Mémek a történelemórán

A mémek* az újgenerációs oktatás terén számos területen felhasználhatók. Segítenek a motiváció fenntartásában, élményalapú oktatást tesznek lehetővé, a figyelemzavaros gyerekeknél kedvező hatásúak és napjaink fontos kompetenciáit is erősítik.



Az emberi agy a grafikákat, képeket, ábrákat sokkal gyorsabban feldolgozza és jobb hatásfokkal képes tárolni, mint a karakteres szöveget vagy épp a hallott információt. Az önálló, kreatív munka mindenképpen inspirálja a diákokat a gondolatformálásra, az új dolgok megismerésére. Ha mindez az általuk jól ismert „világban” történik, akkor a pozitív hatás nem maradhat el. A tanárnak érdemes követnie a diákok szokásait, eszközhasználatait. Az IKT eszközök, szoftverek, a közösségi és megosztó szolgáltatások és oldalak rohamos fejlődése szükségessé teszi a vizuális oktatás hangsúlyosabbá tételét. Az oktatás újgenerációs és élményalapú tárházának egyik figyelemfelkeltő és megtartó eszköze lehet a mém.

A mém egy szájról szájra terjedő mai kulturális elem, amely az internetes portálokon, közösségi oldalakon folyamatosan jelen van. A mémek lehetnek szerkesztett, vagy rajzolt képek, vagy egy éppen divatos sorozat, film, zene részletének, szöveggel ellátott átértelmezése. Többnyire humorforrás, mely azon jellegéből fakad, hogy egy adott helyzetet, személyt figuráz ki.

Mémek a történelemórán

A történelem tanítása során is számos helyen felhasználhatók a mémek. Ahogy már írtam motivációként, illetve a lankadó figyelem újra felkeltésére, továbbá fogalom tanításakor, esetleg értékeléskor. Mindegyik esetben egy-egy a tanár által készített és felvillantott mém már eléri a célt. A diákok is gyárthatnak mémet: kiselőadás, csoportmunka, otthoni felkészülés, és házi feladat során egyaránt.

Például kiváló otthoni feladat, hogy készítsenek a tanulók ’56-os mémet. Hiszen rengeteg kép és vicc áll rendelkezésünkre a korszakból. Amíg kutakodik a gyerek, számos ismeret ráragad. A feladatot kérhetjük a lehetőségekhez mérten nyomtatva, vagy behozhatják digitális eszközön (telefonon), esetleg elküldhetik e-mailben és tanórán az interaktív táblán kivetíthető. Hogy felvillanyozzuk a gyerekeket, meg is szavaztathatjuk, hogy melyik sikerült a legjobban.

Szorgalmi feladatként pedig bármikor készíthetnek a diákok egy klassz mémet, ha ihletük van hozzá. Nem kell hozzá semmilyen apropó. Év elején beharangozzuk és a tanulók akkor hoznak egy mémet az órára, amikor kitaláltak egy frappáns kép-szöveg kompozíciót. Ezt órán megvitathatjuk és értékelhetjük. Jó lehetőség arra, hogy kicsit elkötelezettebbé tegyük diákjainkat a történelem iránt.

Csoportmunkában is készíthetünk mémet. Ha lehetőség van rá, iskolai eszközön (asztali gép, vagy tablet) is elkészíthetik, vagy saját telefonon, de ha csak hagyományos tanítási eszközök állnak rendelkezésre, akár rajzolhatnak is egy karikatúrát és ahhoz készíthetnek feliratot. Majd bemutatják a csoportok a mémjük történelmi hátterét.

Kiselőadás során már régóta használunk prezentációt. A prezentáció is feldobható mémmel, vagy csak mémeket felhasználva is lehet frappáns kiselőadást tartani. Hívjuk fel rá a figyelmet!

Használhatjuk fogalmak definiálására vagy összefoglalásra, értékelésre. Mivel a kép és szöveg egységével rendkívül kifejező, nagyon pontos üzenet.

Történelmi témák mémkészítéshez

Nyilván olyan témát kell hozzá választani, amihez bőven rendelkezésünkre áll képanyag. Az sem árt, ha a korszakhoz számtalan anekdota, vicc kapcsolódik. Ilyen kiváló témák:

  • II. világháború
  • hidegháború
  • 1956
  • szocializmus, Kádár-korszak, KGST, berlini fal, stb.

Persze nem elképzelhetetlen egy ókori, vagy középkori téma esetében sem a mémkészítés. Számos filmből lehet jó képet meríteni hozzá.

Néhány töris mém

Készítettem pár ’56-os mémet. Van amelyik csak kedvcsináló, figyelemfelkeltő, van amelyik beszélgetést indukál.

Pesti srácok
Rákosi Mátyás
Andrássy út 60.
5+2
Rákosi-címer
Puskás öcsi
Csizma tér 1.

Mém készítése

Egy jó mém elkészítéséhez megszerkesztéséhez továbbra is szükség van az alapvető ismeretekre, mint például a helyesírás, stilisztika, grafikai szoftverek és szerkesztés ismeretére.

Tartsuk szem előtt, hogy a különféle korosztályok másféle tartalommal és képi anyaggal motiválhatók. Mindig a hozzájuk legközelebb állóval érdemes próbálkoznunk. A kisebb gyerekek esetében akár mesék képi elemit is felhasználhatjuk.

A mémek nemcsak állóképként, hanem mozgóképek, videók, vagy filmrészletek által is kifejezésre juthatnak.

Mémkészítő programok

Mémek készítéséhez lehet használni offline és online programokat is. Akár a legegyszerűbb Paint, vagy más képszerkesztők is alkalmasak a létrehozására. Az okoseszközökön is szinte kivétel nélkül találhatók egyszerű gyári applikációk a feliratok elkészítéséhez. Ha ez mégsem elég, akkor több online felület is van, ahol segítséget kapunk a szerkesztés során (pl. beépített címkék, albumok, stb.).

Online mémkészítők

Amire mindenképp vigyázz! Sok mémkészítő honlap nyitóoldalán lehet olyan kép, ami eltereli a figyelmet, vagy nem az iskolába való. Használat előtt mindig meózd le!

(Az első kettő mémkészítő egyszerűen használható és nincs elárasztva az oldal kész képekkel.)


* A mém az angol meme szó magyar megfeleltetése. A megnevezés az utánzás görög elnevezéséből, a miméma szóból eredeztethető.  A kifejezés megalkotója a brit Clinton Richard Dawkins etológus, evolúciós biológus.

forrás:
http://tantrend.hu/hir/memek-es-gifek-hogyan-kommunikalnak-mai-tizenevesek
http://e-nyelvmagazin.hu/2016/05/31/memek-hatasa-az-uj-generacios-oktatasi-formakra-es-tanulasi-kornyezetekre/

Ha tetszenek az ötletek, bátran oszd meg a bejegyzést! Várunk a Facebook oldalunkon is!

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..