Batthyányok rezidenciái

Pályázat – Németújvár és Körmend

Németújvár

Kirándulásunk alkalmával először a határ közelében lévő Németújváron néztük meg a fellegvárat. Az osztrák kis falu, Güssing központjában parkoltunk, mert azt gondoltuk, biztos fizetős a vár aljánál lévő parkoló. Tévedtünk, de ez cseppet se volt baj, mert így legalább láttuk a települést is.

A vár aljához érve egy meredek szikla magasodott előttünk. Itt kétféle lehetőségünk volt a feljutásra. Vagy gyalogosan, körbe a várhoz vezető emelkedőn közelítjük meg, vagy felvonóval. Mi gyalog mentünk fel. Szép volt innen a kilátás.

Kilátás a szerpentinről
Németújvár

Egy hatalmas várkapu fogadott. A várba érve nagy térre értünk. Még színpad is fel volt állítva, mert nyáron szabadtéri előadások is szoktak itt lenni.

A várban meredek lépcsőkön kell haladni. A termeket bejárva a vár történetével ismerkedtünk meg. Ebből sokat nem értettünk, mert németül volt a tájékoztatás. Azt megtudtuk, hogy a vár már a 12. században is létezett, csak fából. Majd kővárrá építették át és még a tatárok számára is bevehetetlen volt. Többször cserélt gazdát, majd a 16. században a Batthyány család birtokába került egészen a mai napig.

A vár termeiben láthattunk hatalmas ebédlőt, trófeagyűjteményt, festményeket, régi pohár- és tányérkészleteket, maketteket, kápolnát, régi konyhát berendezve, egy régi orgonát, óriási billiárdasztalt, ékszereket, fegyvereket, fémöntés eszközeit, családi címereket és egyéb gyűjteményt.

Trófea
Aligátor
Kegytárgy a kápolnában
Fegyverek
Páncél

Minden szobából megcsodáltuk a kilátást is. A harangtoronyból egészen Magyarországig ellátni. Nehéz volt felmászni oda, de megérte. Ez volt számomra a vár legszebb része. Innen biztos jól fel lehetett deríteni az ellenséget.

Harangtorony

Egyébként a kiállítottak közül a katonai makettek tetszettek a legjobban, mert kisebb koromban én is játszottam hasonló figurákkal. Persze azok nem voltak ilyen szépek, de örültem volna neki, ha nekem is lett volna ilyen profi makett-asztalom hozzá.

Ágyú makett
Makettasztal

Körmend

Visszafele Körmenden álltunk meg, amely szintén a Batthyány család székhelye volt.

A magyarországi kastélyt szépen felújították az elmúlt években. A kertje szerintem nincs túlságosan karbantartva, de nagy és sok öreg fa látható benne. Az látszik, hogy sokat javítottak már az állapotán.

A kastélyban egy múzeum látható, ami nagyon érdekes volt. Eleinte azt gondoltam, hogy unalmas lesz és csak anya kedvéért nézzük meg, de szerencsére nem volt igazam.

Batthyány-kastély

A kiállítás nagyon szórakoztató volt. Azért, mert sok mindent ki lehetett próbálni. Például volt egy régi bicikli. Olyan, aminek az első kereke hatalmas, a hátsó meg kicsi. Ezt a kerékpár ősét is ki lehetett próbálni. Na, nem tekerni, csak felülni rá, mert ki volt támasztva. Nagyon nehéz volt felszállni rá, a tesómmal sokat nevettünk rajta. Aztán régi parókát is a fejünkre tehettünk, ez kicsit bizarr volt. Olyan hosszú, fehér csavart tincsekből állót. Volt régi tűzoltó sisak is, szintén felpróbálható. A cipőkiállításon nemcsak furi cipőket láttunk, hanem a régi szerszámokat ki is lehetett próbálni. Volt hozzá félkész cipő és sok-sok mindenféle eszköz is. Aztán nehéz rabbilincset is rakhattunk magunkra, ami szintén mulatságos volt az öcsémnek és nekem. Volt még szintén nehéz jogar is. Itt is voltak makettek. Csak itt vasút-makett volt, ami szintén szép és nagy volt. Sokáig néztük. A kiállítótermek közül sok szépen díszített volt, nem volt múzeumhatásuk, a kiállítás pedig nagyon érdekes volt.

Rabbilincs
Jogar

Ajánlom mindenkinek, hogy látogassa meg ezeket a helyszíneket, mert különleges élményt adnak.

írta: Kárász Bence (12 éves)

Pályázat – 2018

Köszönjük, ha barátaidnak is ajánlod a bejegyzést és megosztod! Várunk a Facebook oldalunkon!