Nyári élmények montázs
Nyári élmények montázs

A nyári élmények aktiválása a történelemórákon

📌 Szerző: Oláh Marianna

Napjainkban a tanulók sokat utaznak, kirándulnak, ahol történelmi, művészettörténeti, irodalomtörténeti ismereteiket egészítik ki élményalapon. Érdemes ezeket strukturálni, a tanév elején kapcsolni a tanórai ismeretekhez játékos formában. De hogyan? Íme néhány ötlet.

Cél:

  • élményszerűség, motiváció
  • többféle érzékszervi megerősítés, több intelligenciaterület aktivizálása
  • rendszerezés, átstrukturálás, lényegkiemelés
  • felidézés, indukciós feladatként alkalmazható

Szervezési keretek:

  • lehet páros, egyéni és csoportmunkában is a tanév bevezető óráin

Az alábbi játékok ismertek, csak a célhoz, témához adaptáltak.


1. Találj valakit!

A tanulók, párok, kiscsoportok a teremben szabadon mozognak, kommunikálnak a lap segítségével. Igyekeznek megadott idő alatt minden rovathoz társítani valakit. Itt lehetőség van rövid felvillantó beszélgetésekre.

Találj valakit, aki a szünetben…


2. Légy tényfeltáró riporter!

A gyerekek, párok, csoportok a korábbi szűk információk alapján már bővebb beszélgetésekre keresik fel a társaikat, s azt röviden jegyzetelik a megadott idő alatt.

Feladat:
Válassz a korábban megtalált társak közül, készíts riportot velük, hogy többet megtudj az általuk látottakból! A kérdéseid a történelmi vonatkozásokhoz kapcsolódjanak!

Példakérdések:

  • Hol……..?
  • Mikor……?
  • Ki az a személy…..?
  • Kivel együtt…..?
  • Melyik korhoz……. ?
  • Tudsz-e évszámot kapcsolni….. ?
  • Milyen tárgy…..?
  • Mire használták…..?
  • Hogyan működött…..?
  • Milyen történet…..?
  • Mit tanultunk róla?
  • Ma melyik ország….?

A szerzett információkat rövid cikkben ezután összefoglalják, közreadják társaiknak. Vagy memóriajátékban a téma szakértője, az utazó diák leellenőrzi. Akár egy „nagykövet játékban” újabb kört is mehetnek, s akkor a most megszerzett információkat már nem az utazó diák, hanem a többiek adják tovább.


3. Szuvenír-vadászat

A nyaraláson történelmi vonatkozású utazásokat tett diákok elhelyeznek a helyszínen tárgyakat = kiállítás, ezeket megszámozzuk.

A tárgyak segítségével többféle játék generálható, ha készítünk hozzá egy számozott kódlapot.

Példák:

  • megnevezés
  • a korábban megkeresett diákokhoz kötés
  • szabad információkapcsolás
  • időrend felállítása, térbeliség, személyhez kötni
  • akár a tárgyak között is lehet kapcsolatokat feltárni – ha akarjuk, ezt fonallal és/vagy átrendezéssel érzékeltethetjük is a kiállítótérben
  • a tananyagban lévő ismeretekhez kapcsolhatjuk őket – akár egy gondolattérkép is készíthető

A tulajdonosok, mint a téma szakértői a végén bemutathatják tárgyaikat, ez a többiek számára az önellenőrzést is szolgálja.


4. Amerikából jöttem… Valakinek a valamije…

Az előző játék változatai – a tulajdonos diákok egyszerűen behozzák a tárgyat, társaik kérdezhetnek, s kitalálják a tárgy eredetét.


5. Nyári mozaik

Az utazó diákok által hozott képekből kirakókat készítünk, majd a kirakás után ehhez gyűjtenek információt a csapatok, párok, tanulók. A téma szakértője/ellenőr a tulajdonos.


A tevékenységek az esetleg atomizált, nem értelmezett ismeretek élményszerű rendszerbe fűzését eredményezik pozitív érzelmi megerősítéssel.

(Az ötletek alapjai egyes esetekben: Paul Ginnis: Tanítási és tanulási receptkönyv, Alexandra, 2007.)

Köszönjük Oláh Mariannának, hogy megosztotta ötletét.

Ha érdekelnek további módszertani ötletek, olvasd el előző vendégszerzőnk, Sarkadi Emília Saját fejlesztésű IKT-tananyagok Genially platform használatával című módszertani írását is!

Tetszett a cikk? Kövess Facebookon!
📌 facebook.com/torizzotthon

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*