Miért ajánlom a bingót történelemórára? A bingójáték bármilyen órán bevethető, bármilyen tananyagnál alkalmazható, legyen az ismétlés, áttekintés, óra eleji bemelegítés. Mivel ebben a játékban a szerencsének is nagy szerepe van, a gyengébb képességű tanulók is könnyebben érhetnek el sikereket! Használható egyénileg, vagy csoportmunkához is és minden gyerek bevonható ebbe a játékba.
Lássuk!
Előkészítés
Egy bingóval fűszerezett órának már az előkészítésébe is érdemes bevonni a gyerekeket!
Például:
Írja össze mindenki, hogy milyen események kerültek szóba az adott tananyaghoz kapcsolódóan, vagy az ismételni kívánt fejezetben. Gyűjtsenek össze évszámokat, személyeket, akik szerepeltek az anyagban/fejezetben, milyen helyekről tanultunk, milyen fogalmakat kellett megjegyezni. (A folyamat során a gyerekek máris ismételnek – elolvassák, leírják -, rendszereznek.) Ezután egyeztetjük a tanulók listáját, kihúzzuk a feleslegeseket, téveseket, a táblára felírjuk a végleges listát. Most már jöhet a játék. Minden gyerek kap egy üres játéktáblát (vagy rajzol egyet – de ez időigényesebb), amire beírja a feladatnak megfelelő adatokat.
Természetesen úgy is megoldható ez a játék, hogy a tanár kész játéktáblákat oszt szét a tanulók között, de hatékonyabb, ha a gyerekek maguk is részt vesznek az adatgyűjtésben.
A bingó alapszabályai:
- A játéktáblán 9-25 mező található (3×3, vagy 4×4, vagy 5×5) – ennél nagyobb táblát nem érdemes órán használni.
- Egy-egy meghatározás, személy, évszám több mezőre is felkerülhet.
- Minden gyereknek, vagy csapatnak egyéni a táblája, nem egyforma táblákon játszanak a gyerekek.
- A közös listán mindig több lehetőség legyen, mint ahány mezős játéktáblájuk van a gyerekeknek. Ha 3×3-as táblákkal játsszunk, akkor a fali táblára legalább 12 fogalmat, személyt, évszámot, stb írjon fel a tanár, ezek közül válasszanak a gyerekek, hogy mit írnak be a saját táblájukra.
- Ne lássák egymás lapját a gyerekek, saját tudásuk alapján jelöljék a megoldásokat.
- A játék során minden jónak gondolt megoldást áthúznak a gyerekek. Amikor vízszintesen, függőlegesen, vagy átlósan egymás mellett 3 mezőt áthúztak, akkor kiabálnak, hogy bingó.
- Ellenőrzés során meggyőződünk róla, hogy jó megoldásokat választott a diák, vagy nem. Ha jól választott, nyert. Ha nem volt hibátlan a megoldás, akkor még folytatjuk a játékot.
Évszámbingó
A sablon letölthető: évszámbingó
A történelem tanulásakor az évszámok tűnnek legkézenfekvőbbnek, aminél jól használható ez a játék. Hogyan?
Az előzőleg összegyűjtött évszámokkal írják tele a gyerekek a bingótáblát. (Közös előkészítés híján a tanár adjon meg évszámokat, amelyek közül választhatnak a tanulók!) A játék során a tanár mond egy eseményt, a tanuló pedig megkeresi a hozzá tartozó évszámot. Áthúzza. Amikor az ábrán megvan a bingó, akkor máris jelzi a diák.
Ekkor tartsunk egy kis ellenőrzést: melyik évszámot jelölted, mi történt akkor szerinted? Ez a kérdés elhangzott-e, benne volt-e a felsorolásban, jól jelölte-e a gyerek a játéktábláján? Ha minden kérdésre igen a válasz, akkor nyert. Ha véletlenül hibásan húzott át egy évszámot és így lett bingója, akkor nem nyert, hanem folytatódik tovább a játék.
Színes évszámbingó:
Lehet a színekkel is nehezíteni a feladatot. Ha mi nyertünk a csatában, akkor pirossal keretezd be az évszámot, ha vesztettünk, akkor legyen kék. Ebben a bingó játékban az nyer, akinek a tábláján éppen úgy helyezkednek el a színek, hogy egy sort, oszlopot, átlót alkotnak. Tehát itt valóban a szerencsén van a hangsúly, de előnye, hogy így a gyengébbeknek is sikerélményt adhat.
Évszámbingó némi csavarral:
Olyan bingótáblát készítünk, amiben nem számok, hanem nevek, események vannak. A meghatározásnak megfelelően a kérdés számát kell a helyes cellába írni. Így minden cellába kerül egy szám. pl. 1. meghatározás: Pragmatika Sanctio által kerül trónra – akkor Mária Terézia kap egy egyest. A végén pedig bizonyos cellák számát be kell karikázni. pl.: Karikázd be az első sor 3. és a második sor 5. cellájának a számát, stb. A bekarikázott számokból egy évszám fog összeállni. Mi az?
Aki jól dolgozott, csak annak jön ki a helyes évszám. Majd még egy utolsó próbát is ki kell állni, tudni kell az évszámhoz tartozó eseményt is.
Fogalombingó
A sablon letölthető: fogalombingó
Az évszámokhoz hasonlóan játszhatjuk. A játék során a meghatározást ismerteti a tanár és ez alapján kell rájönnie a diáknak, hogy melyik fogalmat kell kihúznia a bingótáblán. A végén ellenőrizzük.
Ellentétbingó
Nem egyszerű feladat annyi ellentétet összegyűjteni, hogy bingózni is lehessen, de ügyesebb csoportoknál érdemes ezzel a játékkal is próbálkozni. Ha sikerül elég ellentétpárt összegyűjteni, akkor kezdődhet a játék. (Pl diktatúra – demokrácia, sajtószabadság – cenzúra, stb.)
A történelmi fogalompárok egyikének a meghatározását mondja el a tanár (tehát először azt kell kitalálni, hogy melyik fogalomról van szó), majd ennek az ellentétét kell a gyerekeknek áthúzni a táblájukon.
Az ellenőrzés ebben az esetben még fontosabb, mint az előző változatoknál. Lehet, hogy odáig eljutott a tanuló, hogy kitalálta a fogalmat, de nem jót választott ellentétnek. Mindenképpen beszéljük meg, hogy melyik fogalom mit jelent, és hogy mi az ellentéte!
Névbingó
A sablon letölthető: névbingó
Ekkor a gyerekek a történelmi személyek neveit írják a táblájukba.
A legkézenfekvőbb variációban a nagy tetteiket, életrajzi eseményeiket, hozzá kapcsolódó évszámokat sorolja a tanár, ami alapján rá kell jönniük a tanulóknak, hogy kiről van szó, melyik nevet kell áthúzni a táblán.
Egy nehezített verzióban a bingótáblán a ragadványnevek is szerepelnek.
Képbingó
A sablon letölthető: képbingó
A képes bingónál a táblák rácsai kis képeket rejtenek. Készülhetnek táblák a történelmi helyszínekről, személyekről, eseményekről, térképrészletből.
A gyerekeknek a leírás alapján kell rájönniük, hogy melyik kép kapcsolódik az elhangzottakhoz (pl. jelöld be azt a helyet, ahol kinyomtatták a 12 pontot, vagy azt a személyt, aki bevezette a tizedet, stb.).
Egyszerűbb változatban csak a konkrét megnevezés alapján kell kitalálni, hogy kiről, miről van szó (Kossuth Lajos; Lánchíd), majd a képet kiszínezni.
A játékot lehet fordítva is játszani. A gyerekek tábláján szerepelnek a nevek, helyek, események és a tanár mutatja a különböző képeket, amiket fel kell ismerniük a gyerekeknek. Nagy előnyt jelenthet a Smart tábla ennél a játéknál. Hiszen akár Power Point dokumentumot is készíthetünk hozzá, amely a képeket és a kérdéseket is tartalmazza.
Barchoba-bingó
Játék menete: Egy személyhez kapcsolódó 3-5 fontos eseményt írunk a játékmezőre, de a gyerekek nem tudják, hogy kiét. Természetesen felírunk a táblára olyan eseményeket is, amik nem kapcsolódnak hozzá. A győztesnek a végén azt is ki kell találnia, hogy kiről van szó.
Például:
– Nagy összeget ajánlott fel egy személy a megalapítására.
– Megkönnyítette az átkelést a Dunán.
– A dunai és balatoni hajózáshoz szükséges közlekedési eszközöket gyártották itt
A gyerekek tábláján megtalálható az MTA, a Lánchíd, az Óbudai Hajógyár, de mellette megtalálható még például a Pesti Hírlap, a Nemzeti Múzeum is. Akkor fog nyerni egy diák, ha a megfelelő mezőket húzta ki és rájön, hogy az elhangzott állítások mind Széchenyi Istvánhoz kapcsolódtak.
Sok témakörnél felhasználható a játék. Néhány példa közülük:
– I. István törvényei, amihez néhány másik Árpád-házi uralkodó intézkedéseit soroljuk még fel
– Mária Terézia rendeletei II. József rendeleteivel keverve
– várháborúk csatái, várkapitányai, ezekhez mehetnek a török ellenes csaták más időpontokból, más hadvezérek
– a szabadságharc csatái, vagy hadvezérei, egyéb Habsburg-ellenes harcok, felkelések szereplőivel keverve
– a két világháború csatái
Tippek tanároknak:
- Az interneten több angol nyelvű bingó készítő is található (pl.: Bingo card Creator, myfreebingocards, bingocardcreator). Ha szavakat akarsz beleírni, könnyebb dolgod van, de létezik olyan weblap is, amelyik képekkel is tud bingótáblát készíteni.
- Ha csak pár perces ismétlésre van lehetőség, akkor is lehet a tarsolyban néhány bingótábla, amit a tanár oszt ki a gyerekeknek. Erre az esetre érdemes laminálni a bingólapokat, hogy többször is felhasználható legyen. Táblafilccel használható, majd a végén letörölhető, vagy játékfigurák ráhelyezésével jelezheti a tanuló a megoldásokat.
- Bingót online is játszunk az osztállyal, feltéve, ha van hozzá eszköz és wifi a suliban. Ilyenkor elég csak a linket/QR kódot megadni a diákoknak és mindenki előtt egyéni tábla lesz. Ez már egy másik cikk témája lesz 🙂 .
Hasonló cikkek:
- Gyors, eszköz nélküli játékok a történelemórán (1. rész)
- 8 gyors, eszköz nélküli játék történelemórára (2. rész)
- 4 játékötlet szófelhő tanórai felhasználásához
- 5 játéktipp a könnyebb memorizáláshoz
- Játékos csoportalakítási módszerek történelemórán
Hamarosan még több játékot olvashatsz.
Tetszett ez a bejegyzés? Bátran oszd meg barátaiddal a Facebookon, és/vagy lájkold az oldalunkat!
Leave a Reply