Játék a történelmi múlttal

Időgép

Ajánlott életkor: tetszőleges
Szükséges eszközök: nincs

Lényegében ez egy fantáziajáték, de nagyban segíti a gyerekek és a korszak megismerését is. Egy képzeletbeli időgépet visszaforgatunk tetszőleges idővel, esetleg Mátyás király korába, vagy a „boldog békeidőkbe” . Majd a tanulóknak a következő kérdéseket kell megválaszolniuk:
– Ki lettem volna, ha az adott korban éltem volna?
– Milyen volt a környezet, amelyben éltem?
– Milyen volt az öltözetem?

– Mivel töltöttem a napjaimat?
– Mit ettem?

– Milyen volt a családom?
– Mit nem tehettem meg soha?
– stb.

Zim és zum

Ajánlott életkor: tetszőleges
Szükséges eszközök: papírcetlik

Játék menete: A csoport körben ül. Mindenki széke előtt a földre egy történelmi személy rövid és fontos jellemzője van elhelyezve, ami mindenki számára jól látható. (Pl. Erdély aranykora; Munkács várának hős védője; stb.) Első lépésben megbeszéljük, hogy melyik cetli kit takar. Majd a játékvezető körbe jár, és a játék résztvevőitől szomszédjuk nevét kérdezi. Ha azt mondja: „zim”, a jobboldali szomszéd nevét kell mondani, ha azt mondja: „zum” a baloldaliét. Ha azt mondja: „zim-zum”, mindenki egyel jobbra ül át. Aki rossz nevet mond, annak helyet kell cserélnie a kérdezővel.

Kiegészítős párjáték

Ajánlott életkor: tetszőleges
Szükséges eszközök: papírcetlik

A tanulók párokba rendeződnek, majd minden kitanuló húz egy-egy történelmi személy nevet tartalmazó cetlit. Így a párok véletlenszerűen kapnak 2 nevet. A feladatuk, hogy fejezzétek be páronként a következő mondatokat, majd olvassátok fel a csoport előtt!
– Mindketten…
– Mindkettőnknek…

– Mindkettőnkről…
– Mindkettőnk halála után…

– Egyikőnk sem…
További új mondatokkal is kiegészíthető a feladat. Ha végezett mindenki a felolvasással, lehet újra keverni a párokat és/vagy neveket.

Én vagyok az egyetlen

Ajánlott életkor: 5-7. évfolyam
Szükséges eszközök: labda, papírcetlik történelmi személyek nevével

Játék menete: A gyerekek körben ülnek. Minden tanuló kihúzza egy-egy történelmi személy nevét. A tanulók nem láthatják egymásét. Majd mindenki kigondolja, hogy miben volt egyedi az általa kihúzott ember. A nevelő elindítja a játékot úgy, hogy az egyik diáknak dobja a labdát. Neki a következő mondatot kell mondania: Én vagyok az egyetlen, aki… Természetesen a mondatot a cetlin lévő történelmi figurának megfelelően kell befejezni. (Pl.: Én vagyok az egyetlen, aki uralkodóként 16 gyermeket szült.) Erre a többieknek ki kell találni, hogy kire vonatkozott az állítás. (Az iménti példa Mária Teréziára vonatkozik.) Majd mehet tovább a játék és egy újabb diáknak repülhet a labda…

Kinder tojás adogató

Ajánlott életkor: 5-6. évfolyam
Szükséges eszközök: sok-sok Kinder tojás belseje és papírcetlik

Játék menete: Körben állnak a diákok. A tanár elindítja a stoppert (pl.: https://onlineora.hu/stopper/). Ebben a pillanatban odaadja egy diáknak egy Kinder tojás belsejét, melyben egy történelmi feladvány van. A diákok adott időre (kb. 15 másodperc) gyorsan adogatják egymásnak. Amikor megszólal a stopper jelzése, abbahagyják a tojás adogatását. Az a diák, akinek a kezében a Kinder éppen van, kinyitja és megválaszolja a benne a lévő feladványt. Ha tudja a választ, kaphat + pontot és kicseréli a tojásban lévő cetlit egy újabbra. Ha nem, akkor kaphat hibapontot, vagy adhat zálogot. Fontos, hogy a feladványra a helyes választ nem áruljuk el. A játékot úgy folytatjuk, hogy egy újabb tojás is bekerül a körbe és a korábbi is játékban marad. Így egyre több feladványt kell az adogatás végén megválaszolni. Akár a tanulók létszámáig növelhető a játékban lévő Kinderek száma.

Fogadjunk, hogy nem tudod!

Ajánlott életkor: tetszőleges
Szükséges eszközök: papírcetlik történelmi személyek nevével, üres cédulák és üres géppapír

Játék menete: A közösség minden tagja kap egy cetlit egy történelmi személy nevével és egy üres papírt, melyre le kell írnia egy olyan információt a cetlin szereplő figuráról, amiről úgy gondolja, hogy nem nagyon tudják a többiek. Ehhez használhatja a történelemkönyvet, vagy egy megjelölt forrás szövegét. Ezután összehajtjuk a papírdarabokat, beledobjuk egy „kalapba”, jól összekeverjük, majd egyesével felolvassuk őket. A közösség minden tagja egy lapra sorszámokkal ellátva összeállít egy listát, hogy szerinte melyik állítás kire illik. A végén ellenőrizzük.

Vacsoravendég

Ajánlott életkor: 6. évfolyamtól fölfelé
Szükséges eszközök: nincs

Csoportjáték. Először jelöljünk ki egy történelmi korszakot. Majd képzeljék el a csoport tagjai, hogy egy vacsorát fognak adni a jövő hét szombaton. Erre az alkalomra 6 személyt hívhatnak meg, akik kortárs történelmi személyek lehetnek. Indokolják meg választásukat. Találják ki, ki ki mellett ülne, miről folyna a beszélgetés, esetleg, hogy milyen ételeket kínálnának fel, mit viselnének. Ha mindenki elkészítette a listáját, olvassák fel.

Levelet hoztam…

Ajánlott életkor: 5-6. évfolyam
Szükséges eszközök: papírcetlik és egy boríték

Kis létszám esetén ajánlott játék. A székek körben vannak és egy valaki szék nélkül áll a kör közepén borítékkal a kezében. A székek előtt a földön jól láthatóan történelmi nevek vannak elhelyezve véletlenszerűen. A játék elkezdődik úgy, hogy aki áll, az a következőket mondja: „Levelet hoztam annak, aki…”, s befejezi, egy olyan állítással, ami a körben lévő valamelyik történelmi személyre igaz, de eközben nem nem veszi fel a szemkontaktust. Akire illik az állítás, annak fel kell állnia, át kell vennie a borítékot és helyet kell cserélnie a kör közepén állóval. A most középen állónak újabb állítást kell mondania. Ha az elhangzott állítás több személyre is illik, akkor egy újabbal kell eldönteni, melyiküknek is jött a levél.

Tárgyiasult világ – csoportalakításhoz

Ajánlott életkor: tetszőleges
Szükséges eszközök: használati tárgyak

Játék menete: Válogassunk össze egy csomó tárgyat, amelyről azt gondoljuk, hogy könnyedén lehet róluk asszociálni egy-egy történelmi személy nevére. (pl. Napkirály – tükör, Károly Róbert – Forint, Julius Caesar – dobókocka, stb.) Annyit, amennyi csoportot létrehozunk. A tárgyakat tegyük ki egy-egy asztalra és hagyjuk, hogy a csoporttagok szabadon válasszanak egyenlő számban közülük. Ha megtalálta mindenki a megfelelő csoportot, első feladatuk, hogy találják ki, kire jellemző az adott eszköz, mert ez lesz a csoport neve is.

Hasonló cikkek:

Tetszett ez a bejegyzés?
Köszönjük, ha megosztod barátaiddal a Facebookon, és/vagy lájkolod az oldalunkat!

Hozzászólások

hozzászólás

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .