Közismert játékok történelemórára hangolva

Az alábbiakban közismert játékok töris változatait ismerheted meg, melyek az egész osztályt megmozgatják, továbbá gyors és egyszerű játéklehetőséget nyújtanak.



Tabu – A kimondhatatlan szavak játéka

A Tabu, a tiltott szavak játéka, melynek töris verzióját is kipróbálhatod. Többféle játékszabállyal játszható, én a kereskedelemben kapható Tabu játék szabályát vettem figyelembe.

Ebben csapatok mérik össze tudásukat és fantáziájukat. Az osztályt egyenlő nagyságú és tetszőleges létszámú csoportokra kell bontani. Minden csoportból egy játékos fogja elmagyarázni a töris meghatározást, a többi csoporttag pedig igyekszik kitalálni az adott időkereten belül (1-2 perc). Közben az ellenfél is árgus szemekkel és fülekkel figyeli a hibázást!

A kiválasztott játékos kap egy kártyát, melyen egy történelmi feladvány (kifejezés, személy, esemény, fogalom, stb.) szerepel és néhány másik szó, amelyek könnyen kapcsolódnak a feladványhoz. Ezeket a kártyán szereplő szavakat és a feladványt nem szabad kimondania a játékosnak, nélkülük kell elmagyaráznia a kitalálandó kifejezést! A csapattársak kérdezhetnek is, a kérdésre szinte gondolkodás nélkül kell válaszolni – a legkézenfekvőbb szavak pedig tabuk. Ügyesen kell segíteni a csapatnak, hogy  kimondják a pontos kifejezést még az idő lejárta előtt. Ehhez szükség van fantáziára is. Ha mégis elhangzik egy tiltott szó, az ellenfél csapatai jeleznek.

Példa:

  • Feladvány: Aranybulla.
  • Tabu szavak: törvény, II. András, 1222, szerviens 
  • Helyettük használható kifejezések pl.: nemesfém pecséttel ellátott okirat; III. Béla fia adta ki; a király a keresztes hadjáratból visszatérve a nemesség jogait fogalmazta meg benne, stb.
  • Természetesen csak bemelegítő körben érdemes ilyen könnyű feladványt adni 🙂 .

Küldönc

Az osztályt két őrsre osztjuk. Az őrsök küldöncöket jelölnek ki, akik egyszerre átmennek az ellenpárthoz. A tanár ekkor kérdést intéz hozzájuk. A küldöncök a választ egy lapra írják. Aki a feladott kérdésre nem tud válaszolni, foglya lesz a másik őrsnek. Ha pedig sikerül válaszolni a kérdésre, akkor egy tetszőleges fogoly-küldöncöt kiszabadíthat az ellenséges őrstől. Ha nincs túsz a csapatnál, akkor lehet választani egy tetszőleges játékost és átvinni fogolynak a saját csapatba. A játék addig tart, amíg az egyik őrs tagjai el nem fogynak, vagy egy tetszőleges számig le nem csökkennek.

Levegő-víz-föld játék

Roppant egyszerű játék, aminek az alapjátékát talán mindenki ismeri.

Lehet csoportban, vagy egyénileg játszani. Minden tanuló feláll a helyén. A nevelő a három szó közül (levegő, föld, víz) mond egyet és rámutat egy tanulóra/csoportra. Akinek olyan történelmi személynevet / eseményt / helyszínt / meghatározást kell gyorsan válaszolnia, amely a megadott közeghez (levegő, víz, föld) és korszakhoz kapcsolható (akár témakört is kijelölhetünk). Ha valaki nem tud gyorsan válaszolni, vagy helytelenül válaszolt, vagy már elhangzott választ ad, akkor kiesik, azaz leül. Az nyer, aki a legtovább állva marad/ illetve az a csapat nyer amelyiknek a legtovább állva marad játékosa.

Példák:

  • Föld esetén: egy csata helyszínét, hadvezért, földdel kapcsolatos törvényt, fogalmat (pl. háromnyomásos gazdálkodás), stb. lehet mondani.
  • Víz esetén: egy vízi csatát, vízhez kötődő eszközt (pl. caravella), fogalmat (pl. öntözéses gazdálkodás) , esetleg személyt (pl. Széchenyi), vagy eseményt (pl.: Amerika felfedezése) lehet válaszolni.
  • Levegő esetén: az elvontabb dolgok, azaz minden olyan történelmi kifejezés szóba jöhet, ami a művészethez (pl. gótikus stílus, Jáki templom), tudományhoz (pl. Galilei), kultúrához (pl. Corvina), vagy a törvénykezéshez (pl. Magna Carta Libertatum) kapcsolható.

Jól megtornáztatja az agyat. Kifejezetten nehéz asszociációs játék. Ezért nem elég egy alkalommal játszani, többszöri játék után válik élvezetes, pörgős élménnyé.

Cserkészkendő

Kisebb létszámú osztályban, esetleg figyelemzavaros gyerekek fejlesztéséhez ajánlott játék a tananyag rögzítésre/feldolgozására. A tanulók hátratett kezekkel körbeállnak/ülnek. Egy tanuló középen áll és felolvas egy szöveget, mely lehet a tankönyvi szöveg, forrás, vagy a tanár által összeállított szöveg és lehet ismert, vagy ismeretlen is. A többiek folytonosan figyelik a felolvasást, közben kendőt adogatnak egymásnak kézről-kézre. A középen álló tanuló, ha a szövegegység végére ért, vagy a tanár jelez, abbahagyja az olvasást. A többiek ekkor szintén abbahagyják a cserkészkendő adogatását. Akinek a kezében maradt a kendő, ahhoz kérdést intéz a középen álló, vagy a tanár a hallott szöveggel kapcsolatban. Aki nem tud felelni a feltett kérdésre, az leül, vagy zálogot ad. Ha jól válaszolt a tanuló, akkor helyet cserél az eddig középen állóval.
A játék nehézsége, hogy könnyen elterelődik a gyerekek figyelme a hallott szövegről a kendő adogatása, illetve ha gyengén olvasnak a tanulók.



Tetszett ez a bejegyzés? Köszönjük, ha megosztod barátaiddal a Facebookon, és/vagy lájkolod az oldalunkat!

Hasonló cikkek:

Jó szórakozást és tanulást!

Tetszett ez a bejegyzés? Bátran oszd meg barátaiddal a Facebookon, és/vagy lájkold az oldalunkat!

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..