Készülj fel szülőként a félévi értesítőre!
Pár nap múlva hazahozza gyermeked a félévi értesítőt. Ilyenkor előfordul, hogy az értesítő gyengébb teljesítményről szól, mint amit korábban elvártál. Persze mai világunkban, ahol az e-napló folyamatosan és pontosan tájékoztat, nagy csoda nem érhet. Ettől függetlenül jó, ha felkészülsz és számolsz azzal, hogy erős érzelmek, nagy indulatok gerjedhetnek benned. Megéri higgadtan, a segítés szándékával és reményében kideríteni minek “köszönhető” az osztályzat.
Elvileg egy szülőnek tisztában kell azzal lennie, hogy gyermekének gondjai vannak bizonyos tárgyakkal. Hiszen a szülő kötelessége, hogy érdeklődjön gyermeke teljesítménye iránt az iskolában szülői értekezletek és fogadóórák keretében, vagy azon túl (nyílt óra, tanítási időben a tanár megkeresése, általában a közösségi oldalakon is elfogadott a tanár megkeresése). Ettől függetlenül megesik, hogy sokkol, amikor belenézel a félévi bizonyítványba, és kiderül, hogy nincs minden rendben. Ha pedig nem ér váratlanul a rossz bizi, számítasz a bajra, az utolsó napokban már akkor se stresszeld gyerekedet. Felesleges. Hamarabb kellett volna lépni!
Inkább üljetek le és beszélgessetek az értesítőről, akár jó lett, akár nem. Szánj időt a beszélgetésre, mely legyen zavartalan és higgadt, hogy a gyerek elmondhassa véleményét a saját teljesítményéről, anélkül, hogy letorkolnád. Ha hagysz neki megfelelő időt arra, hogy elmondja, miként látja a történteket, nagyon sokat megtudhatsz arról is, ami valójában akadályozza őt a jobb eredmény elérésében. Fontos, hogy előbb meghallgasd, ne a szülői dominancia fitogtatása jusson azonnal az eszedbe: szidás, büntetés, kedvezmények megvonása, eltiltás, a tanulásra fordítandó idő megnövelése, külön tanár, stb.
A félévi bukás vagy jegyromlás bár csalódást keltő, mégsem a világ vége. Segíts gyermekednek, hogy az év végi bizonyítvány jobban sikerüljön! Íme, néhány tipp!
1. Értékelj objektíven! Derítsd ki és vedd számításba az okokat akkor is, ha mindez kellemetlen. Ne csak a gyerek felelősségét latolgasd, hiszen mellette mindig ott van egy felnőtt is, aki szintén felelős a kiskorú viselt dolgaiért. Beszéljétek meg, hogy gyermeked mit tehet a javításért és te mit tudsz tenni, hogy segítsd! Közben vedd számításba a képességeit is – ez segít elérhető célokat kijelölni. Hiszen lehetetlent ne várj el!
2. Soha ne viszonyítsd másokhoz gyermeked eredményét, nem jó tanácsadó. Más gyereke nem mérce számodra, hiszen soha nem tudhatod pontosan, miként kapott a másik bizonyos osztályzatot – nem voltál ott, nincsenek róla pontos információid.
3. Találj valamit, amit megdicsérhetsz! Akármilyen nehéz is meglátni a jót ilyen pillanatban, mégis érdemes azt is észrevenni! Találj valamit, amit kiemelhetsz! Ezzel motiválhatod, hiszen az önértékelése jelen pillanatban valószínűleg amúgy sincs a csúcson.
4. Persze azért szabad és szükséges is rápirítani. Támogatásod mellett azt is éreznie kell, hogy többet vársz el tőle, tudod, hogy többre képes és neki is vannak kötelességei. Azonban a rápirítás ne csupán korholás legyen!
5. Dolgozzatok közösen a problémás tárgyakon! Ismerd meg a tanulási szokásait, nehézségeit! Ehhez egy darabig tanulj vele te is – ez felső tagozaton se szégyen -, vagy legalább ellenőrizd a tudását! Tegyél fel kérdéseket a tananyaghoz, mutass rá bizonyos összefüggésekre, amiket elvileg már tudnia kell! Ha ezekkel rendben van, akkor valóban megtanulta az anyagot, de ha már a kérdéseket sem érti, akkor higgadtan küldd vissza tanulni, vagy álljatok neki együtt! Fürkészd ki, mi megy nehezen, mit csinál rosszul és segíts a helyes útra rátalálni. Próbáljatok meg kitalálni egy-egy stratégiát, amivel hatékonyabbá tehetitek a tanulást!
6. Beszélj a tanárokkal! (Ne számonkérd a tanárt és ne őt hibáztasd!) Kérj időpontot, és menj el fogadóórára. Kérdezd meg, hogy mi állhat a rossz jegyek hátterében! Egy tanár másképp látja a diákját, mint a szülő gyermekét. A különböző perspektívák segítenek, hogy a leghatékonyabb megoldást találd meg a gyermek teljesítményének javítására. A tanár értékelni fogja erőfeszítéseidet, biztosan segítségedre lesz.
7. Tűzzetek ki racionális, elérhető célokat! A célokat ne a szülő, hanem közösen fogalmazzátok meg. Mert ami nem a gyerek sajátja, azért nem is tud úgy küzdeni. Mindig csak kicsi, elérhető célokat fogalmazzatok meg, amit akár rögzíthettek is egy erre szánt füzetben, amelyben lehet jelölni azt is, hogy teljesült (pipa, vagy 🙂 , stb.) és mikor. Mivel nyoma van, így konkrét feladatok elé állítja gyermekedet. Motivációt is ad, ha látja a füzetbe bejegyzett kis vigyori fejecskéket, ha egy-egy cél teljesült. Bizonyos számú elért cél után lehet valami kis jutalomban részesíteni a teljesítőjét.
8. Találjátok meg a legmegfelelőbb tanulási stílust! Minden diák máshogy tanul. Fedezzétek fel, csemetéd miként tud a leghatékonyabban tanulni. Ez kísérletezés, próbálkozás útján derül ki. Mutass neki különböző tanulási lehetőségeket. (A Törizz Otthon oldal is bővelkedik tanulási technikák bemutatásában, Búvárkodj!)
9. Ha úgy érzed, hogy gyermeked valamilyen tanulási nehézséggel (valamilyen “disz” vagy figyelemzavar) küzd, ne habozz, vizsgáltasd meg. A tanulási nehézség semmit nem von le gyermeked intelligenciájából, és megfelelő módszerekkel fejlesztve ugyanolyan teljesítményt hozhat, mint azok a társai, akik nem küzdenek efféle nehézségekkel.
10. Keress alkalmat a gyermek motiválására. A büntetés és a szidás nem vezet igazi eredményre. Találd ki, hogy mivel jutalmazd, ha sikerül javítania, ahelyett, hogy a gyengébb eredmények miatt bünteted. (Jutalom nem csak tárgyi ajándék lehet, lehet sütizés, közös program, stb. is.)
11. Fontos a testmozgás! Ha a gyerek egész nap a könyv felett görnyed az iskolában, és otthon is csak a tanulásra van “kényszerítve”, az nem biztos, hogy a legjobbat hozza ki belőle. Figyelj arra, hogy gyermeked testmozgással is töltsön időt. A mozgás felpörgeti a szellemi teljesítményt, így nem csak egészségesebb lesz, de a teljesítménye is javulni fog.
12. Tanulmányozd át a gyermeked időbeosztását. Lehetséges, hogy a rengeteg lovaglóóra, trombitaóra, kerámiaszakkör és egyéb elfoglaltság a gyermek tanulási teljesítményének rovására megy? A szabadidő nagy kincs, és mindenkinek szüksége van időnként egy kis kikapcsolódásra.
13. Elegendő alvás! Pihen eleget a gyerek? Beszélgetés útján könnyen fényt lehet deríteni arra, hogy vannak-e alvási nehézségei és elegendő időt tölt-e pihenéssel. Ehhez tegyük fel a következő kérdéseket: Könnyen el tud aludni? Kellően pihentető az alvása? Kipihenten ébred?
14. Ha gyermeked nem tud túljutni az iskolai kudarcokon, érdemes külső segítséget bevonni, a probléma megoldásába: pszichológus, nevelési tanácsadó, fejlesztőpedagógus, magántanár. A nem megoldott problémák csak halmozódnak, ezért hasznos minél előbb rendezni.
Hogyan motiváld gyermekedet?
Motivációs tippek:
- A megoldást keressétek, ne a hibát vagy a hibást. Energiánkat a megoldásra fókuszálva könnyebb eredményt elérni.
- Pozitív célok megfogalmazása. A célokat bontsátok kis lépésekre, a cél legyen motiváló erejű, és elérhető.
- A célhoz vezető út legyen tervezhető, mérhető. Egyesével érjétek el a célokat, a kis sikerektől sokkal pozitívabb és bátrabb lesz gyermeked.
- Kiiktatni a következő szavakat a mindennapi szóhasználatból: nem, nem tudom, nem megy, nem vagyok képes, soha, talán, megpróbálom. Ezek a szavak óriási visszatartó erővel bírnak. Akár lehet játékot is csinálni belőle.
- Használjatok olyan szavakat, mint: képes vagyok rá, rajtam múlik, igen, meg tudom tenni, meg akarom tenni.
- A mentségek leselejtezése. Például: „Ezt azért nem tudtam megírni kettesre, mert a tanár…!”
- Minden nap kérdezzük meg gyermekünktől, hogy: „Megtettél mindent azért, hogy célodat elérd?”
- Álmokat szőni, melyekért tesztek nap, mint nap.
- Szülői példa fontossága.
A háttérben megbújó problémák
Sajnos akadnak olyan mély problémák is, amikre nagyon nehéz fényt deríteni. Sok beszélgetés és gyermekünk alapos ismerete szükséges hozzá.
1. Ha a korábban jobban teljesítő gyerek jegyei zuhanórepülésben romlanak, biztos, hogy valami komoly változás van a háttérben. Az érdeklődés elvesztésének hátterében lehetnek pl. családi viszályok, válás, anyagi krízis, állásvesztés, hozzátartozó súlyos betegsége, haláleset, költözés, iskolaváltás, tanárokkal való komoly konfliktus, barátoktól való elszakadás, iskolai kirekesztettség, kamaszodás stb. Ezek olyan problémák, amiket részben orvosolni lehet, de legalábbis segíteni a gyereket abban, hogy megbirkózzon velük.
2. Manapság elképesztően nagy különbségek vannak az iskolák és egyes osztályok között a követelmények, az osztály és a tanárok teljesítménye, a motiváltság, a fegyelem stb. terén. Előfordulhat, hogy egy kiváló képességű és nagy motivációval bíró gyerek szenved egy kaotikus, fegyelmezetlen, gyengén teljesítő osztályban. De lehet a fordítottja is: a „versenyistállóba”, elitiskolába, vagy osztályba került gyenge-közepes képességű, motivációjú gyerek, ha belefeszül sem fog jó eredményt elérni. A szülők realitásérzékén és a gyerek iránti tiszteletén és szeretetén is múlik, hogy ilyenkor beismerik-e, egy másik iskolában, osztályban jobb helye lenne a gyereküknek.
Figyelmedbe ajánlom:
- Sikerek és kudarcok: 5. osztályban belép az új tárgy, a történelem
- Eljött az ideje a történelem témazárónak!
- Segítség! Nem ötös a gyerekem történelemből!
- Hogyan tanulj történelmet? – tippek tanuláshoz
- Miért nehéz a történelmet tanulni? Miért? Nehéz?
- Hatékony módszerek a történelem sikeres tanulásához
- Töritanulás térképekkel
- Hogyan tanuljak törifogalmakat? – 6 játéktipp
- Töritanulás tankönyv nélkül – 13+1 tipp
- Hogy tanuljak könnyen történelem évszámokat?
- Itt a félévi hajrá
Köszönjük, ha barátaidnak is ajánlod a bejegyzést és megosztod! Várunk a Facebook oldalunkon!
Leave a Reply