felelés újratöltve

Szóbeli felelés „újratöltve”

A számonkérés, a feleltetés a tanulóknak általában gondot okoz. Vannak azonban olyan tanárok, akik megpróbálnak játékosan, új módszerekkel könnyíteni a dolgukon. Nézzük ma Éva ötletét!

feleltetős ládika

Hogy miért kísérletezem?

Nagyon fontosnak tartom a szóbeli kommunikációt, és igen, a számonkérést is. Folyamatosan gyakorolni kell azt, hogy a szakmai nyelvet használva, egy adott témáról összefüggően tudjanak beszélni a tanulók. Ez tantárgyi követelmény is. Azt tapasztaltam azonban, hogy az ötödikes tanulóimnak nehézséget okoz a szóbeli megnyilvánulás, amikor adott témáról, röviden és összefüggően kell néhány mondatot elmondaniuk. Ez nem kizárólag kommunikációs nehézség, hanem magától a számonkérés-szituációtól is izgulnak.




Sokat gondolkodtam, hogyan tudnám megkönnyíteni számukra ezt a helyzetet, hogyan tudnám a felelés előtti „drukkot” csökkenteni.

A következő módszert találtam ki:

  • Egy számzáras lakattal ellátott kartondobozba a témához kapcsolódó képeket (pl. épületekről), kártyákat (fogalmak, személyek, évszámok, események) tettem.
  • Az előző (egy-két) leckéből totót készítettem. Az a), b), c) válaszok száma nyitotta a lakatot.
  • Beállítottam a lakatot és bezártam a dobozt. (A gyerekek már akkor kíváncsiak voltak, amikor a tanári asztalra letettem a dobozt.)
  • Az óra elején én hangosan olvastam az állításokat, ők a füzetükbe írták a válaszokat. Végül összeszámolták az a), b) és c) válaszok számát.
  • Aki úgy gondolta, hogy a megoldása hibátlan, önként jelentkezhetett, kijött a tanári asztalhoz és megpróbálta kinyitni a lakatot. Ha sikerült, akkor húzott a dobozból egy kártyát. Elmondta a vonatkozó ismereteket (ezt esetleg E/1-ben is lehet 😀), majd értékeltük a feleletét. Ha nem tudta, akkor is kaphatott egy piros pontot a hibátlan totóért. Ebben az esetben jöhetett a következő vállalkozó.

Tapasztalataim: Kíváncsi és motivált tanulók, akik közül sokan szeretnék megpróbálni kinyitni a lakatot. Idő hiányában 3 jelentkező után ellenőriztük a megoldásokat, megindokoltuk, melyik a helyes és miért. Nagy tetszést aratott a feladat, alig várták a következő órát.

Szerző: Hunyadi-Buzás Éva

Évának köszönjük a nagyszerű ötletet!

Ha neked is jól sikerült egy órád, ha te is megosztanád az ötleteidet a történelemtanárokkal, küldd be a leírásodat, képeidet! A részleteket itt megtalálod!

Tetszett ez a bejegyzés? Köszönjük, ha megosztod barátaiddal a Facebookon, és/vagy lájkolod az oldalunkat!

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .