Szinte minden dolgozatban, számonkérés során akad egy olyan kérdés, hogy mit jelent ez és ez a fogalom. Ilyenkor sok kisdiák mormolja a szó szerint bemagolt szöveget. Pedig a törire nem verset kell tanulni, nem kell egy fogalom magyarázatát szó szerint megtanulni! Próbáld megérteni, aztán saját szavaiddal elmagyarázni, hogy mit jelent az a fogalom!
Hogyan lehet megtanulni a törifogalmakat úgy, hogy nem magolsz?
– Próbáld megérteni pontosan a fogalom magyarázatát. Ezután találd ki, hogy hogyan magyaráznád el egy barátodnak, hogy mit jelent az a fogalom! (Valóságban is elmagyarázhatod neki, sokat fog segíteni!)
– Keress kulcsszavakat a fogalom magyarázatában, írd le magadnak ezeket a szavakat! Ezeket könnyebb megjegyezni, mint egész mondatokat. Ha a kulcsszavak eszedbe jutnak, már könnyebben el tudod magyarázni a fogalom jelentését.
– Ha tudod, rajzold le a fogalmat, vagy a kulcsszavakat! A képek segítenek a megjegyzésben!
Készíts, vagy keress a neten kész fogalomkártyákat! Használd ezeket a tanuláshoz!
1. Hallottad már?
Nézz meg egy fogalmat! Mielőtt elolvasnád a magyarázatát, próbáld meg kitalálni, vajon mit jelenthet az adott fogalom. Hallottad már korábban ezt a kifejezést? Mikor, hol? Mire emlékszel, mivel kapcsolatban hangzott már el ez a fogalom? Ha úgy gondolod, hogy megtaláltad a megfelelő magyarázatot, ellenőrizd a fogalomkártyán megadott megoldásnál! Jól gondoltad? Tudtad a fogalom jelentését?
(Párban is kipróbálhatjátok: egyik húz egy fogalomkártyát, másik megpróbálja elmagyarázni a jelentést, majd a kérdező ellenőrzi, hogy jól válaszolt-e a társa!)
2. Fogalomszalag
Kiváló egyéni fejlesztő játék, különösen akkor, amikor a fogalmak tanulása azért nehéz feladat, mert nehezen összpontosít, nehezen figyelsz oda tartósan egy száraz, meglehetősen unalmas memoriterre a tanuló.
Ekkor készíts minden fogalom nevéhez egy szókártyát. Ezek lehetnek színesek is, hogy jól elkülönüljenek. Majd minden fogalommagyarázatot írj le egy papírra. Úgy, hogy a szavak egymástól jó távol legyenek felírva. Utána a papírszalagot szavanként fel kell darabolni. Ha kész, már csak keverd össze a fogalmak darabjait és mehet a kirakózás. Értelemszerűen egymás után kell rakni az éppen kezünkbe kerülő szócetliket a hozzá tartozó szókártya mögé. Mindaddig lehet variálgatni, amíg az értelmes meghatározás össze nem áll. Többször végigjátszva már gyerekjáték megtanulni még a nagyon hasonló fogalmakat is.
A következő videó szemlélteti a módszert, azzal a különbséggel, hogy itt nem szavanként, hanem mondatrészenként van feldarabolva a papírszalag. Akár így is játszható a fogalomszalag játék.
3. Memóriajáték
Ha kis rajzokat, ábrákat is találsz a fogalomkártyákon (ha nem találsz, egészítsd ki a saját rajzoddal), akkor nagyon egyszerűen fogsz tudni memóriajátékot játszani a fogalomkártyákkal. Ugyanúgy párt keresel, mint a kisgyerekeknek készített képes játékokon, csak itt a fogalom és a magyarázat alkot egy párt. Eleinte könnyebb a képes fogalomkártyákkal játszani (de már ekkor is mindig olvasd el a magyarázatot és próbáld megjegyezni a kulcsszavakat), majd térj át a kép nélküli verzióra!
Mikor már kétszer, háromszor végigfordítottad a kártyákat és meg is találtad a párokat, meg is jegyzed az összes fogalom jelentését!
4. Keresem a párom!
Ehhez a játékhoz keress egy barátot (testvéreddel is játszhatod)! Osszátok két csoportra a kártyákat. Lehet úgy is, hogy egyik gyereknél csak a fogalmak, másiknál csak a magyarázatok vannak. Gyakorlottabbak már csak arra figyeljenek, hogy a kártyapárok egyike az egyik gyereknél legyen, a párja pedig a másiknál.
Válassz ki egy kártyát és jelezd, hogy „keresem a párom”, majd nevezd meg a fogalmat! A társad keresse meg azt a kártyát, amin a fogalom magyarázata van. Ha olyan kártyád van, amin magyarázat található, akkor pedig természetesen a fogalmat kell megtalálnia a társadnak. Egyszer te keresed a párod, egyszer a társad!
Bevezetésként a játék elején beszéljétek meg, hogy melyik fogalomnak mi a magyarázata.
5. Találd ki!
Ehhez a játékhoz is társra lesz szükséged! Játsszatok barchobát! Egyik gyerek gondol egy történelmi fogalomra (vagy húz egy fogalomkártyát, de nem mutatja meg a másiknak, hogy mi van ráírva), a másik pedig kérdezi őt. A kérdező próbálja meg úgy körülírni a fogalmat, hogy csak igennel és nemmel válaszolhasson a játszótársa! Addig tart a játék, amíg a kérdező ki nem találja, mire gondolt a másik gyerek. Ezzel a játékkal természetesen nemcsak a fogalmakat lehet körülírni, hanem személyekre, eseményekre, helyszínekre is lehet gondolni!
6. Activity
Ehhez a játékhoz több barátot is érdemes meghívni! A kártyák közül most csak azokra van szükség, amiken a fogalmak szerepelnek. Az egyik játékos húz egy kártyát, majd megpróbálja elérni, hogy a többiek kitalálják, mi van a kártyán. Lehet rajzolni, vagy mutogatni, esetleg körülírni – ezt mindig érdemes már előre eldönteni, nem akkor, amikor már a játékos kezében tartja a kiválasztott fogalmat! (Lehet készíteni olyan kártyákat, amiken ezek a lehetőségek szerepelnek. Ebben az esetben két kártyát kell húznia a játékosnak: egyiken maga a fogalom található, a másikon pedig a játék módja: rajzolás, mutogatás, körülírás) Sok vicces jelenet alakulhat ki a fogalmak mutogatása, rajzolása során, ezeknek köszönhetően pedig még könnyebben megmaradnak a magyarázatok az emlékezetedben!
Történelemtanulást segítő ötletek:
- Hatékony módszerek a történelem sikeres tanulásához
- Történelemtérkép-elemzés lépései
- Töritanulás térképekkel
- Töritanulás tankönyv nélkül – 13+1 tipp
- Hogy tanuljak könnyen történelem évszámokat?
- Törizz lapbookkal! – tanácsok szülőknek
Hasznosnak találtad ezt a cikket? Bátran oszd meg barátaiddal a Facebookon, és/vagy lájkold az oldalunkat!
Leave a Reply