Eljött a várva várt utolsó történelemóra, amit ki-ki erejéhez és habitusához mérten tölt el az osztállyal. Ezt az alkalmat szerintem érdemes feldobni egy felejthetetlen, önfeledt játékkal. A tapasztalatom az, hogy ilyenkorra már nincs se ereje, se ideje a tanárnak, hogy eszközöket gyártson és órákon át ötleteljen frappáns játékokon. Így sokszor a filmnézés kerül előtérbe, amit persze a gyerekek se bánnak. Sokszor ők kérik és rukkolnak elő filmötletekkel, hiszen ők is szeretnek “semmit tenni” és csak passzívan nézni egy jó kis “mozit”.
Ha a játékötlet áll hozzád közelebb, arra az esetre kínálok néhány egyszerű lehetőséget:
Óh, te drága Klementina
Egy régi játék leporolva és történelmi köntösbe bújtatva. 🙂
Minden csapat kap egy történelmi eseményt (pl.: Aradi vértanúk kivégzése, Világosi fegyverletétel, stb.). Első lépésként a csapatok összeállítanak egy-egy nagyon rövidke jelenetet az eseményből, melyben a csoport tagjai lesznek a szereplők. A tanár mindösszesen néhány cetlivel készül, amelyekre különböző stílusirányzatok, azaz rendezői instrukciók vannak ráírva (pl.: népies, rockos, néma, kísérteties, részeges, énekes, vontatott, mélabús, vicces, stb.). Amikor elkészültek a forgatókönyvek, minden csapatból választanak a gyerekek egy rendezőt, aki a másik csapatnak fog minimális rendezői instrukciót adni. Az egyik csapat rendezője elkezdi a forgatást: kihúz egy cetlit és ismerteti a kiválasztott stílust a másik csapat szereplőivel, akik ekkorra már felálltak a jelenethez. Majd mondja a rendező, hogy “Csapó1”. Erre az instrukciónak megfelelő stílusban előadják a jelenetet a tanulók. Egy ponton megszakítja a rendező a jelentet és húz egy újabb cetlit: “Nem jó, nem jó! Ez túl unalmas/lassú/hangos…. . Legyen inkább (itt egy másik stílust mond a rendező) ….! Csapó2, Csapó3…stb.”. Majd ugyanazt a szöveget újra előadják már az újabb stílusnak megfelelően. Többször is eljátszatjuk. Utána jöhet egy másik csapat egy másik jelenettel, újabb rendezői utasításokkal.
Garantáltan fergeteges 45 percet lehet eltölteni ezzel a régi, tábortűz mellett játszott játékkal.
(Ha a forgatókönyvet már előző órán megírjátok, vagy otthon tervezik meg a gyerekek, akkor több előadásra jut idő az utolsó órán!)
Divatbemutató
Ennél a játéknál már jóval korábban összeállítjuk a csapatokat és kiadjuk a feladatot, hogy otthon felkészülhessenek rá. Minden csapat kap egy korszakot, vagy népet (sorsolással), aminek megfelelően be kell öltözniük és bemutatniuk viseletüket (pl: ókori rómaiak, vagy görögök, középkoriak, vikingek, honfoglaló magyarok, ókori egyiptomiak, ősember, stb.). A beöltözés során nyilván otthoni ruhatárat, kiegészítőket, lepedőket és papírból készített eszközöket várunk a gyerekektől. A csapat egyik tagja lesz a szóvivő, aki felvezeti a modelleket, akik természetesen a csapat többi tagjai. A bemondó elmondja, hogy ki tervezte a ruhákat (frappáns nevet választva) és bemutatja az összes modellt részletesen. A divatbemutatóhoz választhatnak zenét, vagy akár odaillő háttérképeket is összevághatnak, ha van interaktív tábla, kivetítő a teremben. Ez egy igazi emlékezetes játék.
Vers- és dalszövegírás
Versírás esetén lehet témát, vagy történelmi kifejezéseket megadni, ami alapján kell írni a csoportoknak a verset. Ügyesebb osztályban akár stílust is kérhetünk (pl.: régies, rap, mai diákszleng, stb.).
Ezt a megszokott játékot akár maivá is tehetjük. Választhatunk előre egy mindenki által jól ismert zenét, amelynek új történelmi témájú szöveget kell alkotni. Ez a zene lehet történelmi, vagy akár mai divatzene, esetleg gyerekdal is. Hogy könnyebb dolguk legyen a tanulóknak, használhatják hozzá a telefonjukat. Persze, hogy ne legyen hatalmas hangzavar, csoportonként csak egy-egy készüléket használjanak, vagy ha mód van rá, akkor hozzanak magukkal fülest.
Pl.: Anyám, édesanyám népdalt költsék át Rákosit éltető szocialista indulóvá. 🙂
Anagramma
Szójátékok egy fajtája, melyben értelmes szavak vagy mondatok betűinek sorrendjét úgy változtatjuk meg, hogy az eredmény szintén értelmes szó vagy mondat legyen. Sok anagramma esetén az eredeti és a végeredmény között humoros vagy egyéb kapcsolat van, ez növeli az anagramma érdekességét, értékét. Persze nehéz történelmi anagrammákat gyártani. Hogy könnyebb legyen kicsit módosítjuk. Kétféleképpen is lehet játszani:
- Egy hosszú történelmi kifejezést felírunk a táblára, aminek a betűiből minél több értelmes szót kell kirakni. Könnyíthetjük úgy, hogy az eredeti kifejezésből ugyan minden betűt fel kell használni, de a létrehozott szavaknak nem kell együtt is értelmesnek lenniük, elég, külön-külön (pl.: enciklopédia – déli piac ken, kend él piaci, stb.) A játék során vetélkedhetnek a csapatok, hogy melyikük talál többet, de lehet egyéni játék is.
- Egy történelmi szállóigét írunk fel a táblára, aminek a betűiből minél több értelmes történelmi kifejezést kell kirakni. Ez a játék persze sokkal nehezebb az első verziónál, ezért itt mindenképp ajánlom a könnyítést, mely szerint nem kell minden betűt felhasználni.
Hasonló cikkek:
- Közismert játékok történelemórára hangolva
- Gyors, eszköz nélküli játékok a történelemórán (1. rész)
- 8 gyors, eszköz nélküli játék történelemórára (2. rész)
- Bingójátékok történelemtanuláshoz
- 4 játékötlet szófelhő tanórai felhasználásához
- 5 játéktipp a könnyebb memorizáláshoz
- Játékos csoportalakítási módszerek történelemórán
- Játékok nagyobbaknak
- Kódfejtés, rejtjelezés történelemórán
- Ötletgyűjtemény – Tanulás saját készítésű játékokkal
- 6 tábori játék némi történelemmel átitatva
- Villámkérdés játékok tanórán
- Hódítás – Egyszerű játék tanórára
- Játékok egy zsinór mentén
- Farsangolás történelemórán
- Játékos középkor
- Ókori római társasjátékok akár tanórára
- Törizz pörgettyűvel – fidget spinner játékok
- Hogyan tanuljak törifogalmakat? – 6 játéktipp
Nincs más hátra, mint hogy kellemes nyarat, jó pihenést és töltekezést kívánjak. 🙂
Köszönjük, ha megosztod a cikket barátaiddal a Facebookon! Csatlakozz hozzánk, várunk az oldalunkon!
Leave a Reply