banán-múmia

Banán-múmia, avagy hogyan próbáljuk ki a mumifikálás folyamatát mai eszközökkel?

Az egyiptomi történelem varázslatos világához hozzátartozik az istenek sokasága, az emberformájú, de állattestű lények, a piramisok. Nehéz azonban közel hozni a régi idők mumifikálási eljárását a mai kor gyermekéhez, azon túl, hogy átérzik a különlegességét, és próbálják megérteni az akkori emberek gondolatvilágát.

Hosszabb fejtörés után úgy gondoltam, olyan technikát kellene kitalálni, amivel imitálni lehet az eljárást. Az előkészítő munkálatokba bevontam laborvezető kolléganőmet és laboránsunkat, akik segíttek a kémiai előkészítésben és a kísérletek előpróbájában.



Hogyan is nézett ki a munkafolyamat?

Először is megnéztük a források alapján, hogyan folyt a mumifikálás folyamata, és beszereztünk méhviaszlapokat, olajat, illóolajokat (levendulát, mentát, citrusokat, cédrust és tömjént), gézlapokat.
Ezután egy banánnak kiszedtük a belsejét (mivel a múmiának sem volt), majd a banánhéjat egy hétig só és szódabikarbóna keverékében tároltuk egy fedél nélküli dobozban.
Amikor elvesztette a víztartalmát, egy fadarabot, ami kisebb volt a banánnál, bepólyáltunk, és kitömtük vele a héjat (mivel a múmiát is kitömték), és beletettük a héjba.
Az olajat és a méhviaszt óvatosan, tűz fölött megkevertük, és amikor összeolvadtak, levettük a tűzről és különféle olajokkal illatosítottuk. Belemártottuk a felvágott gézlapokat, lecsöpögtettük, és óvatosan a banán köré csavartuk.

banán-múmiabanán-múmia

A sikertől mi is meglepődtünk, de ezek után nem csodálkoztunk, hogy a gyerekek (nyolcévfolyamos gimnázium 6. és 7. évfolyamosai) nagyon élvezték, amikor ők maguk készíthették el a banán-múmiákat. Előkészítéshez szükséges volt, hogy otthon ők maguk is sós keverékbe forgassák a maguk banánját, és behozzák a kísérleti órára.

Tantárgyközi kapcsolatok

Nemcsak élvezetes volt a kísérlet, hanem összekapcsoltuk a kémia, biológia és történelem tantárgyakat. A kémia kapcsán a különböző anyagok olvadásának elemzése, a biológia kapcsán a szervek megtalálása az ember-torzón szintén faladat volt.

Kaptak a gyerekek kivágott szarkofág mintákat, amit színezhettek, hazavihettek, és készültek kanópusz edényekről fénymásolatok, amelyekre ráírhatták, melyik szerveket tartalmazta, és mi volt a nevük. Végül mikroszkóp alatt megnézhették a maguk által hozott anyagokra kent virágport is, és képet kaphattak a sokféle feladat által a régészet és a hozzá kacsolódó tudományágak munkájáról is.
banán-múmia készítésbanán-múmia készítés

A múmiák sorsa

Voltak olyanok, többen is, akik elásták a kertjükben a ’múmiákat’. Már csak azon nevettünk, hogy ötszáz év múlva egy ásatáson sok mumifikált banánt találnak majd az akkori régészek, és megállapítják, milyen különleges hely is lehetett ez a Dabas, ahol a banánt ilyen különleges tisztelet övezte!

írta: Péntekné Hegedűs Rita,
Dabasi Táncsics Mihály Gimnázium, történelem szakos tanár

Ha tetszett a cikk, bátran oszd meg a barátaiddal is! Várunk a Facebook oldalunkon is!

Hozzászólások

hozzászólás

2 Comments Posted

  1. Tisztelt Péntekné Hegedűs Rita!
    Érdeklődnél a méhviaszos-olajos elegy összetételéről!
    Köszönöm!

    • Kedves Zsolt!

      Szerettem volna beilleszteni egy táblarajzot, de nem sikerült. Így leírom, hogy mi mit alkalmaztunk. Igazából nem bonyolult: egy méhviszlap, feloldva, ez kb, egy kinyitott ujjakkal egy tenyérnyi nagyságú volt. Tűzről levéve tettünk hozzá kb, fél dl. extra szűz olivaolajat, majd egy mikrospatulányi fűszerkeveréket : volt benne levendula olaj, fenyőolaj, fahéj olaj, citrusok. Ezt minden csapat maga állította össze, bármit választhattak. Csepegtetés közben szagolgatták. Illetve volt olyan, aki por alapú tömjént is használt. Erre nincs általános recept, azt hiszem, mint ahogy akkor sem lehetett, a leírások is sokfélék. Mi magunk is sokat olvastunk, így állítottuk össze a magunk lehetőségeit. Remélem, tudtam segíteni!

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*