Történelmi kincskeresés
Történelmi kincskeresés

Történelmi kincskeresés – játékos start a tanévnek

Az első történelemórák hangulata sokat számít: ha a diákok kíváncsiságát és aktivitását már az elején bevonjuk, könnyebb lesz az egész tanév motivált légkörben. Egy egyszerű és hatékony évkezdő ötlet ehhez a történelmi kincskeresés: játék, tanulás és csapatmunka egyben.


Hogyan működik?

Előkészületek:

  • A tanterem különböző pontjaira helyezzünk el történelmi tárgyakat, eszközöket, képeket. Ezek lehetnek eredeti tárgyak másolatai, képek, levelek, rövid szövegek, vagy akár apró tárgyi rekvizitumok. Például:
    • őskori kőeszköz, vagy barlangrajz
    • ékírásos agyagtábla, vagy hieroglifa
    • római pénzérme
    • középkori vár, vagy kerszteslovag képe
    • ősi magyar harcmodort, vagy jurtát ábrázoló kép
    • honfoglalás útvonalát ábrázoló térkép
  • Minden tárgyhoz készítsünk egy feladatlapot, amely tartalmazhat kérdéseket, keresztrejtvényt, logikai feladatot, idővonalat, vagy rövid kérdés-válasz feladatokat, amelyeket a diákok a tárgyak segítségével tudnak kitölteni.

Csapatmunka

  • Osszuk a diákokat 3–5 fős csapatokra.
  • A csapatok körbejárják a terem különböző pontjait, minden állomáson a hozzá tartozó feladatot oldják meg.
  • Időre kell váltani a csoportoknak, így minden csapat minden tárgyhoz eljut, és folyamatosan aktív marad.

Játékos feladatok a történelmi kincskereséshez

  1. Őskori emoji-kód
    • A diákok egy rövid „üzenetet” kapnak, ahol őskori tevékenységeket emoji-jelképekkel kell megfejteni: pl.
      • 🪓🔥🍖 = „kőeszköz, tűz, vadászat”.
      • 🏕️🌲🔥 = „barlanglakás, tűz, mindennapi élet”
      • 🐘🏹 = „vadászat mamutra”
      • 🌾✋🍞 = „gyűjtögetés, gabona, élelemkészítés”
      • 🐑🪡 = „állattenyésztés, varrás, bőrök”
      • 🖌️🪨🖼️ = „barlangrajz, művészet”
      • 🪨🪓🪵 = „kőeszköz, fa, eszközkészítés”
      • 🦴🔪🔥 = „hús feldolgozása, főzés”
      • 🐾🏞️ = „állatok nyomkövetése a természetben”
    • Feladat:
      • Fordítsák le a kódolt nyelvet történelmi szakszavakra.
      • Írják le röviden, mi az adott tevékenység.
      • Miért volt fontos az őskori ember számára?
  2. Titkos üzenet – hieroglifa vagy ékírás
    • A csapatok egy rövid mondatot kapnak hieroglifával vagy ékírással írva.
    • Feladat: használják a mellékelt kulcsot a megfejtéshez, majd írják le normál betűkkel.
    • Rövid kérdés: Hol írtak az ókori emberek ilyen üzeneteket? Mi volt ezeknek az írásoknak a neve? Milyen anyagra vagy tárgyra készítették el?
  3. Időutazó keresztrejtvény
    • Rövid, 4–5 szóval működő keresztrejtvény, ahol a definíciók a kihelyezett tárgyakhoz kapcsolódnak (pl. „Őskori vadász eszköze”, „Római pénz”, „Honfoglaló magyarok lakóhelye”).
    • Minden helyes válasz pontot ér, a csapatok versenyezhetnek, ki tudja előbb kitölteni.
  4. Térképes küldetés – Honfoglalás útvonala
    • A csapatok kapnak egy üres térképet, és a kérdések, vagy jelölések alapján kell megrajzolniuk a magyar nép szállásváltásait, vagy a honfoglaló magyar törzsek útvonalát.
  5. Középkori jogrendelet – Forráselemző kihívás
    • Forrásrészlet:
      „A város polgárai kötelesek a piacokon mérték szerint adót fizetni, és minden árut csak a hivatalos mérőedényekben szabad mérni. A vásáron csak azok árulhatnak, akik engedélyt kaptak a város tanácsától. Aki e szabályokat megszegi, a városbíró előtt számoljon el, és a városközösség javára büntetést fizessen.
      A mesterek és kézművesek kötelesek a műhelyükben tisztaságot tartani, és a termékeiket a város szabályai szerint készíteni. Az áruk minőségét a városi felügyelők ellenőrzik. Ha valaki csal, a termékeit elkobozzák, és tilos neki tovább árulni a városban.
      Minden polgárnak kötelessége részt venni a város falainak karbantartásában és a közösségi munkákban, különösen a védelmi feladatokban. Aki nem vesz részt, az a város bírája előtt felel, és kötelező munkát kell végeznie vagy pénzbüntetést fizetnie.”

      (Forrás: egyszerűsített részlet középkori városi szabályzatból)
    • Feladatlap kérdései:
      • Milyen típusú forrás ez? (rendelet, krónika, levél)
      • Melyik korszakból származhat?
      • Milyen szabályokat ír elő a város a polgárokra?
      • Kik a város szereplői, és milyen feladatokat látnak el?
      • Miért fontosak ezek a szabályok a középkori város életében?
      • Hogyan segít ez a forrás abban, hogy megértsük a középkori városok működését és társadalmi rendjét?
      • Mit árul el a polgárok mindennapi életéről és a közösség szerepéről?
  6. Zsinór játék
    • A diákok feladata, hogy a külön lapokra írt elemeket – például a 7 törzs, a 7 vezér, a szálláshelyek helyszínei és az Árpád-házi királyok – szétválogassák, majd időrendi sorrendben csipesszel feltegyék a kifeszített zsinórra. A feladat elvégzése után azonnali ellenőrzés szükséges.

    Miért érdemes kipróbálni?

    • Játékos és motiváló: a diákok szívesen vesznek részt a tevékenységben, és a tanév első órái vidámak, aktívak lesznek.
    • Csapatmunka: a közös feladatmegoldás erősíti az osztályközösséget.
    • Interaktív tanulás: a tárgyak vizuális és tapintható formában jelenítik meg a történelmi információkat.
    • Rugalmas módszer: a feladatokat könnyen a diákok korához és az aktuális témakörhöz igazíthatjuk.

    Tippek a tanárnak:

    • Változtatható nehézség: az egyszerű kérdésektől a komplex idővonalas feladatokig.
    • Különböző tanulási stílusok: vizuális, olvasás-írás alapú és logikai feladatok kombinálásával minden diák megtalálhatja a számára legérdekesebb kihívást.

    A történelmi kincskeresés egyszerre játék és tanulás, de leginkább lehetőség arra, hogy a múltat aktívan „megfogják”, és közben saját tapasztalatot szerezzenek róla. Ha az év elején ez a kíváncsiság és aktivitás kialakul, az egész tanév másképp indul: nemcsak ismereteket szerzünk, hanem a történelmet élménnyé tesszük.

    Újabb évkezdő ötletért olvasd el korábbi cikkünket: Időutazó hátizsák – így is indíthatod a tanévet történelemből

    Tetszett a cikk? Kövess Facebookon!
    📌 facebook.com/torizzotthon

    Leave a Reply

    Your email address will not be published.


    *