📌 Szerző: Dankai Mátyás
Hogyan lehet a nemzettudat és a hazafiság kérdését élményszerűen, több korszakon átívelve feldolgozni?
Egy 9. évfolyamos nyelvi előkészítős osztály számára készítettem két tanórás foglalkozást, amelynek középpontjában a forradalmak és szabadságharcok álltak: 1848, 1956 és 1989. A cél az volt, hogy a diákok felismerjék: minden korszaknak megvolt a maga követeléslistája, és ezek sokszor ma is aktuálisnak tűnnek.
A foglalkozás mottóját Juhász Gyula „Március idusára” című verséből választottam.
1. óra: 1848-as forradalom
Az első órán a pesti forradalom eseményei kerültek a középpontba. A diákok forráselemzéssel, zenével és videórészletekkel dolgoztak: feldolgozták a 12 pontot, az áprilisi törvényeket és a forradalom menetét.
A „Megtiltani nem lehet…” című háromrészes mini videósorozat segített abban, hogy a 19. század eseményei közelebb kerüljenek hozzájuk, személyes élményként értelmezzék a történelmet.
2. óra: 1956 és 1989
A második órán a fókusz az 1956-os forradalomra és az 1989-es rendszerváltoztatásra helyeződött. Az 1956-os követelések forráselemzése páros munkában zajlott, majd videórészletek és interjúk segítségével beszélgettünk a megtorlásról és a rendszerkritikáról.
Az 1989-es 12 pont összevetése az 1848-assal szintén izgalmas felismeréseket hozott: a diákok rádöbbentek, hogy a szabadságért és demokráciáért folytatott küzdelem különböző korszakokban is hasonló mintázatokat mutat.
A foglalkozás rávilágított: múlt és jelen között elengedhetetlen az élő párbeszéd. Többen kiemelték: úgy érezték, mintha minden korszak újraírta volna a maga 12 pontját, mindig a jelen kihívásaihoz igazítva.
A részletesebb beszámoló és a diákok élményei a Külkereskedelmi Technikum honlapján olvashatók.
Köszönjük Dankai Mátyásnak, hogy megosztotta ötletét.
Ha további módszertani ötletekre vagy kíváncsi Dankai Mátyástól, érdemes elolvasnod korábbi cikkét: Rendhagyó történelemórák – Forradalmi szövegek a történelemből – Avagy „Mit kíván a magyar nemzet” című írását is!
Ajánlott cikkek
📌 facebook.com/torizzotthon
Leave a Reply