Eljött az ideje a történelem témazárónak!

Szeretnél jól felkészülni a történelem témazáróra? Te „jó tanuló”, vagy „jól tanuló” akarsz lenni? Itt sok hasznos tanácsot találsz.

Fontos szemlélet, hogy a „jó tanuló”, valójában „jól tanuló”. Mindenki tudja, hogy nem feltétlenül a legjobb tanulók a legokosabb diákok. Viszont rendelkeznek a jól tanulás képességével. Ebből az is következik, hogy ha gondjaid akadnak a történelemmel, akkor rajtad áll, hogy azon változtass, mert valószínűleg rosszul tanulod. Bármilyen képességeid is vannak, biztosan képes vagy a jobb eredményre. A fontos, hogy a megfelelő módszerekkel tanulj.



  1. Egy jó diák már az iskolában megtanulja a legfontosabbakat.

    A legfontosabb nem az adathalmaz, azt otthon is elsajátíthatod, hanem a tanár szemlélete. Minden tanár azt hangsúlyozza az óráján, azt emeli ki és arra kérdez rá, amit a legfontosabbnak vél. A dolgozat összeállításánál is ezt fogja tenni. Tehát ha aktív részese vagy az órának, akkor tudni fogsz a tanár fejével gondolkozni. Ehhez érdemes órán saját jegyzetet készíteni, még akkor is, ha a tanár kész vázlatot diktál. Óra elején ismétlő kérdések hangoznak el. Ezekre mindig figyelj oda! Ha órán felszólítanak, akkor az általad megválaszolt kérdés jó mélyen bevésődik, tehát jobban fogod tudni. Ezért is érdemes jelentkezni, nem csak az elismerésért.

  2. Teremtsd meg a nyugodt légkört!

    Tanulni csak odafigyeléssel lehet. Bár a külső zajokat, ingereket nem mindig lehet kizárni, de a miliődet akkor is befolyásolni tudod. Ne vesztegesd feleslegesen az idődet! Zárj ki mindent, ami segít az elkalandozásban. Például kapcsold ki a közösségi oldalakat, csak az anyagra figyelj!

  3. Hangolódj rá!

    Tanulni csak pozitív hozzáállással lehet. Ha azon pörögsz, hogy unod, utálod, sok és a tanár se szimpi, akkor nem is fog menni. Beleölöd a sok időt kevés eredménnyel. Ne gondolj az esetleges eddigi kudarcokra se! Te most tisztalappal vágsz neki. Bevethetsz kedvcsináló eszközöket is: pl. odakészítesz magadnak egy jó teát, kakaót.

  4. Mindig friss fejjel tanulj!

    Persze sokszor fáradtan kell leülni és görnyedni az anyag felett. Próbálj meg előtte azért felfrissülni. Pl.: kis séta, szellőztetés, tusolás, néhány tornagyakorlat, vagy épp pár perc pihenés jót tehet. Ha majd’ bealszol a könyv felett, akkor az agyad úgyse lesz befogadó közeg. Inkább pihenj egyet! A hatékonyabb, de kisebb időráfordítás eredményesebb.

  5. Oszd be az idődet!

    Mindenhol hangsúlyozzák, hogy ne hagyd az utolsó percre a tanulást. Akkor a legkönnyebb tanulni, ha még aznap feleleveníted az órán hallottakat. Aztán az óra előtti napon újra. Időt, energiát takaríthatsz meg vele!

  6. JÖHET A TANULÁS!

    1. Elsőként gondold át a tanultakat. Idézd fel, mit tanultál, melyek voltak a sarkalatos pontok. Mik lehetnek a téma kulcspontjai. Ezeket írd fel egy lapra egymás alá némi helyet hagyva köztük. Aztán próbálj minden ponthoz írni néhány lényeges gondolatot – nevet, eseményt, fogalmat. Ezzel képet szerezel, hogy mennyire emlékszel az anyagra, és hogy mit kell átnézned.
    2. Először ne a könyvet tanuld, hanem a vázlatot! Amennyiben a vázlat alapján nem áll össze egy értelmes lecke a fejedben, akkor vagy a vázlattal van a gond, vagy kevés a tudásod. Ebben az esetben egyszer olvasd át a könyv leckéjét és utána vedd elő újra a vázlatot. Ha végeztél a vázlat megtanulásával, próbáld meg újra leírni a sorait (saját szavakkal) – ezzel ellenőrzöd, hogy sikerült-e alaposan rögzítened.
    3. Ha már megy a vázlat, akkor jöhet a könyv. Pillants rá egy lecke egy bekezdésére és mielőtt elolvasnád, próbáld összeszedni emlékeidből a tartalmát. Majd ellenőrizd le. Haladj bekezdésről bekezdésre. Ha egy lecke végére érsz, próbálj válaszolni a könyv kérdéseire. Mindig figyeld meg a képeket is, ezek mély bevésődést eredményeznek. Általuk könnyebb felidézni az anyagot. Ha óráról-órára készültél, akkor ez gyorsan fog menni.
    4. Ha korábban készítettél saját aktív tanulási eszközöket (fogalomkártya, gondolattérkép, időszalag, stb.), akkor vedd elő azokat. Az aktív tanulási technikákkal kapcsolatban bővebben itt olvashatsz sok hasznos tanácsot.
    5. Ne feledkezz meg a térképről sem! Nyisd ki, keress meg rajta mindent! A térkép segít a megértésben, rögzítésben, tudásodat elmélyíti és nem utolsó sorban dolgozatfeladat is lehet. (Ha segítségre van szükséged a térképes tanulás kapcsán, ötleteket itt és itt találsz.)
    6. Gyűjtsd össze az anyagrészből a fogalmakat, neveket, évszámokat, helyszíneket. Ezek mindig sok pontot érnek. Ha kigyűjtöd, bármikor gyorsan rá tudsz pillantani: dolgozat előtt, reggel készülődés közben, stb. (Ha nehezen tanulod az évszámokat, segítséget itt találsz.)
    7. Tarts pihenőt! 45 percenként érdemes szusszanni egyet. Van akinek még rövidebb a koncentrálási ideje. Nem érdemes túlfeszíteni.
    8. Mindig ellenőrizd le a tudásodat! Sokszor esnek diákok abba a hibába, hogy azt hiszik, már tudják az anyagot, aztán élesben mégsem sikerül felidézni. Ez azért van, mert kihagyják a tanulás utolsó fázisát az ellenőrzést (1. elolvasom/meghallgatom, 2. megértem, 3. megjegyzem, 4. leellenőrzöm, majd alkalmazni tudom). Az ellenőrzés is segít a bevésődésben.
    9. Végezetül képzeld magad a tanárod helyébe! Milyen kérdéseket, feladatokat fogalmazna meg? Alkosd meg ezeket te és válaszolj is rá. Ha figyeltél az összefoglaló órán, akkor a gondolatait ismerni fogod. Minden tanár beleszövi az összefoglalásba a dolgozat kérdéseit is. Ezzel te magad is tudni fogod, elégséges tudással rendelkezel-e a kívánt jegy eléréséhez.
  7.  Pihenj!

    Tanulás után mindig fel kell frissülni szellemileg. Vagy egy jó alvással, vagy kikapcsolódással. A lényeg, hogy töltekezz, és hagyd dolgozni magadban az anyagot. Ez azt is jelenti, hogy ne tanulj éjszaka, annak jelentős része elvész.

Érdemes megfogadni a tanácsokat.
Sok sikert a nagydolgozathoz! 🙂




Hasonló cikkek:

Lehetséges módszerek a történelem tanulása során:

Remélem hasznosnak találtad a bejegyzést. Amennyiben tetszett, bátran oszd meg ismerőseiddel. Várunk Facebook oldalunkon is!

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*