Nemcsak a reneszánsz emberét ihlette meg az ókori Róma. A diákok is szívesen készítenek korabeli tárgyakat történelemórán. A gyermeki kíváncsiságot és kreativitást érdemes kiaknázni pár különleges ötlettel. Szükség is van némi játékos tanulásformára, mert szerintem száraz és nehéz a gyerekek számára ez a témakör. Pedig igen sok érdekességgel lehetne fűszerezni a tanórákat.
“Apró lánggal is hatalmas máglya gyújtható“
Néhány apró ötlet, mellyel a téma iránti elköteleződést kívánom erősíteni:
1. Etruszk ábécé
A fejezet címénél eleinte kihagyunk egy sort. Majd amikor az etruszkokról tanulunk, az üres sor helyére felírjuk az etruszk ábécé betűit felhasználva RÓMA nevét. Szorgalmi feladatként pedig a törifüzet vinyettájára a tanulók felírhatják a nevüket etruszk írásjelekkel.
2. Ráhangoló kirándulás
Tudom, nem mindenkinek adatik meg, hogy az osztállyal egy római emléket megnézzen. Én szerencsés vagyok. Korábbi iskolám épp a római limes egy határőr településén található, Crumerum vicusa polgári településen, ahol egy őrtorony volt. Látnivaló csupán egy hajdani császárszobor feliratos talapzata és a Sánc-hegy, ahol az őrtorony állt, de mindig örömmel sétáltunk ki oda és néztük meg. Jelenlegi iskolámtól pedig a tokodi római tábor maradványai találhatók alig több mint 1 km-re. Ezt a néhány emléket megnézve könnyű ráhangolódni az ókori Róma tananyagra.
3. A jó munka gyümölcse egy császári arckép
A fejezet során plusz-, vagy piros pontok helyett római császárok arcképét kapják a gyerekek, melyekből ha 10-et összegyűjtenek, ötöst kapnak érte. Ha nem tudják beváltani a képeket, mert nem gyűlik össze a 10, akkor a meglévőket a témazáró dolgozat érdemjegyébe is lehetőség van beszámolni (témazáróban 1-1 pontot érnek). Így mindenkinek érdemes iparkodni. 🙂
Ezeket a császárképeket gyűjtögetve, a nebulók megismerkednek 1-1 császár nevével, nézegetik egymás gyűjteményét és cserélgetik is, hogy a “legszimpatikusabb” legyen az övék.
Bármiért lehet kapni képet: órai munka, szorgalmi feladat, stb. Persze olykor egyet-egyet elvesztenek a gyerekek, ezért érdemes könyvelni is a kiosztott császárprofilokat.
4. Római számok
Ha már Róma a tananyag, akkor használjuk a római számokat! Ezért a füzetbe a vázlatpontokat római számokkal írjuk és az évszámokat is lejegyezzük velük zárójelbe az arab számok mellé.
5. Római lakoma
A híres és hírhedt római lakomákról ki ne hallott volna? – hát ismerjék meg a diákok is! Az ötlet Kamocsa Esztertől származik, melyet tanítványai nagy igyekezettel valósítottak meg.
6. Babérkoszorú
A fejezet végén, aki ötösre teljesíti a témazáró követelményeit, fejére teheti a babérkoszorút (talán még egy selfi is belefér).
7. Séta Pannónia provinciában
A gyerekek szeretik a klasszikus számítógépes kalandjátékokat. Erre építve interaktív történelmi kisfilmet készítettek. Ez egy új kategória a kisfilmek terén, melynek neve EDUgames, azaz dokumentumfilm és a számítógépes játék ötvözete. A diákok lehet, hogy élvezettel nézik majd ebben a számukra ismerős formában, hogy milyen lehetett az élet Pannóniában, amikor még a Római Birodalom egyik tartománya volt. A filmet a Hyperion Interaktív Oktatásfejlesztő Kft. készítette (oldalukon több videót is találsz).
8. Ókori római játék
A témakör végén az osztály jutalma egy ókori római játék megismerése. Hiszen a rómaiak nagyon szerettek játszani. Több klasszikus társasjátékot is játszottak, melyek közül jó pár fennmaradt, de kissé feledésbe merült mára. Persze csak óra végi néhány percre van idő, ezért a választott játéknak is egyszerűnek kell lennie. Ehhez ajánlom a következő játékokat, melyeknek leírását megtalálod a linkre kattintva: Micare, Terni Lapilli és Latrunculi (Ostromjáték).
9. Ügyeskedés történelemórán
Csoportmunkában dolgozva minden csoport más-más kézműves feladatot kaphat.
- Római szandál készítése: A3-as karton és 0,5 méter tetszőleges zsinór, vagy szalag felhasználásával készül. Sablon letölthető innen. (A sablon kisebb méretű, mint egy 5. osztályos gyerek lába, ezért érdemes nagyítani rajta.)
- Római mozaik készítése többféle babból, lencséből, sárgaborsóból és kukoricából.
Néhány tanács: nagyon vacakolós feladat, ezért javaslom, hogy vagy egy kisebb kartonra ragasszanak a gyerekek (elég a 10×10 cm). Előbb rajzolják meg a képet, utána ragasztózzák be jó vastagon az alapot, majd helyezzék el a terméseket. Ha valakinek akad otthon néhány használaton kívüli CD tokja, az is remekül felhasználható. (Ehhez speciális ragasztó is szükséges.) A magokat kis tálkákban érdemes kiosztani a gyerekeknek, mert a zacskókból kiszórják és Hamupipőkét fogják színre vinni ókori Római mozaik készítése helyett.
- Római ékszer készítése papírtörlő-, vagy WC-papír dudából. Klasszikus darab a római karperec-kígyó, de lehet vastag karperecet is készíteni, mely csőtészta felragasztásával nyeri el a domború mintát. (Nem csak lányoknak!)
- Babérkoszorú készítése kartonpapírból. Érdemes egyből színes kartonlapot felhasználni az elkészítéséhez.
- Harci szekér készítése papírból. Korábbi cikkünkben már bemutattuk elkészítését. A leírást és a sablont itt találod.
10. Szorgalmi feladat otthonra:
Római út készítése hungarocell táblára:
A hungarocell szerencsére könnyen beszerezhető, nincs szükség egy egész táblára, csak egy darabkára. Sok házat szigetelnek, hulladék mindig van. (Én is szoktam bevinni azoknak, akik nem tudnak szerezni.) A hungarocellbe gödröt kell vájni az út számára, melybe utána rétegesen bele lehet ragasztani a köveket. A kövek rögzítéséhez sokféle technikát láttam már. Ha apuka segített, egyből cementet, vagy dryvit ragasztót használt a kövek összefogására 🙂 . Egy anyuka pedig folyékonyabb sólisztgyurmát készített, kiöntötte a vájatot és abba nyomkodták bele a kavicsokat, majd pár napig szárították. Hasonlóan lehet alkalmazni gipszet is. Legáltalánosabb, hogy ragasztópisztollyal rögzítik a köveket, de a pillanatragasztó is megfogja (csak óvatosan kell bánni velük). A gyerekek próbálkoztak már általános folyékony ragasztóval is, sajnos nem mindegyik tartása volt megfelelő. Olyan is akadt, aki gyurmaragasztóval oldotta meg. Mivel nem könnyű a kövek rögzítése, így egy rövid útszakasz is éppen elég. A hungarocell tábla jól festhető és akár terepeszközök is beleszúrhatók. Így tényleg mutatós alkotásokat produkálnak a gyerekek.
Köszönjük, ha barátaidnak is ajánlod a bejegyzést és megosztod! Várunk a Facebook oldalunkon!
Képek forrása:
Római szandál:https://www.jesus-without-language.net/wp-content/cache/page_enhanced/www.jesus-without-language.net//john-the-baptist-matthew-3-make//_index.html_gzip
CD-mozaikok: http://bricksandwood.blogspot.com/2014/11/class-art-mosaics.html
Kép-mozaik: https://crystalslens.wordpress.com/2013/05/08/mosaic-bean-pasta-daisy/
Karperec: https://www.hwtm.com/2012/04/amazing-egyptian-spa-themed-birthday-party/
http://sewwhatsnew.co.uk/make/a-roman-costume-fit-for-an-empress/
Babérkoszorú:https://blog.dma.org/2013/05/13/move-over-hercules-a-greek-hero-diy/
Leave a Reply