az út számára, melybe utána rétegesen bele lehet ragasztani a köveket. A kövek rögzítéséhez sokféle technikát láttam már. Ha apuka segített, egyből cementet, vagy dryvit ragasztót használt a kövek összefogására 🙂 . Egy anyuka pedig folyékonyabb sólisztgyurmát készített, kiöntötte a vájatot és abba nyomkodták bele a kavicsokat, majd pár napig szárították. Hasonlóan lehet alkalmazni gipszet is. Legáltalánosabb, hogy ragasztópisztollyal rögzítik a köveket, de a pillanatragasztó is megfogja (csak óvatosan kell bánni velük). A gyerekek próbálkoztak már általános folyékony ragasztóval is, sajnos nem mindegyik tartása volt megfelelő. Olyan is akadt, aki gyurmaragasztóval oldotta meg. Mivel nem könnyű a kövek rögzítése, így egy rövid útszakasz is éppen elég.  A hungarocell tábla jól festhető és akár terepeszközök is beleszúrhatók. Így tényleg mutatós alkotásokat produkálnak a gyerekek.

Limes és római út
Római provincia
Római provincia

Köszönjük, ha barátaidnak is ajánlod a bejegyzést és megosztod! Várunk a Facebook oldalunkon!

Képek forrása:
Római szandál:https://www.jesus-without-language.net/wp-content/cache/page_enhanced/www.jesus-without-language.net//john-the-baptist-matthew-3-make//_index.html_gzip
CD-mozaikok: http://bricksandwood.blogspot.com/2014/11/class-art-mosaics.html
Kép-mozaik: https://crystalslens.wordpress.com/2013/05/08/mosaic-bean-pasta-daisy/
Karperec: https://www.hwtm.com/2012/04/amazing-egyptian-spa-themed-birthday-party/
http://sewwhatsnew.co.uk/make/a-roman-costume-fit-for-an-empress/
Babérkoszorú:https://blog.dma.org/2013/05/13/move-over-hercules-a-greek-hero-diy/

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*