📌 Szerző: Oláh Marianna
Napjainkban a tanulók sokat utaznak, kirándulnak, ahol történelmi, művészettörténeti, irodalomtörténeti ismereteiket egészítik ki élményalapon. Érdemes ezeket strukturálni, a tanév elején kapcsolni a tanórai ismeretekhez játékos formában. De hogyan? Íme néhány ötlet.
Cél:
- élményszerűség, motiváció
- többféle érzékszervi megerősítés, több intelligenciaterület aktivizálása
- rendszerezés, átstrukturálás, lényegkiemelés
- felidézés, indukciós feladatként alkalmazható
Szervezési keretek:
- lehet páros, egyéni és csoportmunkában is a tanév bevezető óráin
Az alábbi játékok ismertek, csak a célhoz, témához adaptáltak.
1. Találj valakit!
A tanulók, párok, kiscsoportok a teremben szabadon mozognak, kommunikálnak a lap segítségével. Igyekeznek megadott idő alatt minden rovathoz társítani valakit. Itt lehetőség van rövid felvillantó beszélgetésekre.
Találj valakit, aki a szünetben…
2. Légy tényfeltáró riporter!
A gyerekek, párok, csoportok a korábbi szűk információk alapján már bővebb beszélgetésekre keresik fel a társaikat, s azt röviden jegyzetelik a megadott idő alatt.
Feladat:
Válassz a korábban megtalált társak közül, készíts riportot velük, hogy többet megtudj az általuk látottakból! A kérdéseid a történelmi vonatkozásokhoz kapcsolódjanak!
Példakérdések:
- Hol……..?
- Mikor……?
- Ki az a személy…..?
- Kivel együtt…..?
- Melyik korhoz……. ?
- Tudsz-e évszámot kapcsolni….. ?
- Milyen tárgy…..?
- Mire használták…..?
- Hogyan működött…..?
- Milyen történet…..?
- Mit tanultunk róla?
- Ma melyik ország….?
A szerzett információkat rövid cikkben ezután összefoglalják, közreadják társaiknak. Vagy memóriajátékban a téma szakértője, az utazó diák leellenőrzi. Akár egy „nagykövet játékban” újabb kört is mehetnek, s akkor a most megszerzett információkat már nem az utazó diák, hanem a többiek adják tovább.
3. Szuvenír-vadászat
A nyaraláson történelmi vonatkozású utazásokat tett diákok elhelyeznek a helyszínen tárgyakat = kiállítás, ezeket megszámozzuk.
A tárgyak segítségével többféle játék generálható, ha készítünk hozzá egy számozott kódlapot.
Példák:
- megnevezés
- a korábban megkeresett diákokhoz kötés
- szabad információkapcsolás
- időrend felállítása, térbeliség, személyhez kötni
- akár a tárgyak között is lehet kapcsolatokat feltárni – ha akarjuk, ezt fonallal és/vagy átrendezéssel érzékeltethetjük is a kiállítótérben
- a tananyagban lévő ismeretekhez kapcsolhatjuk őket – akár egy gondolattérkép is készíthető
A tulajdonosok, mint a téma szakértői a végén bemutathatják tárgyaikat, ez a többiek számára az önellenőrzést is szolgálja.
4. Amerikából jöttem… Valakinek a valamije…
Az előző játék változatai – a tulajdonos diákok egyszerűen behozzák a tárgyat, társaik kérdezhetnek, s kitalálják a tárgy eredetét.
5. Nyári mozaik
Az utazó diákok által hozott képekből kirakókat készítünk, majd a kirakás után ehhez gyűjtenek információt a csapatok, párok, tanulók. A téma szakértője/ellenőr a tulajdonos.
A tevékenységek az esetleg atomizált, nem értelmezett ismeretek élményszerű rendszerbe fűzését eredményezik pozitív érzelmi megerősítéssel.
(Az ötletek alapjai egyes esetekben: Paul Ginnis: Tanítási és tanulási receptkönyv, Alexandra, 2007.)
Köszönjük Oláh Mariannának, hogy megosztotta ötletét.
Ha érdekelnek további módszertani ötletek, olvasd el előző vendégszerzőnk, Sarkadi Emília Saját fejlesztésű IKT-tananyagok Genially platform használatával című módszertani írását is!
Ajánlott cikkek
📌 facebook.com/torizzotthon
Leave a Reply