Indul az időgép az ókori Egyiptomba!

Indul az időgép az ókori Egyiptomba!

Tanulás tárgyakkal I. – avagy indul az időgép az ókori Egyiptomba!

A Szombathelyi Zrínyi Ilona Általános Iskola történelemtanáraként igyekszem a diákok lelkesedését, együttműködési készségét, kíváncsiságát és kreativitását is kihasználni az óráimon. Ezért szinte minden alkalommal tárgyakat is viszek be a terembe, melyek segítségével átélhetőbbé válnak a különböző korszakok, kultúrák és civilizációk, a diákok bevonásával pedig garantáltan nem lesz unalmas a törióra!



Utazás Egyiptomba!

Az ókori Egyiptom nálunk kiemelt téma, hiszen Szombathelyen található az Iseum, egy egyiptomi istennőnek, Isisnek a szentélye, amivel először helytörténeti séta keretében ismerkedünk meg.

Iseumnál

Projektmunkát is szoktam adni, pl. a kedvencük egy lapbook készítése az Iseumról.

Lapbook az Iseumról

Ezután jöhet a társadalom, a fáraók és a piramisépítők világának felfedezése.

Elstartol az időgép!

Alapvetően 45 perc elég lehet az óra kivitelezésére, de persze az előkészítés egy korábbi órán (általában hon- és népismeret órán, amit én átalakítottam részben helyismeret órává) lezajlik.

Az osztály 3 csoportban dolgozik tovább, megkapják a feladatokhoz szükséges kellékeket, információkat: képeskönyvek, fejdíszek, kötözőanyag, kockacukor stb. Mind a 3 csoportnak 3 feladata lesz: kockacukorból felépíteni a lehető legrövidebb idő alatt egy szabályos piramist, majd a kapott kártyák segítségével megalkotni a társadalmi piramist, és uszekh gallért készíteni. A legvégső feladat csapatonként eltér: mumifikálni kell egy diákot, kisminkelni és felékszerezni egy egyiptomi nőt, valamint Tutanhamon fáraót megszemélyesíteni a sírjában talált leletekkel.

A diákok rendkívül élvezik a szoros versenyt, választhatunk időfelelőst, aki figyelmezteti a társait, hol tart a szomszéd csapat. Meglepő módon a piramisépítés gyakran okoz fejtörést nekik, persze, ha megígérem, hogy megehetik utána a kockacukrot, sokkal hamarabb rálelnek a megoldásra. Uszekh gallért készíthetünk akár festett tésztából is vagy gyöngyökből is megvalósíthatjuk.

Uszekh gallér

Mumifikálás

Szerencsére mindig akad olyan lelkes diákom, aki az otthonában fellelhető tárgyakkal jelenik meg órán: pl. egyikük tavaly egy krokodilt hozott! Így kipróbálhattuk nemcsak az emberi mumifikálást, hanem ahogy az Egyiptomban mindennapos volt, egy állatmúmiát is készítettünk. Szuper jó videókat lehet találni a neten a mumifikációs folyamatról, így a diákok felkészülten végezték el a szertartás folyamatát, amuletteket is elhelyeztek, sőt mini kanopusz edényekbe tehették (szimbólikusan) a belső szerveket.

Krokodil
Mumifikálás

Keresd a nőt!

A lányok mindig kaphatóak divatbemutatóra! Az elkészült uszekh gallérok és egyéb kendők, fejdíszek, na meg sminkkészlet segítségével pillanatok alatt egy fáraó udvartartásában érezhettük magunkat! A papiruszok és a könyvekben található freskók segítettek a lányoknak a megfelelő öltözet és szemfestés kivitelezésében.

Tutanhamon feltámad!

A harmadik feladat, Tutanhamon életre keltése egy kollégámnak köszönhető, aki több Tutanhamon maszkot ajándékozott az iskolának. Ezeknek segítségével a fiúk is igazi fáraónak érezhetik magukat, egyszerre akár többen is! A sír feltárásának története izgatja a diákokat, hiszen év elején már régészkedtünk, így tudják, hogy nem kis szerencse is kell egy-egy lelet megtalálásához! A sírban talált tárgyak pedig videók és régészeti folyóiratok által válnak ismertté számukra.

Tutanhamon(ok)

Éld át, légy részese a múltnak!

A már eddig sem kevés élményt adó óra végén minden beöltözött csapattag összeáll egy élőképpé, ahogyan azt előzőleg megfigyelhették a falfreskókon, papiruszokon.

A versenyt megnyerő csapat pedig elfogyaszthatja a méltán megérdemelt virslimúmiákat!

Élőkép1
Élőkép2
Virslimúmia

Élmény = tanulás?!

Diákjaim számára a könyvből való felolvasás mára a múlté lett, és az élménydús, tárgyakkal való közvetlen interakció sikerélményt nyújtva fejleszti együttműködésüket, logikai és szövegértési kompetenciájukat, valamint igazán örömtelivé teszi a tanítást a pedagógus részére is!

írta: Várnainé Balogh Beáta,
Szombathelyi Zrínyi Ilona Általános Iskola történelem szakos tanára és a Savaria Múzeum egykori régésztechnikusa.

Ha tetszett a cikk, bátran oszd meg a barátaiddal is! Várunk a Facebook oldalunkon is!

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*