Spitzbergák – a föld, amin Norvégia osztozik a világgal

1920. február 9-én a világ nagyhatalmai egy meglepő egyezményt írtak alá: Norvégia szuverenitást kapott a Spitzbergák (Svalbard) szigetcsoport fölött, de ezzel együtt vállalta, hogy az arktikus területet minden más nemzet polgára is szabadon használhatja gazdasági célokra. A Spitzbergák-szerződés máig érvényben van, és egyedülálló módon szabályozza az Északi-sarkkörhöz közeli szigetek helyzetét – különös keveréke a nemzeti szuverenitásnak és a globális hozzáférésnek.

Mi az a Spitzbergák-szerződés?

A szerződés lényege egyszerűnek tűnik: a Norvégiához tartozó Spitzbergák szigetcsoport (norvégul Svalbard) norvég fennhatóság alatt áll, ám:

  • minden aláíró ország polgára szabadon letelepedhet ott,
  • szabadon bányászhat, halászhat és kereskedhet,
  • nem építhet katonai létesítményeket,
  • Norvégia nem adhatja el és nemzeti használatra nem sajátíthatja ki a területet.

A megállapodásnak ma már több mint 40 ország a tagja, köztük Oroszország, az USA, Kína és az EU tagállamai is.

Miért született ilyen különös egyezmény?

A XX. század elején a Spitzbergák „senki földjének” számítottak: több ország bányászott, vadászott vagy telepedett le ott, de nem volt hivatalos állami tulajdonosa a területnek. Az első világháború után a nagyhatalmak úgy döntöttek, hogy jogilag rendezni kell a szigetcsoport státuszát. Mivel Norvégia semleges ország volt, ő kapta meg a szigetek feletti szuverenitást azzal a feltétellel, hogy nem zárhatja ki a többi ország polgárait a terület gazdasági használatából. Több ok is vezetett ehhez a döntéshez: Norvégia földrajzilag a legközelebbi nagy állam a Spitzbergákhoz, így logikus volt, hogy az érintett terület felett ő kapjon irányítást. Emellett norvég halászok és bálnavadászok régóta aktívak voltak a térségben.

A szerződés hatása napjainkban

  • orosz bányavárosok működnek norvég területen belül (pl. Barentsburg),
  • Kína kutatóállomást tart fenn,
  • a klímaváltozás és az olvadó jégtakaró miatt egyre nagyobb a nemzetközi gazdasági és geopolitikai érdeklődés iránta,
  • a NATO és Oroszország közötti feszültségek újra felértékelték a térség katonai-stratégiai szerepét.

Egy kis érdekesség Svalbardról

  • Nincs megfeleő kórházi ellátás, ezért az állapotos nőknek már egy hónappal a szülés várt napja előtt el kell hagyniuk a szigetcsoportot.
  • Nincs temeteő, mert a föld annyira jeges, hogy az ásás komoly nehézségeket jelentene. Emellett az alacsony hőmérsékletnek köszönhetően a föld konzerválná a holttesteket, így azok sosem bomlanának le. A halottakat ezért egy norvég temetőben helyezik örök nyugalomra.
  • Itt található a Spitzbergák Nemzetközi Magbunker nevű létesítmény, amely nagyjából 3 millió mag tárolására alkalmas, hogy egy esetleges globális katasztrófa után ismét életre lehetssen „kelteni” az itt tárolt növényeket.
  • Törvény írja elő, hogy aki lakott területen kívülre indul, köteles magával vinni fegyvert – mivel itt több a jegesmedve, mint az ember.
  • A világ összes embere számára korlátlanul vízummentes övezet.

Állampolgári ismeretek órai feladatok a Spitzbergák-szerződéshez

Ez a történet jól mutatja, hogyan lehet egy jogilag rendezett, de geopolitikailag érzékeny terület békés nemzetközi együttműködés terepe – vagy éppen rejtett versengésé. A Spitzbergák-szerződés alkalmas arra, hogy állampolgári ismeretek órán:

  • szemléltessük a szuverenitás és nemzetközi jog viszonyát,
  • beszéljünk a korlátozott szuveneritásról
  • megértsük a klímaváltozás hatását a geopolitikára.

1. Szerepjáték: nemzetközi megbeszélés

  • A cél: közös megoldást találni, ami mindenkinek elfogadható.
  • A diákok játsszanak el egy nemzetközi találkozót, ahol az a feladatuk, hogy megállapodjanak egy fontos terület használatáról (mondjuk egy képzeletbeli szigetről).
  • Szerepek pl. egy ország képviselője, környezetvédő, helyi halász/lakos, egy labor kutatója, a NATO főtitkára, stb.

2. Csoportos vita:

Téma: „Miért fontos, hogy egy területet több ország is használhasson egyszerre?”

  • Három-négy fős csoportokat alakítunk ki.
  • Minden csoport megbeszéli, milyen előnyei és hátrányai lehetnek annak, ha egy országnak nem kizárólagos tulajdonában van egy terület.
  • A csoprotok írnak legalább három érvet mindkét oldalra (előnyök és hátrányok).
  • Végül bemutatják egymásnak az érveiket.

3. Csoportmunka – Kockázatok és lehetőségek

  • Három-négy fős csoportokat alakítunk ki.
  • Minden csoport készítsen leírást a Spitzbergák szigetcsoport földrajzi helyzetéről (Északi-sark közelsége, stratégiai jelentőség, természeti kincsek).
  • A csoportok dolgozzanak ki különböző narratívákat, amelyek bemutatják a felmerülő veszélyeket és lehetőségeket az alábbi témák szerint pl. környezetszennyezés/környezetvédelem, gazdasági haszon, politikai feszültség, katonai és stratégiai jelentőség.

4. Kutatómunka

  • Ajánlott kérdés: Ha egy új ország most szeretne kutatóállomást építeni a Spitzbergákon, szerinted mire kellene leginkább figyelnie?

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*