Villámkérdés játékok tanórán

Ismered a Villámkérdés játékot? Szerintem valamilyen formában – ugyanis több változatát játsszák -, már biztosan találkoztál vele. Nézzünk 3 történelemórán játszható verziót, amelyeket nem csak töriórán, hanem bármilyen tantárgy tanítása során fel tudsz használni.



I. Villámkérdés játék

Csoportmunkában tetszőleges korosztállyal játszható játék.

Minden csapatnak teszünk az asztalára 3-2-1 pontos papírcetlit. (A lap tetejére ráírva, hogy hány pontos). A papír ezen oldalára a csapatok felírják a nevüket is.
Majd a kitalálandó eseménnyel, személlyel, fogalommal kapcsolatban elhangzik az első információ (több mondat is lehet).
– Ha egy csapat tudja a választ, akkor a 3 pontos papírra ráírja és odaadja a játékvezetőnek. Ez a csoport többet már nem tippelhet.
– Akik nem válaszoltak, azok kapnak egy újabb információt. Ekkor már csak a 2 pontos papírra írhatják rá a megoldást és azt adhatják be. Ők se tippelhetnek már többször.
– Akinek még a 2 információ sem volt elég, az megvárja az utolsót is. Ők az 1 pontos papírra írják rá a megoldásukat és adják be.
Utána következik a kiértékelés. Ha helyesen válaszolt a csoport, megkapja a beadott papíron szereplő pontot. Ha nem, 0 pontot kapnak.
Több kört lejátszva a táblán lehet vezetni a csapatok állását.

A gyerekek nagyon szeretik ezt a játékot és nagy előnye, hogy nem igényel igazán előkészületet.

II. Villámkérdés játék

A játék lényege röviden: Van egy időmérő eszköz, illetve időkeret és egy pakli kártya, melyek rövid kérdéseket és hozzá két lehetséges választ tartalmaznak. A játékos/csapat folyamatosan húzza a kártyalapokat, és igyekszik megválaszolni azokat, amíg el nem fogy az ideje. Cél, az adott időn belül a lehető legtöbb villámkérdésre válaszolni.

Történelemórai felhasználása:

Csoportokkal kiválóan játszható korosztálytól függetlenül. A csoportok száma tetszőleges. Az egyik csoport a válaszoló, a többi az ellenőrző.

A rendelkezésre álló időt a játék elején határozzuk meg. Ez leggyakrabban egy perc, de ettől el is térhetünk. Gondoskodjunk időmérő eszközről, amit mindenki jól lát. Ehhez kiváló az interaktív táblán kivetíthető online tantermi időzítő.

A válaszoló csoport feladata: A csoport a tagjai közül kiválaszt egy tanulót, aki a kérdéseket és a két választ felolvassa -, a továbbiaknak nevezzük őt kvízmesternek. Ez a tanuló lehetőleg legyen pörgős, határozott és jól olvasó személy. A kérdésre a csoportból bárki válaszolhat, de a választ a kvízmesternek hangosan ki kell mondania/megerősítenie, csak akkor fogadható el. Lehet passzolni is!
A csoport a játék elején még egy tanulótársat választ, aki az időfelelős lesz. Az ő dolga, hogy bizonyos időközönként jelezzen, hol jár az óra. Túl gyakran nem érdemes, mert az zavaró. Ezért 1 perces villámkérdés esetén ajánlott jelezni: félidő, még 15 mp, 5 mp, 1 mp. Az időfelelős dolga az is, hogy szóljon a kvízmesternek, ha sokáig időzik egy kérdésen. Ha lejár az idő, a folyamatban lévő kérdés már nem válaszolható meg. Azt fogadjuk csak el, amit még időn belül megválaszolt a kvízmester.

Az ellenőrző csoportok feladata: Mint ahogy a nevük is mutatja, ellenőrzik, hogy helyes választ adott-e a válaszoló csoport. Ehhez előre egy lapra felírják a sorszámokat, melléjük pedig a +, vagy a – jelet aszerint, hogy helyes, vagy helytelen volt a válasz. Így nekik is pörögni és gondolkozni kell. Az idő leteltével mindegyik ellenőrző csoport összeszámolja, hogy szerintük hány helyes válasz volt. Természetesen lesz eltérés 🙂 .

Ellenőrzés: A válaszokat nem csak a csapatok ellenőrzik, hanem a tanár is. Ő a játék során folyamatosan írja az elhangzott válaszokat. (Erre a feladatra akár egy diákot is kiválaszthatunk.) Így a kártyák és a felírtak alapján visszanézhető vita esetén, hogy melyiket sikerült helyesen megválaszolni, melyiket nem.

PontozásMinden helyes válaszért 2 pont jár. A helytelen válaszokért -1. A passzolásért 0. Ez a fajta pontozás lehetőséget ad a taktikázásra is. Lehet mérlegelni, hogy rizikózik és tippel, vagy passzol egy csapat.
Azonban nem csak a válaszoló csapat kap pontot! Az ellenőrző csoportok is kapnak pontot, ha helyes volt az ellenőrzésük. Ők ekkor 5 pontot kapnak.

Körforgóban egymás után lesznek villámkérdés válaszolók a csapatok. A pontokat a táblán lehet összesíteni körönként, nagyon kiélezett versenyt eredményezve.

Kérdések:

pl.: Ki írta a Húsvéti cikket? Deák F. vagy Kossuth L. – (válasz Deák F.)
       Ki volt 1849-ben a magyar uralkodó? I. Ferdinánd vagy Ferenc József – (válasz Ferenc József)
       Pákozdi csata győztese? Jellasics vagy Móga János – (válasz Móga János)

Ezekből a példákból az is látszik, hogy gyorsan össze lehet állítani a kérdéssort, nem igényel túl sok időbefektetést. Egy perces kör esetén legalább 15 kérdéssel számolni kell. Ezt megszorozva a csapatok számával, kirajzolódik, hány darabra lehet szükségünk. Soknak tűnik, de tényleg gyorsan lehet haladni. Ha esetleg kifogytunk az ötletből, mit is lehetne még kérdezni, lehet megfordítva is feltenni egy kérdést.

III. Villámkérdés játék

Szintén csoportmunkában tetszőleges korosztállyal játszható játék.

Összeállítunk nagyjából 20 kérdést, melyeket sorszámokkal látunk el. (Minimális kérdések száma: csapatok száma szorozva a fordulók számával.) Ezekből választ tetszőlegesen minden csapat úgy, hogy bemondanak egy sorszámot. Következő lépésben eldöntik, hogy milyen bátrak, milyen színű feladatot kérnek: fehéret/pirosat/lilát. (A színek a reverenda mai színeiből erednek: fehér-pápa, piros-bíboros, lila-érsek):

  • fehér feladat: 3 pontért a csoport csak minimális információt kap, abból kell kitalálniuk, hogy kiről, miről van szó.
  • piros feladat: 2 pontért valamivel több információt hallhatnak és ebből kell rájönni a válaszra.
  • lila feladat: 1 pontért elég sok információt lehet kapni, melyből már  könnyen ki lehetett találni a helyes választ.

Miután minden csapat eldöntötte mennyit kockáztat, csak utána kapják meg a feladatot. Azért, hogy ne tudjanak aszerint taktikázni, hány pontot ért el a másik. Természetesen minden körben választhatnak új nehézségi szintet a csapatok.

Körönként a pontokat ekkor is a táblán lehet összesíteni.



Hasonló cikkek:

Jó szórakozást és jó tanulást!

Köszönjük, ha barátaidnak is ajánlod a bejegyzést és megosztod! Várunk a Facebook oldalunkon!

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..