Ki Kicsoda? játék

Ki kicsoda a történelemben? – játékosan

A “Ki kicsoda a történelemben?” feladat rendszeres eleme a történelem témazáróknak. Ennek gyakorlását otthon és az iskolában is meg lehet valósítani játékosan. Ehhez használható játékok például a klasszikus Ki Kicsoda gyerekjáték átalakítva és a jól ismert Bingó.



Ki Kicsoda gyerekjáték

Gondolom sok családban megtalálható ez a klasszikus játék, ahol a felhajtható ablakokban 1-1 figura (állat, ember, tárgy) képe látható. Ki kell találni, hogy a másik játékos kire gondolt közülük, a jellemző tulajdonságaik alapján.

A gyári kártyákat kiszedegetve és helyette saját kártyákat elhelyezve töris oktatóeszközt készíthetünk belőle. Úgy, hogy az elkészített kártyák szereplői egy témakörhöz tartozó személyek legyenek. Emellett sok hasonlóság legyen bennük, azért, hogy nehéz legyen kitalálni a választott kártyát. Pl. ókori görögök tanegységből az isteneket és mitológiai alakokat, hadvezéreket, tudósokat, történetírókat helyezve el, összesen 30-at.

Elkészítése: 2×3 nyomtatott példányra van szükség a méretre gyártott táblázatból (mindkét játékos számára 3-3 lap). Az egyikkel jelöljük a kitalálandó személyt. A másik kettőt pedig elhelyezzük az ablakokba úgy, hogy összeragasztjuk az azonos képecskéket (elől és hátul is ugyanaz a kép legyen). Ezt a legkönnyebben úgy lehet megvalósítani, hogy csíkokra vágjuk a táblázatot. Majd a 2 megegyező csíkot összeragasztjuk stifttel. Utána vágjuk fel csak darabokra.

Ha nincs meg ez a játék, akkor egyszerűen csak a kinyomtatott táblázaton kell egy eszköz segítségével jelölni a játék során már kiesett személyeket. Pl.: terméssel, kupakkal, stb.

Ki-Kicsoda? játék termésekkel jelölve

Játék menete:

Mindkét játékos kiválaszt egy személyt. A játékosoknak kérdések segítségével kell kitalálnia, kire gondolt a másik. Például én Hippokratészra gondoltam. Következő kérdések vezethetnek el a kitalálásához: (Igyekezzünk töris kérdéseket feltenni, ne a külsőségekre vonatkozót!)

– Valóságos személy volt?
– Igen. (Közben le kell hajtani, vagy jelölni azokat, akik mitológia teremtmények.)
– Politikus, hadvezér volt?
– Nem. (Lehajtani a hadvezéreket és politikusokat.)
– Történetíró?
– Nem.
– Matematikus volt?
– Nem.*
– Esetleg az orvostudomány atyja?
– Igen.
– Akkor Hippokratészre gondoltál!

Aki hamarabb kitalálja a másik játékos által választott személy nevét, az nyer.

Ehhez a játékhoz kiváló témát adhat még: ókori Róma (királyok, zsarnokok, hadvezérek, császárok); magyar uralkodók (fejedelmekkel együtt); ’48-as hadvezérek, tábornokok és vértanúk; kortársak pl. a reneszánsz idejéből; stb.

Bingó

A Ki Kicsoda játékhoz készített táblázatot Bingó játékhoz is felhasználhatjuk. (Maga a Ki Kicsoda játék is egy speciális Bingó.) Így egyből két játékot is kapunk. A Bingó játék során a tanulók a táblázatban bejelölnek megadott számú arcképet. A nevelő meghatározásokat mond, ami alapján ki kell húzni a lapon a meghatározásnak eleget tevő személyt/személyeket. (pl.: Görög demokrácia fénykora fűződik a nevéhez – Periklész) Egészen addig folytatjuk, amíg a kiválasztott arcképek közül is mind kihúzásra kerül. Ekkor van BINGÓ. Az nyer, akinek a leghamarabb összegyűlik a bingója.

Ókori Görögország bingó személyekkel

Az illusztrált játék során fekete kupakkal jelöltük az 5 választott személyt és fehérrel a kihúzottakat. (A feketére egyszerűen rátesszük a fehér kupakot, ha az is kiesik.) Így többször is felhasználható egy nyomtatás. Hogy a fekete kupakok nehogy “elvándoroljanak”, fel is jegyezzük a kiválasztott képeket 🙂 .

Játék előkészítése

Mindkét játék során tisztában kell lenni azzal, hogy a képek szereplői kik is valójában, milyen szerepük volt a történelemben. Pl. Ki volt Miltiadész, Minótaurusz, stb.? Tehát tudás szükségeltetik hozzá! Így a Bingó és a Ki Kicsoda nagyszerű játékélményt nyújt és kiváló oktatási eszköz is.

A játék megkezdése előtt az adott korszak legfontosabb szereplőit először nézzük meg a képen. A külső tulajdonságaikon kívül vegyük sorra, miért is voltak kiemelkedő személyiségek, milyen nagy tetteiknek köszönhetően kerültek a történelemkönyvekbe.

Jó szórakozást!

Köszönjük, ha barátaidnak is ajánlod a bejegyzést és megosztod! Várunk a Facebook oldalunkon!

* Hippokratésznek volt 2 névrokona is, akik matematikusok voltak. A félreértések elkerülése végett a játék során egyértelműen az ókori görög orvosra gondolunk!

Hozzászólások

hozzászólás

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Ötletgyűjtemény - Tanulás saját készítésű játékokkal - Törizz otthon

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..