Színesítsd a töriórát!

A jól bevált magyarázatok helyett keress olyan utat, ami vonzóbb és hatékonyabb a mai fiatalok, gyerekek számára. Játék, keresés, kutatás, együttműködés, mozgás az órán, mindig sikert arat, próbáld ki!
Az internet ma már a legtöbb gyerek számára elérhető – ha nem, akkor jó esetben az iskola tud segíteni néhány eszköz biztosításával -, használd ki a benne rejlő lehetőségeket.

Források az órán

A korabeli dokumentumok, fotók sokszor színesíthetik az órát, de ha olyan eszközöket (szerszámok, edények, ruhák, hangszerek, tanszerek, jelvények, stb) is sikerült összegyűjteni, ami a tanult korhoz kapcsolódik, biztos, hogy szívesen megnézegetik, próbálják kitalálni, mire jó, hogyan használták az emberek. (Nagyszüleik idejéből még talán családi ereklyék is előkerülnek, de ha egy kicsit régebbi tárgyakat tudnak kézbe venni, biztosan sokan elámulnak.) Ha megvannak a válaszok, akkor össze lehet hasonlítani a mai eszközökkel, azok működésével a régieket. Biztos, hogy nem mindent fognak tudni kitalálni, ilyenkor jöhet a kutatómunka. Kutatás során újabb kérdések merülnek fel. Mire minden kérdésre megvan a válasz, rengeteg új ismeret birtokában lesznek a tanulók.
Ügyesebbeknek fel lehet ajánlani, hogy készítsenek bemutatót, reklámot a régi tárgyakhoz, eszközökhöz. Ki miben ügyes: készülhet plakát, diasor, videó. Bemutató készülhet akár a kor művészetéről, közlekedési, szállítási szokásairól, építési, öltözködési stílusáról, stb.

Drámajáték

Ezt egy kicsit elő kell készíteni a diákokat is bevonva. A kortól függően lehet hozni az adott órára jelmezeket, lehet készíteni díszletet, lehet hozni a korra jellemző eszközöket. Keresni kell egy olyan szituációt, amit el lehet játszani az adott korosztállyal is, majd utánanézni, megbeszélni, hogy hogyan zajlott akkoriban (pl egy cserépszavazás az ókori Görögországban, vagy egy gyár terveinek elkészítése a Rákosi-korszakban). Lehet előre választani egy szónokot, levezető elnököt, főszereplőt, a helyzettől, korszaktól függően. Meg lehet írni előre is a forgatókönyvet, vagy lehet ez az adott óra egy részének a feladata.

Mozgasd meg a diákokat!

Ha olyan osztályhoz van szerencséd, akikkel lehet vitázni (ha még nem megy, lehet gyakorolni!), akik ügyesen tudnak érvelni, magyarázni, azokkal jó diskurzusokat lehet kialakítani egy-egy órán. A változatosság kedvéért, néha vigyél egy kis mozgást is az ilyen feladatokba.
Készülj fel egy elgondolkodtató állítással a tanult témával kapcsolatban. Az osztály minden tagjának gondolkodnia, majd mozdulnia kell a következők szerint. A terem 4 sarkában elhelyezel 4 kártyát: egyetértek, nem értek egyet, mindkettőt el tudom fogadni, további magyarázatra van szükségem. A további információt megszerezhetik a tankönyvből, internetről, vagy akár személyesen a tanártól is azok, akik ezt a variációt választották. Miután mindenki megtalálta a helyét, kaphatják azt a feladatot, hogy írjanak egy közös érvelést, de lehet szóban is folytatni: miért álltál oda, ahova álltál.

Fogalommagyarázat helyett

Bízd rá a tanulókra, hogy nyomozzák ki a fogalmak jelentését. Segítségül készíthetsz qr-kódot, ami egy szerinted érthető (vagy akár általad készített) szómagyarázathoz vezet. A tanulóknak ebben az esetben annyi lesz a dolguk, hogy beolvassák a készülékeiken (telefon, tablet) a kódot, majd értelmezzék a talált magyarázatot.
Nehezítheted a dolgot, ha a kódot nem egyszerűen átadod a gyerekeknek, hanem elrejted egy táblaképen, vagy valahol a tanteremben.
Természetesen az ügyesebbekre rábízhatod, hogy segítség nélkül keressenek olyan magyarázatot az interneten, amit ők megértenek, de mindenképpen ellenőrizd, hogy valóban jól értelmezik-e a magyarázatot.

Virtuális túrák

A járvány miatt szinte mindenki rákényszerült némi átalakításra, átalakulásra. A múzeumok is felkészültek a digitális életre, sok helyen lehetőség van már virtuális túrára. Ez a történelemórákon is kihasználható, anélkül, hogy plusz időt, pénzt szánnánk egy-egy múzeumlátogatásra. Nézz körül, használd ki a lehetőségeket, színesítsd az óráidat!

Személyes történelem

A jelenkorral foglalkozva érdemes megmutatni a gyerekeknek a túlélők, a ma is élők beszámolóit. A háború, holokauszt, gulag/gupvi témához akár a youtube-on is lehet találni interjúkat, de az Iwitness, a Centropa, vagy a Beszédes múlt honlapján is érdemes körülnézni.
A közelmúlt eseményeiről, életmódjáról, szokásairól, a családban, szülők baráti körében is sokan tudnak mesélni – akár egy történelemórára is kaphatnak meghívást ezek a személyek.

Ha neked is van olyan kipróbált módszered, amit a gyerekek szeretnek, amivel sok új tudásra tesznek szert, oszd meg velünk tapasztalataidat! 

Tetszett ez a bejegyzés? Köszönjük, ha megosztod barátaiddal a Facebookon, és/vagy lájkolod az oldalunkat!

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .