Akár digitális oktatás, akár élő tanítás, Amerika játékos felfedezése tuti siker. A továbbiakban bemutatom, hogyan ismerik meg a 6. osztályos tanulók eme izgalmas témát Hunyadi-Buzás Éva óráján.
Előzmények
Ötödik osztályban tavasszal, a tantermen kívüli oktatás keretében játékosított módon dolgoztuk fel az „A középkor ezer éve” c. témakört.
A gamifikációhoz (játékosításhoz) egy „bemelegítő” levelet és egy olyan kerettörténetet találtam ki (Melléklet 1.), melyben jutalmul egy képzeletbeli utazást kaptak Kolumbusz hajójára azok a tanulók, akik minden feladatot helyesen és igényesen megoldottak. Akiknek ez nem sikerült, pénzadománnyal járultak hozzá Kolumbusz felfedezőútjának megvalósulásához.
A témakör befejeztével oklevélben értesítettem őket a teljesítményükről. (Melléklet 2.)
A felfedezés
Ebben a tanévben, hatodikban végül részesei lettünk az Újvilág felfedezésének. Természetesen itt is játékosan: azok a tanulók, akik képzeletben útra keltek Kolumbusszal 1492. augusztus 3-án, „első kézből”, a többiek pedig történelemórákon szereztek ismereteket az Újvilág lakóiról. Azt játszottuk, hogy az utazás résztvevői „személyes tapasztalataikat” adták tovább úgy, hogy totemoszlopot, ppt-ket készítettek, a látottakról képeket rajzoltak, sőt, indián neveket is adtak egymásnak és tanáraiknak (történelemtanárként és osztályfőnökként én lettem Múltidéző Vigyázó Szem 😀). Természetesen a többiek is végeztek kutató-és alkotómunkát.
Ahhoz, hogy az önálló ismeretszerzés is megvalósulhasson, motiváló, izgalmas, kreatív és látványos feladatokat találtam ki nekik, melyek közül mindenki saját érdeklődésének, tehetségének megfelelően választhatott.
Feladatok a földrajzi felfedezések témakörhöz
- Nézz utána! Sorolj fel indián népeket/törzseket, melyek Amerika felfedezése idején ott éltek! Keress róluk képeket, mutasd be az osztálytársaidnak! (ppt vagy plakát)
- Készíts tetszőleges technikával térbeli indián totemoszlopot! Nézz utána, mit jelent a totem szó, hogy nézett ki a totemoszlop, hová állították, miért!
- Legyél indián törzsfőnök! Készíts indián fejdíszt! Adj magadnak indián nevet is!
(Nézz utána: mi alapján adtak az indiánok valakinek nevet? Gyűjts példákat – filmek, regények)
- Találj ki a barátodnak egy indián nevet! Ne mondd meg neki, megnézzük órán, hogy magára ismer-e. (Nézz utána, hogy mi alapján adtak az indiánok valakinek nevet!)
Az osztálytársaid közül minél több tanulót nevezz el „indiánul”. Magadnak készíts feljegyzést, nekik ne áruld el.
- Készíts ppt-t egy azték/maja piramisról! Ne feledkezz meg az alábbiakról:
-
- hol található
- mikor, kik építették
- milyen céllal
- egyéb érdekességek
- Mi jellemezte az indiánok hitvilágát?
- Mutasd be Kolumbusz útjait!
- Mutasd be Vasco da Gama útjait!
- Mutasd be Magellán útjait!
- Milyen ételeket és italokat köszönhetünk a felfedezőknek? Készíts ppt-t/plakátot!
- Mutasd be az indiánok időszámítását/naptárát!
Hogy még közelebb hozzam hozzájuk ezt az időszakot és az eseményeket, és hogy még inkább átérezzék az európaiak és az indiánok találkozásának jelentőségét, osztályfőnöki órán megnéztük a Pocahontas c. rajzfilm egy részletét.
Beszéltünk az 1492 c. filmről is, meglepődtem, hogy ismerik Vangelis zenéjét.
Ízelítő a tanulók munkáiból
- Indián neveket adtak egymásnak a jellemző külső-belső tulajdonságaik alapján, volt, aki több nevet is kapott, pl.:
-
- Szökkenő Szöcske/Kecsesen Szökkenő – versenyszerűen ugrókötelező lány
- Csendes Lovas/Ügető Szellő – csendes, lovagolni szerető lány
- Félénk Óriás/Kockakirály/Ír Gomba – nagy termetű, csendes fiú, akinek kedvenc időtöltése a bűvös kocka kirakása, Írországban született és gombafrizurát hord
- Bősz Vulkán – hirtelen haragú, kicsi, gyakran indulatos fiú
- Dübörgő Mamut/Büszke Sas – nagy termetű, indulatos, öntörvényű fiú
- Hosszú Sörény/Lágy Dallam – derékig érő hajú lány, aki zeneiskolába jár és nagyon szépen hegedül
- Hajlékony Tündér/Szőke Nádszál – magas, kecses, vékony lány
- Testvér Őrző – négy lánytestvér egyike, mindnyájan az iskola tanulói
- Ügyeskezű Origami/Papírvarázsló – egy lány, aki bármilyen papírfigurát meg tud hajtogatni
- Ravasz Róka/Sasszem – vöröses szőke, okos, kritikus fiú
- Bölcs Vidra – kitűnő tanuló fiú
- Dalos Pacsirta – gyönyörűen énekelni tudó lány
- Óriás Egó/Szóhányó – hangos, türelmetlen, öntörvényű fiú
- Ismeretlen Ismerős – új osztálytárs
- Nagy Visszatérő – elsőben osztálytársuk volt, másik iskolába került, majd ötödikben visszajött az osztályba
A tanáraikat is elnevezték:
-
- Történetünk Tudója/Múltidéző Vigyázó Szem – történelemtanár, osztályfőnök (én)
- Bölcs Bagoly/Modern Mesélő – magyartanárnő
- Hosszú Fűrész – technikatanár
- Ügyeskezű Vörös Dáma – rajztanárnő
- Hulla Hop/Egészségünk Őrzője – testnevelő tanár
- Rendszer Gazda – informatikatanár
- Természetanya – természetismeretet tanító kolléganő
- Számok Ismerője/Számok Mágusa – matematikatanár
- Totemoszlop – maketteket készítettek:
- Egy totemoszlopról rajz is készült:
- A Pocahontasról készült rajz:
- Indián fejdíszek:
- Maja piramis Minecraft-ban:
- Érdekességként egy tanuló azték napkövet hozott:
Szerző: Hunyadi-Buzás Éva
Évának köszönjük a nagyszerű ötleteket!
Ha neked is jól sikerült egy órád, ha te is megosztanád az ötleteidet a történelemtanárokkal, küldd be a leírásodat, képeidet! A részleteket itt megtalálod!
Tetszett ez a bejegyzés? Köszönjük, ha megosztod barátaiddal a Facebookon, és/vagy lájkolod az oldalunkat!
Leave a Reply