Tedd érdekessé rejtjelezős feladatokkal a történelemórát!
A titkosírás izgalmas játék. A fantázia birodalmába repíti a gyereket. Úgy érezheti magát, mintha hadvezér, vagy netán kém lenne. A rejtjelezett szöveg megfejtőjének igencsak meg kell mozgatnia az elméjét, ezért a titkosírás nagyon jól alkalmazható az olvasási képességek, szövegértés megerősítésére, kiváló motiváló eszköz és mindenek felett fejleszti a logikát.
Válassz olyan témát, amihez könnyen kapcsolható a kódolás, üzenet rejtjelzése. Például a világháború, az ókori görögök háborúi és Róma hódításai, valamelyik szabadságharc, forradalom, polgárháború, vagy a hidegháború kínál ilyen kiváló témákat. A továbbiakban lássunk néhány konkrét példát, megvalósítást!
Szkütalé
Ajánlott témakör: Ókori görögök
Az ókori Spártában olykor hosszú textil- vagy bőrcsíkra írták rá az üzenetet, úgy, hogy annak értelme csak akkor jöjjön ki, ha a címzett is egy ugyanolyan átmérőjű botra tekerte föl, mint amilyenre az üzenet írója is. Az eszközt szkütalénak hívták. Lüszandrosz spártai hadvezér Kr. e. 404-ben egy ilyen szkütaléból értesült a perzsa támadásról, amelyre így jól felkészülhetett.
Feladat: A ceruza mindenki számára elérhető eszköz, legjobb a nagy méretű, hosszú és 6 oldalú. Készítsetek ceruzából és papírból ókori szkütalét! Tanulói csoportok írjanak egymásnak a görög-perzsa háborúk egyes szakaszairól szóló üzenetet. Majd kódolják vissza a kapott üzeneteket.
Caesar-rejtjel
Ajánlott témakör: Ókori Róma, vagy az amerikai polgárháború.
A Caesar-kód az egyik legegyszerűbb és legelterjedtebb titkosírásos módszer. Minden egyes betűt az ábécében egy meghatározott távolságra lévő betűvel kell helyettesíteni. Így például, ha mondjuk az eltolás 3, akkor a magyar ábécét alkalmazva az A betű helyett C-t, az Á betű helyett CS-t kell írni.
Mivel Julius Caesar ennek a rejtjelnek a névadója, ha éppen róla tanultok, stílszerű egy feladatot ezzel a módszerrel lekódolni. Bár valószínűleg korábban is voltak használói e rejtjelezésnek, de a források először Julius Caesart említik, így a módszer is róla kapta nevét. Ő a hárombetűs eltolást alkalmazta katonai levelezésében, hogy megvédje tartalmát az illetéktelen szemektől.
Ezt a rejtjelezést a történelemben később is gyakran alkalmazták, még az újkorban is. Kiváló példa erre az amerikai polgárháború, amikor a déliek kódoltak csapatüzeneteket betűk eltolásával (míg az északiak a magyar nyelvet használták hozzá 🙂 ).
Feladat:
1. Ókori Róma: Adjunk meg néhány ókori fogalmat ezzel a rejtjellel leírva a csoportoknak és lássuk, melyik csapat kódolja vissza és írja le a fogalom meghatározását elsőként.
2. Amerikai polgárháború: Írjatok üzenetet Jefferson Davis nevében Lee tábornoknak: A lőszer szállítmány 3 nap múlva érkezik.
3. Szorgalmi feladat: készítsetek otthon cézár-kereket a magyar ábécének megfelelően!
Zrínyi Miklós titkosírása
Ajánlott témakör: Wesselényi-féle összeesküvés.
A szigetvári hős, Zrínyi Miklós titkosírással levelezett, pl. II. Rákóczi Györggyel. Az ő rendszerük meglehetősen praktikus volt, hiszen nemcsak betűket, hanem neveket és kifejezéseket is kódoltak. A biztonság kedvéért pedig egy nevet többféle kóddal is elláttak.
Feladat: Írjatok támogatást kérő üzenetet Zrínyi Miklós nevében mondjuk XIV. Lajosnak, a történelmi ismereteiteket és a kódtáblát felhasználva!
Rejtjel | Jelentés | Rejtjel | Jelentés | Rejtjel | Jelentés |
0 | – | 20 | L | 000 | császár |
1 | A, Á | 31 | M | 202 | Wesselényi |
2 | – | 32 | N | 217 | Puchaim |
3 | C | 33 | O | 218 | Forgach uram |
4 | – | 34 | – | 219 | érsek (Lippay) |
5 | E, É | 35 | E, É | 222 | Csáky István |
6 | – | 36 | R | 234 | kozákok |
7 | G | 37 | S | 260 | erdélyi fejedelem |
8 | H | 38 | T | 263 | Csáky László |
9 | I, Y, (J) | 39 | U, Ü, V | 270 | Zrínyi Miklós |
10 | L | 40 | Z | 272 | magyarok |
11 | A, Á | 41 | M | 300 | római király |
12 | B | 42 | N | 310 | erdélyi fejedelem |
13 | C | 43 | O | 400 | Puchaim |
14 | D | 44 | – | 425 | imperium(beliek) |
15 | E, É | 45 | – | 435 | Wesselényi |
16 | F | 46 | R | 440 | Puchaim |
17 | G | 47 | S | 445 | ?Megfejtetlen |
18 | H | 48 | T | 450 | érsek (Lippay) |
19 | I, Y, (J) | 49 | U, Ü, V | 510 | erdélyi fejedelem |
20 | L | 50 | – | 515 | Zrínyi Miklós |
21 | A, Á | 51 | M | 550 | Auspergi herceg |
22 | – | 52 | M | 570 | erdélyi fejedelem |
23 | – | 53 | O | 571 | Csáky László |
24 | – | 54 | – | 576 | erdélyi fejedelem(mel) |
25 | E, É | 55 | – | 899 | auspergi herceg |
26 | R | 56 | – | 1010 | erdélyi fejedelem |
27 | S | 57 | – | 1200 | Zrínyi Miklós |
28 | H | 58 | T | 1653 | Nádasdi |
29 | I, Y, (J) | 59 | U, Ü, V | 00000 | Puchaim |
Rejtjel rács
Ajánlott témakör: Németalföldi szabadságharc és a Rákóczi-szabadságharc, 1848-as szabadságharc, melyek korához illő ez a kódolási eljárás.
Bár nem voltak annyira gyakoriak a történelem során a rejtjel-rácsokkal kódolt üzenetek, azért korántsem tartózkodott tőle a politikai és diplomáciai elit, hogy rostéllyal titkosítsa üzeneteit. Hiszen a módszer súlyos kívánalma a visszakódoláshoz szükséges eszköz birtoklása volt. A módszert biztosan alkalmazta például V. Vilmos németalföldi helytartó. Továbbá Jules Verne nagysikerű könyvében is ír róla, melyben egy elképzelt magyar szabadságharcos életét mutatja be. A regény főhőse Sándor Mátyás, aki használja a rejtjel rácsot – Verne nem véletlenül adta főhőse kezébe az eszközt, a valóságban is teljesen elképzelhető volt használata.
Feladat: szorgalmi feladatként otthon készítsetek rejtjel rácsot, mellyel titkos üzenetet küldhettek egymásnak.
Könyvkód
Ajánlott téma: Könyvkódokat még a két világháború során is előszeretettel használtak.
Többféleképpen is lehet könyv segítségével kódolni. Általam ajánlott egyszerű verzióját csoportalakításhoz használhatjuk.
Keresünk olyan fogalmakat, vagy neveket a tankönyvben, ami sokszor fordul elő, több oldalon is szerepel. Annyit, ahány csoportot létrehozni szeretnénk. Tipikus ilyen fogalmak: nemesség, polgárok, jobbágyok, törvény, béke, stb.
Majd keressük meg annyi találati helyét a kiválasztott kifejezéseknek a könyvben, ahányan egy csoportot alkotnak majd. Ezeket a találatokat írjuk rá egy-egy cetlire. pl.: 1. cetli: 23. oldal, 6. sor, 3. szó. Így minden csoport más-más fogalmat kódol vissza és minden csoporttag is más-más találati hely alapján keresi meg a fogalmat.
Minden gyerek húz egy cetlit. A kapott cédula alapján megkeresik a tankönyveikben a kifejezést, utána pedig a csoportjukat.
A diákok nagyon szeretnek nyomozni, így biztos sikere lesz.
Kódolás színszűrő fóliával
<< folytatás ITT>>
Tetszett ez a bejegyzés? Bátran oszd meg barátaiddal a Facebookon, és/vagy lájkold az oldalunkat!
Leave a Reply