Ki kicsoda a történelemben? – játékosan

A “Ki kicsoda a történelemben?” feladat rendszeres eleme a történelem témazáróknak. Ennek gyakorlását otthon és az iskolában is meg lehet valósítani játékosan. Ehhez használható játékok például a klasszikus Ki Kicsoda gyerekjáték átalakítva és a jól ismert Bingó.



Ki kicsoda? gyerekjáték

Gondolom sok családban megtalálható ez a klasszikus játék, ahol a felhajtható ablakokban 1-1 figura (állat, ember, tárgy) képe látható. A játék lényege, hogy ki kell találni, hogy a másik játékos kire gondolt közülük, a jellemző tulajdonságaik alapján.

A gyári kártyákat kiszedegetve és helyette saját kártyákat elhelyezve töris oktatóeszközt készíthetünk belőle. Fontos, hogy az elkészített kártyák szereplői egy témakörhöz tartozó személyek legyenek, emellett sok hasonlóság legyen bennük, azért, hogy nehéz legyen kitalálni a választott kártyát.

Témaötletek a töris Ki kicsoda? játékhoz

  • Az ókori görögök tanegységből az isteneket és mitológiai alakokat, hadvezéreket, tudósokat, történetírókat helyezzük el a játékban, összesen 30-at.
  • ókori Róma: királyok, zsarnokok, hadvezérek, császárok
  • A újkor témakörből a nagy földrajzi felfedezők, felvilágosodás gondolkodói és a polgári forradalmak neves személyei szerepelhetnek egy játékban.
  • magyar uralkodók (fejedelmekkel együtt)
  • ’48-as hadvezérek, tábornokok és vértanúk
Ki kicsoda? játék

Ha nincs meg ez a játék, akkor is könnyen helyettesíthető.

Legegyszerűbb egy táblázaton játszani, ahol egy eszköz (Pl.: terméssel, kupakkal, stb.) segítségével jelöljük a játék során már kiesett személyeket.

Vagy épp használhatunk hozzá 2 darab 30 darabos tojástartót is. 🙂

Játék menete:

Mindkét játékos kiválaszt egy személyt. A játékosoknak kérdések segítségével kell kitalálnia, kire gondolt a másik. Például én Hippokratészra gondoltam. Következő kérdések vezethetnek el a kitalálásához: (Igyekezzünk töris kérdéseket feltenni, ne a külsőségekre vonatkozót!)

– Mitológiai személy volt?
– Nem. 
– Hadvezér volt?
– Nem.
– stb.

Azokat a táblákat lefordítjuk, akik nem lehetnek a feladvány megfejtései.
Aki hamarabb kitalálja a másik játékos által választott személy nevét, az nyer.

Bingó

A Ki Kicsoda játékhoz készített táblázatot bingó játékhoz is felhasználhatjuk. (Maga a Ki Kicsoda játék is egy speciális Bingó.) Így egyből két játékot is kapunk. A Bingó játék során a tanulók a táblázatban bejelölnek megadott számú arcképet. A nevelő meghatározásokat mond, ami alapján ki kell húzni a lapon a meghatározásnak eleget tevő személyt/személyeket. Egészen addig ismételjük, amíg a kiválasztott arcképek közül mind kihúzásra kerül. Ekkor van BINGÓ. Az nyer, akinek a leghamarabb összegyűlik a bingója.

Ókori Görögország bingó személyekkel

Az illusztrált játék során fekete kupakkal jelöltük az 5 választott személyt és fehérrel a kihúzottakat. (A feketére egyszerűen rátesszük a fehér kupakot, ha az is kiesik.) Így többször is felhasználható egy nyomtatás. Hogy a fekete kupakok nehogy “elvándoroljanak”, fel is jegyezzük a kiválasztott képeket 🙂 .

Játék előkészítése

Mindkét játék során tisztában kell lenni azzal, hogy a képek szereplői kik is valójában, milyen szerepük volt a történelemben. Tehát tudás szükségeltetik hozzá! Így a Bingó és a Ki Kicsoda nagyszerű játékélményt nyújt és kiváló oktatási eszköz is.

Jó szórakozást!

Köszönjük, ha barátaidnak is ajánlod a bejegyzést és megosztod! Várunk a Facebook oldalunkon!

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*