Olyan játékok kerülnek terítékre, amelyeket tanórán egy-egy kifeszített zsinór mentén lehet játszani. Mivel nem szokványos tanítási kellék a zsinór, ezért is élvezettel vesznek részt a gyerekek a játékban és a szervezésben. Már az előkészületekkor érdeklődéssel latolgatják, vajon mire is fogják használni.
1. Időzsinór játék
5.-7. osztályos gyerekeknek ajánlom, kisebb osztálylétszám esetén.
Ezt a játékot akkor célszerű kipróbálni, ha az osztálynak nehézségei vannak az évszámokkal, időegyenessel és az időrendiséggel. Az Időzsinór játék során úgy tanulnak, hogy közben mozgásban is vannak a tanulók, ezzel segítve a megjegyzést és az energiák lekötését!
Alapjáték:
A teremben kihúzunk hosszant egy zsinórt, majd a gyerekeknek véletlenszerűen kiosztunk egy-egy kartoncsíkot, melyekre egy-egy esemény van felírva. Ezután elhelyezünk egy (vagy több) időbeosztást a zsinóron támpont gyanánt, amely lehet esemény, vagy évszám is. Ezt legegyszerűbben egy-egy papír felcsíptetésével lehet megtenni. (A rögzítéshez használhatunk csipeszt, gémkapcsot, vagy madzagot is.) Majd a gyerekeknek a zsinór mentén olyan sorrendbe kell felsorakozniuk, ahogy az események időrendben történtek. Megbeszélik, egymást igazgatják a tanulók. Amikor elkészültek, hangosan sorban elmondják az eseményeket, ki-ki a magáét. Ha hiba van a zsinór mentén, akkor kijavítjuk és kezdjük elölről sorolni az eseményeket. Mindaddig ezt tesszük, amíg mindenki a helyére nem kerül. Így többször is sor kerül az események sorrendjének elmondására és meghallgatására, ezzel elősegítve a rögzítést.
A játék további kiegészítése/folytatása:
(Elhagyható.) A gyerekek időrendben maradva a zsinór egyik oldalára sorakozzanak fel. (Pl. mindenki a zsinór bal oldalán álljon és azt a jobb kezével fogja.) Ekkor további új eseményt mond a nevelő. A gyerekek megbeszélik hova kell elhelyezni ezt. Majd annak a gyereknek, akinek az eseménye után történt az új, neki a zsinór másik oldalára kell átállnia és megfognia ezt a kartoncsíkot is. Ezt ismételjük annyiszor, ahány új eseményt akarunk beilleszteni. Miután befejeztük a kiegészítést, ismét elsorolják a tanulók az összes eseményt, kiegészítve az újakkal is. Az a tanuló, akinél több kartoncsík van, az mindegyiket felolvassa helyes sorrendben.
2. Zsinórvetélkedő
Vegyes csoportok esetén alkalmazható játék, életkortól függetlenül.
Egy zsinórt kell kifeszíteni úgy, hogy a csapatoktól egyenlő távolságra legyen. Tanteremben erre talán egyedüli hely, ha a tábla két szélélez fogatjuk a zsinórt. Erre borítékokat csíptetünk fel, melyekben különböző feladatok vannak: összekötős, keresztrejtvény, képfelismerő, szóbeillesztő, időszalag, stb. Fontos, hogy hasonló nehézségű és megoldási időt igénylő feladatokat állítsunk össze.
A gyerekek nem tudják melyik boríték mit rejt. Minden csapatból egy tanuló kimegy és egyszerre kiválasztanak egy-egy borítékot. Gyorsan helyükre sietnek és megoldják együtt a csapattagok a benne rejlő feladatot. Ha végeztek, iparkodhat a csapat egy másik tagja (érdemes előre megbeszélni, ki lesz az) egy újabb borítékért. A továbbiakban kétféle célja lehet a játéknak:
- Minden csoportnak azonos számú feladványt kell megoldania. Az a csapat nyer, amelyik a leghamarabb végez és helyes az összes megoldása. Fontos, hogy miután egy feladattal végeztek, ahhoz többet már nem nyúlhatnak a tanulók. Hogy ezt be is tartsák, érdemes az elkészült munkákat az asztal közepén pl. egy-egy törikönyvvel letakartatni.
- Amelyik csapat gyorsabb, az több borítékot és pontot szerez. De persze csak akkor ér pontot, ha jó is lett. Ha pontegyenlőség lenne, akkor a gyorsabb nyer.
3. Csipeszelő
Két tanulói pad közé kifeszítünk egy zsinórt. Egy fogalom szavait, vagy a 7 vezért, stb. külön-külön lapra felírjuk. A feladat, hogy egyszerű ruhacsipesszel, vagy papírcsipesszel a zsinórra tűzze fel a tanuló a szavakat megfelelő sorrendben. Egyszerre több diák több helyszínen, több fogalmat/eseményt is kirakhat. Ha végeztek egy sorozattal a tanulók, akkor forgó módszerrel, azaz a diákok vándorolva újabb zsinóron próbálhatják ki magukat.
A játékot nemcsak sorozatok kirakására használhatjuk, hanem kiválogatásra is. Pl.: A 12 pontot leírjuk egy-egy lapra és mellé írunk helytelen pontokat is. Mint például Unió Erdéllyel és Önálló Erdély, vagy Nemzeti Bank és Nemzeti Pénz is szerepel a meghatározások között. A feladat, hogy csak a helyeseket csipeszeljék fel a diákok a zsinórra.
4. Bandolo
Ez a játék elsősorban otthoni tanulás során használható, de tanárok is hasznát vehetik. Már az elkészítésekor is sokat lehet tanulni, de újra és újra elővéve, a játék segítségével könnyedén el lehet mélyíteni a tudást.
A játék leírását ITT találod!
Hasonló cikkek:
- Közismert játékok történelemórára hangolva
- Gyors, eszköz nélküli játékok a történelemórán (1. rész)
- 8 gyors, eszköz nélküli játék történelemórára (2. rész)
- Bingójátékok történelemtanuláshoz
- 4 játékötlet szófelhő tanórai felhasználásához
- 5 játéktipp a könnyebb memorizáláshoz
- Játékos csoportalakítási módszerek történelemórán
- A várva várt utolsó történelemóra! – Játékötletek
- Kódfejtés, rejtjelezés történelemórán
- Ötletgyűjtemény – Tanulás saját készítésű játékokkal
- 6 tábori játék némi történelemmel átitatva
- Villámkérdés játékok tanórán
- Hódítás – Egyszerű játék tanórára
- Farsangolás történelemórán
- Játékos középkor
- Ókori római társasjátékok akár tanórára
- Törizz pörgettyűvel – fidget spinner játékok
- Hogyan tanuljak törifogalmakat? – 6 játéktipp
- Játékok nagyobbaknak
Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassanak ötleteink, módszereink! Lájkolj bennünket és kövess a Facebookon is! Köszönjük!
Leave a Reply