Az első történelemórák hangulata sokat számít: ha a diákok kíváncsiságát és aktivitását már az elején bevonjuk, könnyebb lesz az egész tanév motivált légkörben. Egy egyszerű és hatékony évkezdő ötlet ehhez a történelmi kincskeresés: játék, tanulás és csapatmunka egyben.
Hogyan működik?
Előkészületek:
- A tanterem különböző pontjaira helyezzünk el történelmi tárgyakat, eszközöket, képeket. Ezek lehetnek eredeti tárgyak másolatai, képek, levelek, rövid szövegek, vagy akár apró tárgyi rekvizitumok. Például:
- őskori kőeszköz, vagy barlangrajz
- ékírásos agyagtábla, vagy hieroglifa
- római pénzérme
- középkori vár, vagy kerszteslovag képe
- ősi magyar harcmodort, vagy jurtát ábrázoló kép
- honfoglalás útvonalát ábrázoló térkép
- Minden tárgyhoz készítsünk egy feladatlapot, amely tartalmazhat kérdéseket, keresztrejtvényt, logikai feladatot, idővonalat, vagy rövid kérdés-válasz feladatokat, amelyeket a diákok a tárgyak segítségével tudnak kitölteni.
Csapatmunka
- Osszuk a diákokat 3–5 fős csapatokra.
- A csapatok körbejárják a terem különböző pontjait, minden állomáson a hozzá tartozó feladatot oldják meg.
- Időre kell váltani a csoportoknak, így minden csapat minden tárgyhoz eljut, és folyamatosan aktív marad.
Játékos feladatok a történelmi kincskereséshez
- Őskori emoji-kód
- A diákok egy rövid „üzenetet” kapnak, ahol őskori tevékenységeket emoji-jelképekkel kell megfejteni: pl.
- 🪓🔥🍖 = „kőeszköz, tűz, vadászat”.
- 🏕️🌲🔥 = „barlanglakás, tűz, mindennapi élet”
- 🐘🏹 = „vadászat mamutra”
- 🌾✋🍞 = „gyűjtögetés, gabona, élelemkészítés”
- 🐑🪡 = „állattenyésztés, varrás, bőrök”
- 🖌️🪨🖼️ = „barlangrajz, művészet”
- 🪨🪓🪵 = „kőeszköz, fa, eszközkészítés”
- 🦴🔪🔥 = „hús feldolgozása, főzés”
- 🐾🏞️ = „állatok nyomkövetése a természetben”
- Feladat:
- Fordítsák le a kódolt nyelvet történelmi szakszavakra.
- Írják le röviden, mi az adott tevékenység.
- Miért volt fontos az őskori ember számára?
- A diákok egy rövid „üzenetet” kapnak, ahol őskori tevékenységeket emoji-jelképekkel kell megfejteni: pl.
- Titkos üzenet – hieroglifa vagy ékírás
- A csapatok egy rövid mondatot kapnak hieroglifával vagy ékírással írva.
- Feladat: használják a mellékelt kulcsot a megfejtéshez, majd írják le normál betűkkel.
- Rövid kérdés: Hol írtak az ókori emberek ilyen üzeneteket? Mi volt ezeknek az írásoknak a neve? Milyen anyagra vagy tárgyra készítették el?
- Időutazó keresztrejtvény
- Rövid, 4–5 szóval működő keresztrejtvény, ahol a definíciók a kihelyezett tárgyakhoz kapcsolódnak (pl. „Őskori vadász eszköze”, „Római pénz”, „Honfoglaló magyarok lakóhelye”).
- Minden helyes válasz pontot ér, a csapatok versenyezhetnek, ki tudja előbb kitölteni.
- Térképes küldetés – Honfoglalás útvonala
- A csapatok kapnak egy üres térképet, és a kérdések, vagy jelölések alapján kell megrajzolniuk a magyar nép szállásváltásait, vagy a honfoglaló magyar törzsek útvonalát.
- Középkori jogrendelet – Forráselemző kihívás
- Forrásrészlet:
„A város polgárai kötelesek a piacokon mérték szerint adót fizetni, és minden árut csak a hivatalos mérőedényekben szabad mérni. A vásáron csak azok árulhatnak, akik engedélyt kaptak a város tanácsától. Aki e szabályokat megszegi, a városbíró előtt számoljon el, és a városközösség javára büntetést fizessen.
A mesterek és kézművesek kötelesek a műhelyükben tisztaságot tartani, és a termékeiket a város szabályai szerint készíteni. Az áruk minőségét a városi felügyelők ellenőrzik. Ha valaki csal, a termékeit elkobozzák, és tilos neki tovább árulni a városban.
Minden polgárnak kötelessége részt venni a város falainak karbantartásában és a közösségi munkákban, különösen a védelmi feladatokban. Aki nem vesz részt, az a város bírája előtt felel, és kötelező munkát kell végeznie vagy pénzbüntetést fizetnie.”
(Forrás: egyszerűsített részlet középkori városi szabályzatból) - Feladatlap kérdései:
- Milyen típusú forrás ez? (rendelet, krónika, levél)
- Melyik korszakból származhat?
- Milyen szabályokat ír elő a város a polgárokra?
- Kik a város szereplői, és milyen feladatokat látnak el?
- Miért fontosak ezek a szabályok a középkori város életében?
- Hogyan segít ez a forrás abban, hogy megértsük a középkori városok működését és társadalmi rendjét?
- Mit árul el a polgárok mindennapi életéről és a közösség szerepéről?
- Forrásrészlet:
- Zsinór játék
- A diákok feladata, hogy a külön lapokra írt elemeket – például a 7 törzs, a 7 vezér, a szálláshelyek helyszínei és az Árpád-házi királyok – szétválogassák, majd időrendi sorrendben csipesszel feltegyék a kifeszített zsinórra. A feladat elvégzése után azonnali ellenőrzés szükséges.

Miért érdemes kipróbálni?
- Játékos és motiváló: a diákok szívesen vesznek részt a tevékenységben, és a tanév első órái vidámak, aktívak lesznek.
- Csapatmunka: a közös feladatmegoldás erősíti az osztályközösséget.
- Interaktív tanulás: a tárgyak vizuális és tapintható formában jelenítik meg a történelmi információkat.
- Rugalmas módszer: a feladatokat könnyen a diákok korához és az aktuális témakörhöz igazíthatjuk.
Tippek a tanárnak:
- Változtatható nehézség: az egyszerű kérdésektől a komplex idővonalas feladatokig.
- Különböző tanulási stílusok: vizuális, olvasás-írás alapú és logikai feladatok kombinálásával minden diák megtalálhatja a számára legérdekesebb kihívást.
A történelmi kincskeresés egyszerre játék és tanulás, de leginkább lehetőség arra, hogy a múltat aktívan „megfogják”, és közben saját tapasztalatot szerezzenek róla. Ha az év elején ez a kíváncsiság és aktivitás kialakul, az egész tanév másképp indul: nemcsak ismereteket szerzünk, hanem a történelmet élménnyé tesszük.
Újabb évkezdő ötletért olvasd el korábbi cikkünket: Időutazó hátizsák – így is indíthatod a tanévet történelemből
Ajánlott cikkek
📌 facebook.com/torizzotthon
Leave a Reply