Ludus Latrunculorum

Ókori római társasjátékok akár tanórára

A rómaiak nagyon szerettek játszani. Több klasszikus társasjátékot is játszottak, melyek közül jó pár fennmaradt, de kissé feledésbe merült mára. Ezekkel a játékokkal akár otthon, táborban, vagy történelem szakkörön, de akár tanórán, mondjuk az ókori Róma témakör végén is megismertethetjük a gyerekeket.

Tudom, órán kevés idő kínálkozik az önfeledt játékra, ezért 6 olyan játékot mutatok be, amelyek óra végi néhány perc alatt is kipróbálóhatóak:

I. Micare

Megismertethetjük a diákokat a Micare játékkal, melyet padtársak tudnak kipróbálni. Ez egy páros játék, melynek során a játékosok hátrateszik a kezüket. Majd egy előre meghatározott jelre mindkét játékos előrántja a jobb kezét, s ujjaival egy számot mutat. Ezzel párhuzamosan a játékosok tippelnek szóban a másikuk által mutatott számra. Ha nem találja el egyikük sem, akkor újra próbálkoznak. Az győz, aki először találja el a másik által mutatott számot. (Hasonló a kő, papír, olló játékhoz.)

II. Terni Lapilli

A Terni Lapilli azt jelenti, hogy “három kavics egy időben”. Az I. század közepén játszották a Római Birodalomban. A játék rácsmintáit római romokban tárták fel, a szabálya elveszett. A 3-as amőba ősének tartják. Legfőképp a tábla egyezősége miatt, ugyanis a klasszikus tábla 3×3-as rácsot alkot. A gyerekekkel kipróbálhatjátok a füzetbe/udvaron felrajzolva.

Terni Lapilli (Ancient Rome) This version is identical to Tic-Tac-Toe, though it is believed that Terni Lapilli was actually played with 3 pieces. The rules to this game have been lost with time.

Többféle változata is van a táblának.

Miután elkészült a tábla, a játékosok egymás után lerakják a 3-3 kavicsukat (kupakkal is helyettesíthetitek). Majd mindig 1-1 bábut mozgatnak a játékosok mindaddig, amíg valamelyik irány mentén (vízszintesen, függőlegesen, átlósan) össze nem gyűlik 3 egyforma.  Játszható úgyis, hogy a figurákat csak csúsztatni szabad, de lehet úgy is, hogy megengedett az ugrás is a kövekkel.



III. Latrunculi (Ostromjáték)

Ha van közel 15 perc játékra, akkor egy táblajátékot lehet mutatni a gyerekeknek: Ludus Latrunculorum, más néven Latrunculi.  Ez a játék hasonlóan egyszerű, mint a dáma játék. A sakk ősének is tartják.

Ha van pár iskolai tabletünk, a  játék letölthető okoseszközre (itt a GooglePlay áruházból) is, de játszható egy egyszerű nyomtatott lapon is. A szabályát pár percben el lehet magyarázni, melyet alább ismertetek. Sajnos nem maradt fenn egyértelműen a szabálya, ezért több változata is él, így a neten fellelhető leírások nem egyértelműek és eltérőek lehetnek. Főképp angol nyelvű honlapokon található meg.

A játék menete:

Kétféle módban játszható. Vezérrel (dux/centurio) és nélküle. Számomra élvezetesebb centurioval, ezért az előbbit mutatom be.

8×12-es (vagy 8×8-as) táblán egymással szemközt felsorakoztatjuk a sötét és a világos köveket. 12-12 (vagy 8-8) katonát és 1-1 centuriot.

Ludus Latrunculorum elindítása

A kövek bástyaként mozognak: előre-hátra, jobbra-balra bármennyit. (Mindig csak 1 figura mozoghat.) Bábut átugrani nem lehet.
Vízszintes mozgás a fájlok között

Ha az ellenfél kövét sikerül két szemközti oldalról bekeríteni, akkor levehetjük. Egyszerre 2 katona is levehető egyenes, vagy L alakban. Aki levesz egy katonát, az újra léphet.
Vízszintes rögzítés Corner Capture

Ha a játékos saját maga lép be az ellenfél két bábuja közé, akkor ez a figura nem levehető. Csak ha ezután körbekerítik minden oldalról.
Ellenző, aki önként mozog egy darabot két másik között

A vezért, minden oldalról be kell keríteni. A bekerítésnél mind a két játékos katonái számítanak (4. kép).
A környező ellenfél által rögzített Dux Dux immobilizált a tábla oldalán

Dux immobilizált a sarokban Dux immobilizálta az ellenfelek darabjait

A cél az ellenfél bábuinak kiütése, illetve a vezér bekerítése. Akkor van vége a játéknak, ha az egyik játékosnak egyetlen katonája se marad, vagy mozgásképtelen mind, vagy a centuriot bekeríti az ellenfél.

IV. Delata

Lehet játszani táblajátékként és a szabadban is.

Táblajáték: egy kisebb háromszöget rajzolunk, melyet több vonallal egyre kisebb háromszögre osztunk. A háromszög alapjától távolabb felírjuk csupa nagy betűvel, hogy DELTA. Ezekre a betűkre tesszük a köveinket. Innen kell elpöckölni a kavicsot a sorokba, egyesével, sorban haladva, egészen a csúcsig. Aki a leghamarabb eljut a háromszög csúcsáig, az nyer.

Kinti játékként: a földre egy nagyobb háromszöget kell rajzolni és elé csak egy vonalat kell húzni tetszőleges távolságra. Minden sorába sorban követ kell dobni a megadott távolságról.

V. Orea

Ez a legegyszerűbb játék. Nevének eredete az egyetlen játékeszközre utal. Ugyanis az orea=agyagedény. Tehát egy kerámia edény kell hozzá, melyet tetszőleges távolságba helyezünk el. Ebbe kell diót beledobni.

VI. Csont-elkapó

A kézfej külső oldaláról dobtak magasra apró csontot. Aki elkapta, az utána egyel többet tett a kezére és újra próbálkozott. Az nyert, aki a legtöbbet tudta feldobni és elkapni.

Ha érdekelnek további ókori római játékok, ajánlom figyelmedbe a Medve, a Tabla Lusoria, Tabula, Jactus, és a Ludus Duodecim Scriptorum  nevű játékokat is.

Jó szórakozást!

Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassanak ötleteink, módszereink! Lájkolj bennünket és kövess a Facebookon is! Köszönjük!

képek forrása:
http://www.stormthecastle.com/how-to-make-a/ludus-latrunculorum-rules.htm
https://imgur.com/t/informative/GyueZ.html

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .