A töris amőba alapgondolata, hogy minden gyerek szeret és tud amőbázni. Egy kis átalakítással és hozzáadott tudással a tanulás eszközévé tehető ez az egyszerű játék.
Töris amőba játékszabálya
Minden egyes cella, ahova az X-et, vagy O-t kell írni, tartalmaz egy történelmi fogalmat, nevet, évszámot, vagy helyszínt. A játékos csak akkor helyezheti el az ő szimbólumát, ha tudja az ott található meghatározásra a választ (Mi történt akkor?, Ki az a személy?, Mit jelent a fogalom?, Mi történt ott?). Így egy újabb taktikai elem is bekerült a játékba. Nem csak azt kell figyelembe venni, hogy hova érdemes tenni az X, vagy O jelet, hanem azt is, hogy mire tudja a játékos választ, vagy az ellenfél mire nem tudhatja.
A játékhoz készítettem egy Excel dokumentumot, amelybe csak a meghatározásokat kell felvinni, amelyekből a program legenerálja a táblázatot. Minden egyes újabb generálásnál újra és újra véletlenszerűen helyezi el a feladványokat a cellákba. Így kétszer ugyanazt a táblázatot csak kis eséllyel kapjuk. Ez lehetővé teszi, hogy többször játsszuk a játékot. Az Excel dokumentum tartalmaz egy 3×3-as, 4×4-es és egy 5×5-ös táblázatot is.
A játék akár otthon, vagy iskolában is felhasználható. Iskolai körülmények között nyomtatott verzióban, vagy az interaktív tábla segítségével játszható.
Töltsd le innen!
Az Excel-amőba generátor használata
Az Excel fájlt megnyitva, annak első munkalapján láthatóak az adatbázisok, ahova fel kell vinni a meghatározásokat. Értelemszerűen, amekkora amőbát szeretnénk, az annak megfelelő táblázatba kell begépelni az adatokat. Én segítségképen kitöltöttem mindhárom táblázatot tetszőleges árpád-kori meghatározásokkal. Ezeket kell átírni sajátra (B, E és H oszlop)!
Ha feltöltöttük az összes sort, következhet az adatok keverése. Ehhez mindhárom táblázat fejlécében fekete alapon találunk egy cellát “Sorszám” felirattal. A jobb szélén lévő nyílra kattintva legördül egy menü, amelyből válasszuk ki a Rendezés méret szerint (növekvő) feliratot, azaz a legelsőt. Ahányszor ezt a rendezést kiválasztjuk, figyeljük meg, hogy mindig újra és újra változik a meghatározások sorrendje és vele együtt az amőba alap is (2., 3., 4. munkalap).
Kattintsunk át a 2., 3., vagy a 4. munkalapra! Ide készül el az amőbánk táblázata. Ezek a munkalapok nem módosíthatók!
Fontos! Az első munkalapon látható sorszámokat átírni tilos! Ezek nélkül a függvények nélkül nem jön létre az amőbatábla.
Biztos létezik szebb és profibb legenerálása is a játéknak, nekem ez az ötlet és megvalósítás jutott az eszembe. Ha valaki elkészíti, kérem küldje el, hogy azt is megmutathassuk!
Jó tanulást és szórakozást 🙂 !
Köszönjük, ha barátaidnak is ajánlod a bejegyzést és megosztod! Várunk a Facebook oldalunkon!
Remélem jó helyre írok! A Töris amőba játék-ra szeretnék reagálni.
5.-es osztályfőnökként szeretnék egy kis tanulásmódszertant tanítani a gyerekeknek a digitális oktatás kereteiben, és amit most tőled/tőletek kaptam az FANTASZTIKUS! Nagyon köszönöm!
Különösen, hogy bárki számára letölthetővé tettétek!
Köszömettel:
Varjúné Rigó Andrea
Kedves Andrea!
Örülök, hogy tetszett az ötlet. Remélem sikere lesz a gyerekek körében is :-).
Üdvözlettel: Szigeti Emese