1848-1956-1989
1848-1956-1989

Rendhagyó történelemórák – Forradalmi szövegek a történelemből – Avagy „Mit kíván a magyar nemzet”

📌 Szerző: Dankai Mátyás

Bevezető: élményszerű tanulás a nemzettudatról

Hogyan lehet a nemzettudat és a hazafiság kérdését élményszerűen, több korszakon átívelve feldolgozni? Egy 9. évfolyamos nyelvi előkészítős osztály számára készítettem két tanórás foglalkozást, amelyben a diákok nemcsak 1848-at, hanem 1956-ot és 1989-et is összekapcsolhatták – középpontban a forradalmi szövegekkel.


Az ötlet születése

A diákokkal gyakran beszélgetünk arról, mit jelent számukra magyarnak lenni, és hogyan jelenik meg a hazafiság a mindennapokban. Úgy éreztem, hogy a forradalmi szövegek – például az 1848-as 12 pont, a MEFESZ 16 pontja (1956), vagy a 1989-es 12 pont – kiválóan alkalmasak arra, hogy párbeszédet indítsanak a nemzeti identitásról és a felelős állampolgárságról.

A cél az volt, hogy a diákok felismerjék: minden korszaknak megvolt a maga „követeléslistája”, és ezek sokszor meglepően aktuálisak.


Az óra rövid menete

  • Ráhangolódás: szófelhő és gondolattérkép készítése digitális eszközökkel.
  • 1848: a 12 pont forráselemzése, az áprilisi törvények értelmezése videórészlettel, majd közös értelmezés Az aradi vértanúk balladája alapján.
  • 1956: a MEFESZ 16 pont feldolgozása, zenei elemként az Avanti ragazzi di Buda, beszélgetés a megtorlásról.
  • 1989: interjúrészlet Pozsgay Imrétől, majd az 1989-es 12 pont összevetése az 1848-assal, végül érettségi feladatmegoldás.

Tapasztalatok

A diákokat különösen motiválta, hogy nemcsak tankönyvi szövegeket, hanem zenéket, verseket és vizuális forrásokat is használtunk. Meglepő volt számukra, mennyi párhuzam vonható a három korszak között. Többen megfogalmazták: „Olyan, mintha mindig újraírnánk a 12 pontot.”


Tanulság

A foglalkozás rámutatott: a történelem nem poros eseménysor, hanem élő párbeszéd múlt és jelen között. Ha a diákokat aktív részvételre hívjuk – kérdésekkel, vitákkal, alkotó feladatokkal –, akkor a nemzettudat és a hazafiság kérdései nem elvont fogalmak maradnak. Személyes élménnyé válnak.

A részletesebb beszámoló és a diákok élményei a Külkereskedelmi Technikum honlapján olvashatók. ITT

Köszönjük Dankai Mátyásnak, hogy megosztotta ötletét.

Ha további izgalmas módszertani ötletekre vagy kíváncsi Dankai Mátyástól, érdemes elolvasnod korábbi cikkét, A múlt arcai – Velünk élő történelem című írását is!

Tetszett a cikk? Kövess Facebookon!
📌 facebook.com/torizzotthon

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*