Időgép
Ajánlott életkor: tetszőleges
Szükséges eszközök: nincs
Lényegében ez egy fantáziajáték, de nagyban segíti a gyerekek és a korszak megismerését is. Egy képzeletbeli időgépet visszaforgatunk tetszőleges idővel, esetleg Mátyás király korába, vagy a „boldog békeidőkbe”, vagy egészen az őskorba.
Majd a tanulóknak a következő kérdéseket kell megválaszolniuk akár egyénileg, de lehet párban, vagy csoportosan is:
– Mivel foglalkoztam volna, ha az adott korban éltek?
– Milyen volt a környezet, amelyben éltem?
– Milyen volt az öltözetem?
– Mivel töltöttem a napjaimat?
– Mit ettem?
– Milyen volt a családom?
– Hogyan szórakoztam/pihentem?
– Mit nem tehettem meg soha?
– Mi az amit nem ismertem, nem tudtam?
– stb.
Zim és zum
Ajánlott életkor: tetszőleges
Szükséges eszközök: papírcetlik, labda
Játék menete: Az osztály körben ül. Mindenki széke előtt egy papíron a földre téve egy-egy történelmi személy rövid és fontos jellemzője van elhelyezve, ami persze mindenki számára jól látható. (Pl. Erdély aranykora; Munkács várának hős védője; stb.) Első lépésben megbeszéljük, hogy melyik “névtábla” kit takar. Majd a játékvezető körbe jár, és a játék résztvevőitől (nem sorban) a szomszédjuk nevét kérdezi. Labda dobásával kísérve vagy azt mondja nekik, hogy “zim”, vagy “zum”, vagy “zim-zum”. Ha azt mondja: „zim”, a jobboldali szomszéd nevét kell mondani, ha azt mondja: „zum” a baloldaliét, ha azt mondja: „zim-zum”, a sajátját kell mondani, utána mindenki egyel jobbra ül át. Aki rossz nevet mond, vagy rosszkor áll fel, annak helyet kell cserélnie a kérdezővel. A kérdező nem csaphatja be szándékosan a játékosokat.
Kiegészítős párjáték
Ajánlott életkor: tetszőleges
Szükséges eszközök: papírcetlik
A tanulók párokba rendeződnek, majd minden tanuló húz egy-egy történelmi személy nevet tartalmazó cetlit. Így a párok véletlenszerűen kapnak 2 nevet. A feladatuk, hogy fejezzétek be páronként a következő mondatokat, majd olvassátok fel a csoport előtt!
– Mindketten…
– Mindkettőnknek…
– Mindkettőnkről…
– Mindkettőnk halála után…
– Egyikünk sem…
– Csak az egyikünk…
További új mondatokkal is kiegészíthető a feladat. Ha végezett mindenki a felolvasással, lehet újra keverni a párokat és/vagy neveket.
Én vagyok az egyetlen
Ajánlott életkor: 5-7. évfolyam
Szükséges eszközök: labda, papírcetlik történelmi személyek nevével
Játék menete: A gyerekek körben ülnek. Minden tanuló kihúzza egy-egy történelmi személy nevét. A tanulók nem láthatják egymásét. Majd mindenki kigondolja, hogy miben volt egyedi az általa kihúzott ember. A nevelő elindítja a játékot úgy, hogy az egyik diáknak dobja a labdát. Neki a következő mondatot kell mondania: Én vagyok az egyetlen, aki… Természetesen a mondatot a cetlin lévő történelmi figurának megfelelően kell befejezni. (Pl.: Én vagyok az egyetlen, aki uralkodóként 16 gyermeket szült.) Erre a labda dobójának ki kell találni, hogy kire vonatkozott az állítás. (Az iménti példa Mária Teréziára vonatkozik.) Majd mehet tovább a játék és egy újabb diáknak repülhet a labda…
Kinder tojás adogató
Ajánlott életkor: 5-6. évfolyam
Szükséges eszközök: sok-sok Kinder tojás belseje és papírcetlik
Játék menete: Körben állnak a diákok. A tanár elindítja a stoppert (pl.: https://onlineora.hu/stopper/). Ebben a pillanatban odaadja egy diáknak egy Kinder tojás belsejét, melybe egy történelmi feladványt tett. A diákok adott időre (kb. 15 másodpercig) gyorsan adogatják egymásnak. Amikor megszólal a stopper jelzése, abbahagyják a tojás adogatását. Az a diák, akinek a kezében a Kinder van, kinyitja, felolvassa és megválaszolja a benne a lévő feladványt. Ha tudja a választ, kaphat + pontot és kicseréli a tojásban lévő cetlit egy újabbra. Ha nem tudja, akkor kaphat hibapontot, vagy adhat zálogot. Fontos, hogy ekkor a helyes választ nem áruljuk el. A játékot úgy folytatjuk, hogy egy újabb tojás is bekerül a körbe és a korábbi is játékban marad. Így egyre több feladványt kell az adogatás végén megválaszolni. A játékban lévő Kinderek száma tetszőleges mértékig növelhető.
Fogadjunk, hogy nem tudod!
Ajánlott életkor: tetszőleges
Szükséges eszközök: papírcetlik történelmi személyek nevével, üres cédulák és üres géppapír
Játék típusa: egyéni és csoport számra is játszható
Játék menete: Az osztály minden tagja kap egy cetlit egy-egy történelmi személy nevével és mellé egy üres papírdarabot, melyre le kell írnia egy olyan információt a cetlin szereplő emberről, amiről úgy gondolja, hogy nehéz feladvány a többiek számára. Ehhez esetleg használhatja a történelemkönyvet, vagy egy megjelölt forrás szövegét. Miután mindenki végzett, a diákok összehajtják a papírdarabokat, beledobják egy „kalapba”, jól összekeverjük, majd egyesével kihúzzuk és felolvassuk. Az osztály minden tagja megpróbálja kitalálni, hogy kire igaz a cetlin lévő állítás. A tippeket egy lapra sorban felírják. A végén ellenőrizzük és pontozzuk, hogy kinek sikerült a legtöbb helyes választ leírnia. Csoportokkal is játszható játék.
Vacsoravendég
Ajánlott életkor: 6. évfolyamtól fölfelé
Szükséges eszközök: nincs
Csoportjáték. Először jelöljünk ki egy történelmi korszakot. Majd képzeljék el a csoport tagjai, hogy egy vacsorát fognak adni a jövő hét szombaton. Erre az alkalomra 6 személyt hívhatnak meg, olyanokat akik kortárs történelmi személyek. Válasszák ki a vacsoravendégeket és indokolják meg választásukat. Találják ki, ki ki mellett ülne, miről folyna a beszélgetés, esetleg, hogy milyen ételeket kínálnának fel, mit viselnének. Ha mindenki elkészítette a listáját, olvassák fel, vitassák meg az osztály többi tagjával.
Levelet hozott a postás
Ajánlott életkor: 5-6. évfolyam
Szükséges eszközök: papírcetlik és egy boríték
Kis létszám esetén ajánlott játék. A székek körben vannak és egy valaki szék nélkül áll a kör közepén borítékkal a kezében. A székek előtt a földön jól láthatóan történelmi nevek vannak elhelyezve véletlenszerűen. A játék elkezdődik úgy, hogy aki áll, az a következőket mondja: „Levelet hoztam annak, aki…”, s befejezi, egy olyan állítással, ami a körben lévő valamelyik történelmi személyre igaz, de eközben nem veszi fel a szemkontaktust. Akire illik az állítás, annak fel kell állnia, át kell vennie a borítékot és helyet kell cserélnie a kör közepén állóval. A most középen állónak újabb állítást kell mondania. Ha az elhangzott állítás véletlenül több személyre is illik, akkor egy újabbal kell egyértelművé tenni, hogy melyiküknek is érkezett levele.
Küldönc
Ajánlott életkor: tetszőleges
Szükséges eszközök: papír
Az osztályt két őrsre osztjuk. Mindkét őrs egy-egy történelmi feladványt talál ki és ír le egy lapra. Ezután küldöncöket jelölnek ki, akik egyszerre átmennek a másik félhez. A csapatok feladata, hogy adott időre (kb. 30 ms) megválaszolják a feladványt. A helyes választ a küldöncök ellenőrzik. Ha a csapat a feladott kérdésre jó választ ad, a küldöncöt fogságba ejtik. Ha nem sikerül jól válaszolni a kérdésre, akkor a küldönc egy tetszőleges foglyot kiszabadíthat az ellenséges őrstől, vagy ha nincs túsz a csapatnál, akkor lehet választani egy tetszőleges játékost és átvinni fogolynak a saját őrshöz. A játék addig tart, amíg valamelyik őrs tagjai el nem fogynak, vagy egy tetszőleges számig le nem csökkennek.
Hasonló cikkek:
- Újabb játékok történelemórára hangolva
- Közismert játékok történelemórára hangolva
- Játékok történelemórára nagyobbaknak
- Gyors, eszköz nélküli játékok a történelemórán (1. rész)
- 8 gyors, eszköz nélküli játék történelemórára (2. rész)
- Bingójátékok történelemtanuláshoz
- 4 játékötlet szófelhő tanórai felhasználásához
- 5 játéktipp a könnyebb memorizáláshoz
- Játékos csoportalakítási módszerek történelemórán
- A várva várt utolsó történelemóra! – Játékötletek
- Kódfejtés, rejtjelezés történelemórán
- Ötletgyűjtemény – Tanulás saját készítésű játékokkal
- 6 tábori játék némi történelemmel átitatva
- Villámkérdés játékok tanórán
- Hódítás – Egyszerű játék tanórára
- Játékok egy zsinór mentén
- Farsangolás történelemórán
- Játékos középkor
- Ókori római társasjátékok akár tanórára
- Törizz pörgettyűvel – fidget spinner játékok
- Hogyan tanuljak törifogalmakat? – 6 játéktipp
Tetszett ez a bejegyzés?
Köszönjük, ha megosztod barátaiddal a Facebookon, és/vagy lájkolod az oldalunkat!
Leave a Reply