A rómaiak nagyon szerettek játszani. Több klasszikus társasjátékot is játszottak, melyek közül jó pár fennmaradt, de kissé feledésbe merült mára. Ezekkel a játékokkal akár otthon, táborban, vagy történelem szakkörön, de akár tanórán, mondjuk az ókori Róma témakör végén is megismertethetjük a gyerekeket.
Tudom, órán kevés idő kínálkozik az önfeledt játékra, ezért 6 olyan játékot mutatok be, amelyek óra végi néhány perc alatt is kipróbálóhatóak:
I. Micare
Megismertethetjük a diákokat a Micare játékkal, melyet padtársak tudnak kipróbálni. Ez egy páros játék, melynek során a játékosok hátrateszik a kezüket. Majd egy előre meghatározott jelre mindkét játékos előrántja a jobb kezét, s ujjaival egy számot mutat. Ezzel párhuzamosan a játékosok tippelnek szóban a másikuk által mutatott számra. Ha nem találja el egyikük sem, akkor újra próbálkoznak. Az győz, aki először találja el a másik által mutatott számot. (Hasonló a kő, papír, olló játékhoz.)
II. Terni Lapilli
A Terni Lapilli azt jelenti, hogy “három kavics egy időben”. Az I. század közepén játszották a Római Birodalomban. A játék rácsmintáit római romokban tárták fel, a szabálya elveszett. A 3-as amőba ősének tartják. Legfőképp a tábla egyezősége miatt, ugyanis a klasszikus tábla 3×3-as rácsot alkot. A gyerekekkel kipróbálhatjátok a füzetben, vagy udvaron felrajzolva.
Többféle változata is van a táblának.
Miután elkészült a tábla, a játékosok egymás után lerakják a 3-3 kavicsukat (kupakkal is helyettesíthetitek). Majd mindig 1-1 bábut mozgatnak a játékosok mindaddig, amíg valamelyik irány mentén (vízszintesen, függőlegesen, átlósan) össze nem gyűlik 3 egyforma. Játszható úgyis, hogy a figurákat csak csúsztatni szabad, de lehet úgy is, hogy megengedett az ugrás is a kövekkel.
III. Latrunculi (Ostromjáték)
Ha van közel 15 perc játékra, akkor egy táblajátékot lehet mutatni a gyerekeknek: Ludus Latrunculorum, más néven Latrunculi. Ez a játék hasonlóan egyszerű, mint a dáma játék. A sakk ősének is tartják.
Ha van pár iskolai tabletünk, a játék letölthető okoseszközre (itt a GooglePlay áruházból) is, de játszható egy egyszerű nyomtatott lapon is. A szabályát pár percben el lehet magyarázni, melyet alább ismertetek. Sajnos nem maradt fenn egyértelműen a szabálya, ezért több változata is él, így a neten fellelhető leírások nem egyértelműek és eltérőek lehetnek. Főképp angol nyelvű honlapokon található meg.
A játék menete:
Kétféle módban játszható. Vezérrel (dux/centurio) és nélküle. Számomra élvezetesebb centurioval, ezért ezt a verziót mutatom be.
8×12-es, vagy 8×8-as, vagy 5×12-es táblán egymással szemközt felsorakoztatjuk a sötét és a világos köveket/korongokat. 12-12 (vagy 8-8) katonát és 1-1 centuriot.
A kövek bástyaként mozognak: előre-hátra, jobbra-balra bármennyit. Mindig csak 1 figura mozoghat. Bábut átugrani nem lehet.
Ha az ellenfél kövét sikerül két szemközti oldalról bekeríteni, akkor levehetjük. Egyszerre 2 katona is levehető egyenes, vagy L alakban. Aki levesz egy katonát, az újra léphet.
Ha a játékos saját maga lép be az ellenfél két bábuja közé, akkor ez a figura nem levehető. Csak ha ezután körbekerítik minden oldalról.
A vezért, minden oldalról be kell keríteni. Ha a vezér a tábla szélén áll, akkor 3 oldalról kell bekeríteni. Ha a sarokban, akkor pedig csak 2 oldalról. A bekerítésnél mind a két játékos katonái számítanak.
A cél az ellenfél bábuinak kiütése, illetve a vezér bekerítése. Akkor van vége a játéknak, ha az egyik játékosnak egyetlen katonája se marad, vagy mozgásképtelen mind, vagy a centuriot bekeríti az ellenfél.
IV. Delata
Lehet játszani táblajátékként és a szabadban is.
Táblajáték: egy kb. A3-as háromszöget rajzolunk, melyet több vonallal egyre kisebb háromszögre osztunk. A háromszög alapjától távolabb felírjuk csupa nagy betűvel, hogy DELTA. Ezekre a betűkre tesszük a köveinket. Innen kell elpöckölni a kavicsot a sorokba, egyesével, sorban haladva, egészen a csúcsig. Aki a leghamarabb eljut a háromszög csúcsáig, az nyer.
Kinti játékként: a földre egy nagyobb háromszöget kell rajzolni és elé csak egy vonalat kell húzni tetszőleges távolságra. Minden sorába sorban követ kell dobni a megadott távolságról.
V. Orea
Ez a legegyszerűbb játék. Nevének eredete az egyetlen játékeszközre utal. Ugyanis az orea=agyagedény. Tehát egy kerámia edény kell hozzá, melyet tetszőleges távolságba helyezünk el. Ebbe kell diót beledobni.
VI. Csont-elkapó
A kézfej külső oldaláról dobtak magasra apró csontot. Aki elkapta, az utána egyel többet tett a kezére és újra próbálkozott. Az nyert, aki a legtöbbet tudta feldobni és elkapni.
Ha érdekelnek további ókori római játékok, ajánlom figyelmedbe a Medve, a Tabla Lusoria, Tabula, Jactus, és a Ludus Duodecim Scriptorum nevű játékokat is.
Jó szórakozást!
Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassanak ötleteink, módszereink! Lájkolj bennünket és kövess a Facebookon is! Köszönjük!
képek forrása:
http://www.stormthecastle.com/how-to-make-a/ludus-latrunculorum-rules.htm
https://imgur.com/t/informative/GyueZ.html
Leave a Reply